سید مهدی میرجهانیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : بر اساس رویه ای که از پنج سال گذشته تا کنون در استان اصفهان اجرا شده است، همه کارکنان مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و نذری ها از جمله طباخی ها، آبدارخانه ها و ایستگاه های صلواتی در ماه های محرم و صفر باید برای دریافت کارت بهداشت از طریق مراکز بهداشتی شهرها و روستاهای خود اقدام کنند.
وی تاکید کرد : بازرسان مراکز بهداشت در ایام عزاداری ماه های محرم و صفر از این مراکز بازدید می کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و نداشتن کارت بهداشت با متولیان آن برخورد قانونی می شود.
میرجهانیان با اشاره به صدور 2 هزار و 200 کارت بهداشت برای کارکنان مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در ماه محرم در کلانشهر اصفهان، گفت: افرادی که تا کنون برای دریافت کارت بهداشت اقدام نکرده اند ضروری است در اسرع وقت به مراکز بهداشت مناطق خود مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه مرکز بهداشت استان اصفهان بر رعایت ایمنی و اصول بهداشت فردی و مواد غذایی در آیین های مذهبی تاکید دارد، گفت : این موضوع به کلیه ارگان های مرتبط از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت های آب و برق، آتش نشانی، شهرداری ها و اورژانس اطلاع رسانی شده است.
مسئول بهداشت مواد غذایی مرکز بهداشت استان اصفهان افزود : دوره های آموزشی درباره بهداشت فردی، کنترل مواد اولیه و تهیه و فراوری مواد غذایی برای متولیان هیات های مذهبی، مساجد و اماکن متبرکه نیز برگزار شده است.
میرجهانیان از جمله موارد مورد تاکید مرکز بهداشت استان اصفهان در برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر و تهیه و توزیع مواد غذایی را جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام با توجه به خطر بیماری تب کنگو، استفاده از ظروف یک بار مصرف استاندارد و تهیه مواد اولیه غذایی از مبادی مطمئن عنوان کرد.
این کارشناس با اشاره به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، گفت : در این شرایط ممکن است عده ای سودجو قصد وارد کردن مواد غذایی مشکل دار به بازار را داشته باشند که برای مقابله با آن، کنترل بازرسان مراکز بهداشت بر مراکز عمده فروشی تشدید شده است.
وی با بیان اینکه برای مواد غذایی گرم باید از ظروف یک بار مصرف گیاهی یا آلومینیومی استاندارد استفاده شود، اضافه کرد : ظروف سفید رنگ فوم یا شفاف پلی استایرن برای توزیع و نگهداری مواد غذایی گرم، مناسب نیست.
میرجهانیان همچنین شرایط نگهداری مواد غذایی نذری را مهم خواند و گفت : سال های گذشته گزارش هایی از مسمومیت مردم به دلیل نگهداری غیر اصولی مواد غذایی به مراکز بهداشتی اعلام شد.
میرجهانیان تاکید کرد: مواد غذایی نباید بیش از حد معمول در دمای محیط یا ظروف یک بار مصرف نگهداری شود.
وی درباره استفاده از استکان شیشه ای برای توزیع چای در برخی ایستگاه های صلواتی نیز گفت : استفاده از استکان بهتر از لیوان های یک بار مصرف است به شرط آنکه استکان ها با مایع گند زُدا و ظرفشویی و به درستی شسته شود.
وی خاطرنشان کرد : شهروندان می توانند هرگونه موارد غیر بهداشتی را به شماره تلفن 190 گزارش کنند تا توسط بازرسان مراکز بهداشت پیگیری شود.
ماه محرم از سه شنبه 20 شهریور آغاز می شود و 28 و 29 شهریور مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی است.
3011/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.