به گزارش ایرنا، سید مهدی صادقی روز سه شنبه به مناسبت هفته دولت در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در طول سه سال گذشته با وجود فشارهای مالی، 868 طرح با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 218 میلیارد تومان در بخش های مختلف اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و درمانی توسط دولت در استان قم به بهره برداری رسید که نشان دهنده فعالیت های گسترده مسئولان کشور و استان برای خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم است.
وی با اشاره به این که دشمنان فاز جدیدی از فشارهای اقتصادی را برای ضربه زدن به ملت ایران، آغاز کرده اند، گفت: تجربه نشان داده است، مردم ایران هیچ گاه تسلیم دشمنان نمی شوند و این بار نیز تحریم های اقتصادی آنان را به خوبی پشت سر گذاشته و نتیجه ای خارج از تصور دشمن را رقم خواهند زد.
وی با بیان این که در فضای ایجاد شده، پایداری و اتحاد مردم ایران مانند سدی مستحکم مانع پیشروی دشمنان است، ادامه داد: آنچه اکنون بسیار اهمیت دارد، حفظ انسجام ملی با وجود اختلاف سلیقه های سیاسی و نگاه به منافع کلان نظام به جای خواسته های جناحی است تا ناخواسته هزینه ای برای کشور ایجاد نشود.
صادقی با اشاره به اهمیت زمان شناسی در شرایط پیش آمده، گفت: رسانه ها و خبرنگاران می توانند با انتشار آزاد اطلاعات و اخبار، مردم را به آینده امیدوار و نشاط اجتماعی را در میان جامعه تقویت کنند و این بهترین راه مقابله با جنگ روانی دشمن است.
وی با بیان این که رسانه ها بهترین واسطه انتقال پیام میان مسئولان و مردم هستند، افزود: شعار هفته دولت «شفافیت، پاسخگویی و کارآمدی» نام نهاده شده است و در همین رابطه همه مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی وظیفه دارند پاسخگوی عملکرد خود در برابر مردم باشند.

**معاون هماهنگ کننده امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری نیز در این جلسه با اشاره به این که طرح هایی که در هفته دولت افتتاح می شود تنها بخشی از طرح های به بهره برداری رسیده استان هستند، گفت: هفته دولت در قم با مراسم خطبه خوانی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) آغاز می شود و در ادامه با افتتاح 181 طرح با حضور مقامات ملی و استانی در بخش هایی مختلف، دنبال می شود.
مهرداد غضنفری بیان کرد: به مناسبت هفته دولت 88 طرح با اعتبار 267 میلیارد تومان در بخش عمرانی، 79 طرح با اعتبار 147 میلیارد تومان در بخش اقتصادی، 12 طرح با اعتبار 56 میلیارد تومان در بخش آموزشی و 2 طرح با اعتبار 800 میلیون تومان در بخش درمانی به بهره برداری می رسد.
وی افزود: کل اعتباری که برای این طرح ها هزینه شده 471 میلیارد تومان می باشد که 111 میلیارد آن از منابع دولتی و بقیه از سایر منابع تامین شده است.
وی ادامه داد: همچنین سه طرح نیز در این هفته کلنگ زنی خواهد شد که برای آن 30 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و با این حساب 184 طرح با اعتبار 501 میلیارد تومان به مناسبت هفته دولت در قم درنظر گرفته شده است.

** معاون عمرانی استانداری قم نیز در این جلسه گفت: طرح هایی که به مناسبت هفته دولت در قم به بهره برداری می رسد در همه بخش ها نمایان بوده و برای ساخت آن از هزینه های ملی و استانی هزینه شده است.
محس بهشتی افزود: از جمله این طرح های می توان به بخش نوسازی مدارس، تجهیز آب و فاضلاب شهری و روستایی، تکمیل فعالیت های عمرانی شهرهای جعفریه، سلفچگان و کهک، توسعه برق رسانی، افتتاح طرح های گردشگری، راه اندازی کارخانه، ایجاد فضاهای دانشگاهی، نهال کاری و مقابله با گرد و خاک، طرح های کشاورزی و ایجاد زیرساخت های شهری مورد نیاز مردم، اشاره کرد که همگی با محوریت توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال فراگیر در فم به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح ها در برخی از مناطق روستایی قم شاهد مهاجرت معکوس و بازگشت جمعیت به روستاها خواهیم بود که خود عامل مهمی برای توسعه اقتصادی آن مناطق است.
وی بیان کرد: یکی از طرح هایی که در هفته دولت به بهره برداری می رسد، تصفیه خانه فاضلاب شهری در منطقه پردیسان است که 500 خانوار را تحت پوشش قرار می دهد و اجرای این طرح در فاز های بعدی نیز ادامه پیدا خواهد کرد.
بهشتی همچنین با اشاره به سیاست های استان در مسیر گسترش احداث شهرک های انرژی خورشیدی، گفت: در حوزه استفاده از انرژی های تجدید پذیر نیز، سه نیروگاه خورشیدی در هفته دولت در قم به بهره برداری خواهد رسید و امیدواریم با این روش در سال های آینده برای تامین انرژی برق در زمان های اوج مصرف با مشکلی مواجه نشویم.
وی افزود: با اجرای طرح های برنامه ریزی شده در هفته دولت، توسعه متوازن مناطق روستایی ادامه پیدا خواهد کرد و همچنین بسیاری از بخش های فرسوده شهر قم وارد فاز نوسازی خواهند شد.
وی ادامه داد: در اجرای طرح های عمرانی استان همچون بهره برداری از مسیر کمربندی قم، مطالعات زیست محیطی انجام شده است و تلاش می شود این طرح ها با عبور از زمین های دولتی با هزینه کمتری به بهره برداری برسد.

**معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز در این جلسه با اشاره به این که قم رتبه پنجم برقراری امنیت را در میان سایر استان های کشور دارد، گفت: هر سرمایه گذاری که بخواهد در قم به فعالیت اقتصادی بپردازد، نیازمند امنیت پایدار است و ما با وجود برقراری امنیت کامل در قم به دنبال افزایش سطح آرامش فعالان اقتصادی در این استان هستیم.
سید محمد رضا هاشمی ادامه داد: طرح هایی که به مناسبت هفته دولت در قم به بهره برداری می رسند همگی مردم محور و در مسیر تکریم ارباب رجوع است و روند خدمت رسانی به مردم را سرعت می بخشد.

**داستان غم انگیز منوریل
همچنین در این جلسه سئوالاتی از سوی خبرنگاران مطرح و توسط مسئولان ارشد استان پاسخ داده شد؛ استاندار قم در پاسخ به سوالی پیرامون مونوریل قم گفت: این داستان غم انگیزی است و اکنون برای جلوگیری از ضررهای بیشتر، ادامه ساخت آن متوقف شده است تا تصمیم گیری های کارشناسی در خصوص آن ارائه شود.
سید مهدی صادقی گفت: اکنون مسیر مونوریل از 18 کیلومتر به چهار و هفت دهم کیلومتر کاهش یافته است و هیچ تصمیم جدیدی در این خصوص گرفته نشده است، تنها در جلسه ای که در دفتر آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار گردید، قرار بر آن شد که تکلیف طرح زودتر روشن شود.
وی ادامه داد: حتی اگر قرار باشد چهار و هفت دهم از خط مونوریل قم افتتاح شود به بیش از 110 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در حال حاضر نه دولت، نه شهرداری و نه بخش خصوصی، به دلیل هزینه های سنگین، آماده ورود به آن نیست.
صادقی افزود: یکی از اقداماتی که در استانداری قم صورت گرفت بازگرداندن خط 'بی' مترو قم به مصوبه های عمرانی استان بود که در گذشته به دلیل ایجاد مونوریل حذف شده بود.
وی ادامه داد: همچنین قرار است 200 هکتار زمین برای اجرای خط بی مترو در اختیار شهرداری قم قرار گیرد و این خط نقش موثری در حمل و نقل شهری به خصوص برای ساکنان پردیسان دارد.
وی بیان کرد: مونوریل و فرودگاه مشکل هایی بودند که سایرین ایجاد کردند و ما امروز باید در خصوص آن اظهار نظر کنیم.
معاون عمرانی استاندار نیز در خصوص مونوریل قم گفت: این طرح وصله ناجور برای شهر قم است که چه ادامه آن و چه جمع آوری خطوطی که ایجاد شده هزینه بر و دارای زیان بسیار است و حتی در صورت اجرا شدن هم مشکلی از ترافیک شهر کم نمی کند.
محسن بهشتی افزود: 220 میلیارد تومان اعتباری که برای این طرح اختصاص یافته همه با هزینه ملت است و جمع آوری ستون های منوریل از سطح شهر، تبعات اجتماعی درپی دارد.
جرای طرح مونوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح به طول 6.8 کیلومتر از پارک سوار شمالی قم تا مصلای قدس می باشد.
طرح متروی قم نیز قرار است غربی ترین نقطه شهر را به شرقی ترین نقطه متصل کند، خط A مترو قم 14.8 کیلومتر است و دارای 14 ایستگاه شامل ایستگاه های جمکران، میدان بقیه الله، میدان ولیعصر(عج)، زاویه، میدان پلیس، شهید روحانی، چهل اختران، خیابان عماریاسر، میدان مطهری، میدان سعیدی، میدان معصومیه، خیابان مطهری، میدان کشاورز و قلعه کامکار می باشد.
وی همچنین گفت: در اجرای طرح های عمرانی همچون خطوط مترو به حفظ بافت تاریخی شهر به خصوص منطقه بازار توجه داریم و تلاش می کنیم در این بافت ها، مانند خیابان ارم مسیرها بهسازی و شرایط حضور شهروندان تسهیل شود.
وی با اشاره به ایجاد هسته های پیاده روی در مناطق مرکزی شهر قم، ادامه داد: با اجرای طرح های احیای بافت فرسوده در مناطق اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س)، به زودی این مناطق به بستر مناسبی برای فعالیت های گردشگری از جمله عرضه محصولات صنایع دستی استان تبدیل می شود.

** به دنبال جذب سرمایه گذار برای فرودگاه قم
در ادامه استاندار قم به مشکل ایجاد شده برای سهامداران فرودگاه قم اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح، سرمایه گذار به تعهدات خود در برابر سهامداران عمل نکرده و مشکلاتی را برای استان ایجاد کرده است.
صادقی افزود: در گام اول تلاش کردیم با انجام اقدام های حقوقی، سرمایه گذار طرح خلع ید شود و سپس با جذب سرمایه گذار جدید شرایط برای اجرای طرح فراهم گردد.
وی ادامه داد: دستگاه های نظارتی و قضایی وظیفه برخورد با عاملان ایجاد مشکل در فرودگاه قم را دارند و اگر این مساله موجب نگرانی مردم قم نبود، وارد آن نمی شدم، چرا که این مساله توسط یک سرمایه گذار بخش خصوصی انجام شده است و بخش دولتی متولی آن نبوده است.
تفاهم نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه 89 بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاهنیز در بهمن ماه همان سال آغاز شد؛ این فرودگاه که در جاده قم -سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریبا 25 کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران 125 کیلومتر فاصله دارد.
فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما(اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش نشانی، هتل های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) از جمله طرح های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قماست. ساخت این فرودگاه درحال حاضر متوقف می باشد.

**بازار قم به صورت مستمر رصد می شود
معاون هماهنگ کننده امور اقتصادی استانداری قم نیز در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت های انجام شده برای مقابله با گران فروشی در قم گفت: بازار قم به صورت مستمر رصد می شود و با هماهنگی دادستان استان، با افرادی که کالاهای خود را انبار کرده اند و آن را در بازار عرضه نمی کنند تا اجناس گران شود، برخورد جدی صورت می گیرد.
غضنفری گفت: نمی شود با هر انباری برخورد قهری کرد اما اگر مصادیق احتکار برای آن مسلم شود، برخورد قانونی در انتظار فرد احتکار کننده است.
وی ادامه داد: تنها راهکار اصلی برای کاهش قیمت ها در بازار، افزایش حجم تولید است و این مهم تنها در صورت کاهش هزینه تمام شده تولید در واحدهای صنعتی، انجام می شود.

** استاندار بر عملکرد مدیران نظرات دارد
در ادامه استاندار قم به سوالی در خصوص سطح تاثیرگذاری استاندار قم در عزل و نصب مدیران استان اشاره کرد و گفت: وقتی در جلسه هیات دولت برای انتخاب استاندار از وزرا رای گیری می شود به معنای این است که استاندار نماینده عالی دولت در استان است.
صادقی افزود: استاندار پاسخگوی همه عملکردی است که در مجموعه استان صورت می پذیرد و به همین دلیل باید در تمامی بخش ها دارای قدرت تصمیم گیری باشد.
وی ادامه داد: استاندار همچین به نحو عملکرد مدیران استان نمره می دهد که این مساله شاخص مهمی در وضعیت کاری ایشان است.
وی بیان کرد: براساس مصوبه شورای عالی اداری و استخدامی کشور هر گونه عزل و نصب در سطح مدیران استان باید با اطلاع استاندار انجام شود و استاندار بر نحوه عملکرد همه مدیران استان نظارت مستقیم دارد.
صادقی گفت: تمام تغییرات مدیریتی انجام شده در سطح استان قم براین مبنا بوده است و اگر قرار باشد بنده به عنوان مسئول اداره استان پاسخگو باشم باید از قدرت تصمیم گیری در خصوص مدیران برخوردار باشم.
وی افزود: من نمی پسندم که در جلسات رسمی نام کسی در غیاب او آورده و در موردش قضاوت شود، خواهش من از مجموعه مسئولان و شخصیت های سیاسی با همه احترامی که برای آن ها قائل هستم این است که در موضوع هایی که به مردم بازمی گردد حرف سیاسی نزنیم و این مسایل را از طریق کانال های رسمی دنبال کنیم.

**دراجتماع فیضیه قرار بود بحث عدالت اقتصادی مطرح شود
وی در مورد تجمع پنجشنبه هفته گذشته طلاب در مدرسه فیضیه و حواشی پیش آمده در جریان برگزاری آن نیز گفت: ما به هیچ کس مجوز ندادیم و مخالف برگزاری مراسم در مکان باز بودیم که برگزارکنندگان به مکان بسته ای رفتند که احتیاج به مجوز نداشت اما قرار نبود برخی کارهای در این مراسم انجام شود، بلکه قرار بود بحث عدالت اقتصادی در آن مطرح گردد.
صادقی گفت: وقتی در حال مدیریت شرایط هستیم این گونه تجمع ها که می تواند مقدمه جریان های جدید باشد، معنا ندارد و اگر هر تجمعی در فضای باز انجام شود احتیاج به مجوز قانونی دارد وگرنه با آن برخورد قاطع صورت می گیرد.
وی افزود: بهتر است کسانی که تریبون در دست دارند در راستای امید بخشی و وحدت گام بردارند و مانند دشمن به جامعه یاس را منتقل نکنند.
وی ادامه داد: در استان قم به دنبال ایجاد فضای بانشاط برای مردم هستیم البته فضایی که با ولنگاری همراه نباشد و در آن خانواده بتوانند در محیطی شاد به زندگی ادامه دهند.
استاندار قم گفت: اجازه نمی دهیم عده ای امنیت شهر را به هم بریزند و در جریان تظاهرات دی ماه با درایت مسئولان امنیتی و انتظامی استان، توطئه هنجارشکنان در مدت کوتاهی و با کمترین حجم آسیب برای نظام، جمع شد.
وی در خصوص رفتن مدیران استان بعد از اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان نیز افزود: باید اجازه داد این قانون تصویب و سپس اجرا شود تا آن زمان ببینیم چه کسی مجموعه استانداری و سایر بخش های اداری استان را ترک می کند.
همچنین معاون عمرانی استاندار قم در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص مساله تغییر کاربری باغ های شهر قم، گفت: یک باغ تا زمانی که سرسبز است و درختان آن حیات دارند مورد صیانت ماست اما زمانی که این باغ ها توسط عده ای تبدیل به مخروبه شد و فضای شهر را آلوده کرد باید آن را سامان داد.
بهشتی افزود: در سال های گذشته، باغات داخل شهر را از محدوده طرح های عمرانی خارج کردیم و در این خصوص زیر فشار هیچ نهادی نیستیم.
وی در ادامه همچنین گفت: محور توسعه استان قم گردشگری است و 54 درصد اقتصاد استان در بخش خدمات جریان دارد که گردشگری یکی از مهمترین اجزای آن است؛ بنابراین باید شرایط حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در این بخش تسهیل و جذابیت های شهر قم برای اقامت طولانی مدت زائران و گردشگران فراهم شود.
بهشتی در خصوص سئوالی پیرامون وضعیت تالار شهر قم نیز گفت: برای اداره این تالار به دنبال جذب مشارکت انجمن ها هستیم چرا که اداره کل فرهنگ و ارشاد قم به عنوان متولی این بخش بحث نظارت را برعهده دارد و نمی تواند مسایل اجرایی تالار را برعهده بگیرد.
تالار مرکزی شهر قم در زمینی به مساحت حدود هشت هزار متر مربع و با زیربنای 11 هزار متر مربع، با اعتبارات ملی از سال 88 آغاز شد و در دهه فجر سال 94 با حضور معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.این تالار دارای بخش هایی چون دو سالن 650 نفره و 220 نفره آمفی تئاتر، سالن تمرین تئاتر و سالن اجرای تعزیه است.

** 46 حزب و تشکل سیاسی درقم فعالیت دارند
استاندار قم نیز در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص میزان مشارکت احزاب در فعالیت های سیاسی و اجتماعی استان قم، گفت: هم اکنون 46 حزب و تشکل سیاسی شناسنامه دار در قم فعالیت می کنند، اما چون سابقه فعالیت های حزبی در سطح کشور و استان کم است، هنوز این تشکل های به قدرت و نقش آفرینی که می توانند داشته باشند، نرسیده اند اما مسیر حرکت آنان به خوبی ترسیم شده است.
صادقی همچنین در خصوص بخشنامه منع تبلیغ سوهان در رسانه ها نیز گفت: استفاده و حمایت از کالاهای ساخت داخل وظیفه همه بخش هاست و در این خصوص به سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده ام تا این مساله را از وزارت صنعت پیگیری کند.
از دوم تا هشتم شهریورماه به نام هفته دولت نامگذاری شده است.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.