به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، حسین طاهری فرد روز پنجشنبه در گفت و گویی افزود: برای این تعداد صنایع تبدیلی، 203 میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت می گیرد و جذب مواد خام آنها به میزان 29 هزار تن است.
وی ادامه داد: همچنین طی این مدت 2 مورد پروانه بهره برداری با ظرفیت اشتغال 33 تن و سرمایه گذاری معادل 17 میلیارد ریال و جذب مواد خام به میزان 1.3هزار تن و 2 مورد مجوز توسعه با ایجاد اشتغال 9 تن و سرمایه گذاری معادل 21 میلیارد ریال و جذب مواد خام به میزان 10 هزار تن توسط این مدیریت صادر شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: توسعه زنجیره تولید و ایجاد صنایع تبدیلی و غذائی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است.
طاهری فرد با اشاره به این که سازمان جهاد کشاورزی استان قم برنامه ویژه ای برای توسعه صنایع تبدیلی و غذایی دارد، اظهار داشت: صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی در جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد روستاییان، بالا بردن بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی در مناطق روستایی و نیز به عنوان جزیی از فرآیند توسعه روستایی ایفای نقش می کند.
وی افزود: با توجه به توسعه روستاها و نیاز روز افزون جامعه به غذا و رشد جمعیت و کاهش منابع غذایی، یکی از مهم ترین مسائلی که توجه دولتمردان، اندیشمندان و محققان را به خود معطوف داشته است لزوم گسترش صنایع تبدیلی و غذایی روستایی است.
طاهری فرد بیان داشت: صنایع تبدیلی با به کارگیری محصولات کشاورزی به عنوان مواد اولیه می‌تواند عاملی برای توسعه روستاها و استفاده بهتر از این محصولات تلقی شود.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قم به نقش صنایع تبدیلی و غذایی در توسعه بخش کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: گسترش صنایع تبدیلی و غذایی می تواند با فرآیندهایی چون فرآوری و بسته بندی یکی از موثرترین گزینه های کاهش حجم ضایعات محصولات کشاورزی باشد.
وی با تاکید بر اهمیت تکمیل زنجیره بازاریابی در بخش کشاورزی، گفت: با گسترش صنایع تبدیلی و غذایی، ضمن ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان این بخش، با ایجاد تنوع در محصولات کشاورزی قدرت پاسخگویی بازار را برای انواع سلیقه های مختلف فراهم نموده و زنجیره بازاریابی را تکمیل می نماید.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
1175 /
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.