سید محمدرضا بهشتی پور روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: امروز همراه با وزش باد، میزان گرد و غبار در شهر قم به شدت افزایش پیدا کرده و در حال حاضر هوا ناسالم است.
وی با بیان اینکه وزش باد و به دنبال آن آلودگی گرد و غبار تا روز پنجشنبه نیز ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در وضعیت کنونی هوای قم، همشهریان به ویژه کودکان و سالمندان و افراد بیمار، تا حد امکان نباید در فضای باز قرار بگیرند.
وی در پایان تصریح کرد: متأسفانه در سال های گذشته با گسترش خشکسالی و کمبود شدید منابع آبی، دریاچه نمک و اراضی پیرامون شهر قم از جمله دشت مسیله، پوشش گیاهی خود را از دست داده و به کانون های ایجاد گرد و غبار تبدیل شده اند.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی این استان قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القاء ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
درحال حاضر روزهای هوای ناسالم درقم در ایام تابستان به حدود 40 روز رسیده است که نسبت به سالهای گذشته افزایش داشته است.
8146/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.