به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قم، محمد رضا طلایی روز دوشنبه در گفت و گویی بیان کرد: این اقدام ها در قالب کاهش سطح زیر کشت، تغییر الگوی کشت و اجرای سیستم های نوین آبیاری در سطح مزارع و باغ های استان قم انجام می شود.
وی افزود: بر همین اساس طبق برنامه ریزی های انجام شده، کشت های پرآب بر از جمله پنبه، ذرت و صیفی جات در کشت تابستانه استان قم کاهش پیدا کرد.
وی خاطر نشان کرد: برای کاهش 30 درصدی مصرف آب در کشت تابستانه قم، سطح زیر کشت پنبه در این استان حدود 600 هکتار، صیفی جات حدود 500 هکتار و ذرت نیز 500 هکتار کاهش داشته است.
طلایی با اشاره به این که تغییر الگوی کشت به عنوان یکی از راهکارهای مهم کشاورزی پایدار و مقاوم در برابر شرایط سخت کم آبی و تنش های محیطی به شمار می آید، گفت: استفاده از روش های آبیاری نوین به جای غرقابی و گسترش سطح زیرکشت گیاهان گلخانه ای نیز از دیگر راهکارهای مورد توجه در بخش کشاورزی استان برای حفظ سطح تولید محصولات است.
وی خاطرنشان کرد: برای افزایش عملکرد در بخش کشاورزی و مدیریت بهینه منابع به دنبال بهینه سازی مصرف آب، توسعه کشت های گلخانه ای، گسترش باغ ها و جایگزینی گیاهان دارویی با کشت های آب بر هستیم.
وی با اشاره به این که نگاه سازمان جهاد کشاورزی قم افزایش سطح زیرکشت محصول های زراعی نیست، گفت: در طول سال های اخیر کشاورزان با محدودیت های آبی و اقلیمی استان به خوبی آشنا شده اند و می دانند افزایش سطح زیرکشت، استفاده از روش های آبیاری سنتی و کشت محصول های پر آب بر، دیگر قابل توجیه نیست.
کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزارهکتار که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور است و به طور میانگین در هر سال 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی در سطح استان، تولید می شود.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.