در این مطلب می خوانیم:
مدیرمعاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم گفت: در حوزه آموزش و پرورش طرح پیشگیرانه نماد در قم اجرایی شده است که تاکنون 10هزار نفر از جامعه هدف ما در دوره های آموزشی شرکت کرده اند وهمچنان برگزاری دورها استمرار دارد.
سعید کاویانی گفت: در حوزه آموزش و پروش طرح های نماد روش است « پیشگیری رشدمدار» به کار گرفته شده در این دوره مبتنی بر و در این نوع پیشگیری تلاش می شود با مداخله سریع و زودرس وقتی کودکی قصد بروز رفتار بزهکارانه از خود را دارد از مزمن شدن آن و احتمال بزهکاری در آینده جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه پیشگیری زودرس، مداخله روانشناختی در فرآیند رشد کودکان است تا مانع از بروز رفتارهای پرخطری شود که احتمال پذیرش و بروز آن در کودکان وجود دارد افزود:هدف کلی این طرح، توانمندسازی دانش آموزان و مقابله با آسیب های اجتماعی از طریق مداخله به موقع و موثر با استفاده از رویکرد پیشگیری رشدمدار است.
گسترش آموزش های ریشه ای در زمینه« پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب های اجتماعی و بزهکاری»، ایجاد نظام شناسی دانش آموزان آسیب پذیر با چک لیست های منظم و علمی، طراحی و توسعه مداخله های موثر و توانمند سازی دانش آموزان از جمله این اهداف است.
مدیرمعاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم گفت: با توجه به اینکه مدرسه در رشد و پرورش شخصیت کودکان، کانون توجه پیشگیری رشدمدار قرار دارد که ارتقاء آگاهی بخشی در این نوع پیشگیری در سه حیطه خانواده، مدرسه و گروه همسالان حائز اهمیت است چراکه بعد از ورود در این 3 حوزه است که کودک به عنوان کی شهروند آماده ورود به جامعه می شود.
کاویانی تصریح کرد:آموزش و پرورش به عنوان محور اجرایی این طرح در نظر گرفته شده است و در طرح نماد که با همکاری و ائتلاف ملی 9 نهاد قوه قضائیه، وزارت آموزش و پرورش، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بهزیستی،« وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی » نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)«وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و بنیاد برکت انجام می شود، هدف این 9 نهاد، توجه سازمان یافته به سرنوشت کودکان و نوجوانان میهن اسلامی است که توانستند به یک توافق جامع برای مشارکت در طرح و استقرار نظام جامع مراقبت از دانش آموزان(نماد) دست یابند.
وی اظهار داشت: بازه زمانی تعریف شده برای اجرای «نماد»از سال 1395 تا 1400 یعنی طول اجرای برنامه ششم توسعه است؛ در این دوره 20 مهارت در زمین ههای اجتماعی، تربیت فرزند سالم و خودکنترلی به مربیان آموزش داده می شود تا نمایندگان اعزامی از همه استان های کشور پس از کسب مهارت لازم، دستاوردهایشان را در استان هایشان آموزش دهند.
مدیرمعاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم تصریح کرد: روش به کار گرفته شده در این دوره مبتنی بر« پیشگیری رشدمدار» است و در این نوع پیشگیری تلاش می شود با مداخله سریع و زودرس وقتی کودکی قصد بروز رفتار بزهکارانه از خود را دارد از مزمن شدن آن و احتمال بزهکاری در آینده جلوگیری شود.
منبع: روزنامه شاخه سبز قم
/8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.