به گزارش ایرنا، موسسه نشنال جئوگرافی (National Geographic) این تصویر که توسط 'استودیو سیمون نورفولک' ( simonnorfolkstudio) تهیه شده است را روز شنبه در صفحه اینستاگرام خود قرار داد.
در مطلب ذیل این تصویر آمده است: 'پل الله وردی خان ساخته شده در سال های 1599 تا 1602 میلادی به نام سی و سه پل نیز (به معنای سی و سه دهانه) شهرت دارد و یکی از 11 پل در شهر اصفهان است؛ سی و سه پل با طول تقریبی 300 متر طولانی ترین پل ساخته شده روی زاینده رود در اصفهان و یکی از معروف ترین نمونه های طراحی پل در عصر صفویه است'.
در ادامه این مطلب آمده است: 'اصفهان یکی از بزرگترین شهرهای جهان است که دوران شکوفایی آن در سال های 1050 تا 1722 میلادی به ویژه در قرن 16 و 17 در دوران صفویان است به طوریکه در این دوران برای دومین بار پایتخت ایران شد و حتی امروز این شهر بیشتر از گذشته، شکوه خود را حفظ کرده است؛ اصفهان به دلیل معماری ایرانی و اسلامی خود و برخورداری از کاخ های زیبا، بلوارها، مساجد، مناره ها و پل ها، شهرت دارد به طوریکه به آن نصف جهان نیز می گویند'.
در بخش پایانی این مطلب به زاینده رود نیز اشاره و تاکید شده است: ' زاینده رود در طول سال ها قابل توجه بوده اما بر خلاف بسیاری از رودخانه های ایران که فصلی هستند، این رودخانه قبل از رسیدن به اصفهان به دلیل برداشت آب خشک می شود؛ از اوایل سال 2010 میلادی، پایین دست رودخانه بعد از خشکسالی های پیوسته، خشک شده است'.
نشنال جئوگرافی پیش از این نیز در ماه اردیبهشت امسال با انتشار تصویر دیگری از سی و سه پل اصفهان به معرفی این پل و زاینده رود پرداخت.
نشنال جئوگرافی یا انجمن جغرافیای ملی، سازمان مردم‌ نهاد جهانی است که هدف خود را بر شناساندن و حفاظت از محیط‌ زیست، باستان‌ شناسی، زیست‌ شناسی و علوم جغرافیایی بنا کرده‌ است.
سی وسه پل یا پل ' الله وردی خان ' شاهکاری از آثار دوران صفوی و یکی از قدیمی و طولانی ترین پل های تاریخی زاینده رود است که 400 سال قبل بر بستر زاینده رود بنا شد.
این پل 295 متر درازا و 14 متر پهنا دارد و دراز ترین پل زاینده رود است که در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.
3011 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.