محمد رضا طلایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به سیاست راهبردی سازمان جهاد کشاورزی قم برای توسعه گلخانه های استان، بیان کرد: کشت گلخانه ای، از بهترین روش ها برای بالا بردن سطح کمی و کیفی محصولات کشاورزی است و اهمیت استفاده از این روش در منطقه ای مانند قم که آب و هوای گرم و خشک دارد، دوچندان می شود.
وی افزود: تاکنون طرح احداث 68 هکتار گلخانه برای گرفتن تسهیلات به بانک ارائه شده و قرارداد احداث 22 هکتار گلخانه با تسهیلات بانکی به امضا رسیده است، همچنین هشت هکتار گلخانه نیز تاکنون به بهره برداری رسیده که این رقم تا پایان سال زراعی آینده (مهر 97 تا شهریور 98) به 100 هکتار خواهد رسید.
وی با اشاره به این که کار ساخت و توسعه گلخانه ها در قم توسط کارشناسان این حوزه انجام خواهد شد، ادامه داد: امیدواریم تا پنج سال آینده، یکهزار گلخانه در این استان دایر و درآمد بهره برداران بخش کشاورزی قم در بخش کشت های گلخانه ای چند برابر شود.
طلایی گفت: به دلیل نظارت مستمر کارشناسان بخش کشاورزی بر فعالیت گلخانه ها، محصول تولید شده در گلخانه های استان قم دارای استانداردهای لازم خواهد بود و می تواند در بازارهای داخلی و خارجی، حضور موفقی داشته باشد.
وی افزود: با همکاری بخش های اقتصادی استان همچون اتاق بازرگانی، هم اکنون ظرفیت خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی قم به بازارهای بین المللی و ازجمله کشور روسیه فراهم شده است که موقعیت ویژه ای برای فروش محصولات تولید شده در گلخانه های استان می باشد.
وی ادامه داد:درکشت گلخانه ای، مساله آب و دمای هوا که برای بهره برداران بخش کشاورزی قم مشکلاتی را ایجاد کرده،قابلیت کنترل دارد و همین موضوع یکی از بهترین مزیت های توسعه این نوع کشت در بخش های مختلف استان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین با اشاره به برنامه های این نهاد برای افتتاح طرح های کشت گلخانه ای در هفته دولت، گفت: افتتاح 13 طرح در بخش بهبود تولیدات گیاهی همچون توسعه گلخانه و کشت گیاهان دارویی از جمله برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان بود که با اعتبار 6 میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای 332 تن روز گذشته انجام شد.
در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
رییس جمهور و نخست وزیر وقت ایران محمد علی رجایی و حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد باهنر در حادثه تروریستی دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور1360 به شهادت رسیدند، به همین مناسبت دوم تا هشتم شهریور به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است.
امسال به مناسبت هفته دولت 181 طرح با اعتبار 471 میلیارد تومان و اشتغالزایی یکهزار و 119 تن در قم به بهره برداری می رسد.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.