در این مطلب می خوانیم:
علی رغم تفکر و نگاه شماری از افراد در خصوص جاذبه های باستانی و تاریخی ، شهر مقدس قم با اماکن معنوی، باستانی و تاریخی در هم آمیخت . این شهرعلاوه بر مکان ها وبناهای ممتاز مذهبی دارای جاذبه های تاریخی زیادی است که موجب گردید تا جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب کند.
جاذبه های گردشگری از زمان های دور و همواره به صورت قابل توجهی افراد را تحت تأثیر خود قرار می داده ومی دهد . از آنجایی که صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است و طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران در جه‍ان ازنظر جاذبه های باستانی وتاریخی در رتبه دهم و ازنظر جاذبه های طبیعی دررتبه پنجم قرار دارد این امتیاز ممتاز موجب گردید تامسئولان برای ایجاد اشتغال توجه بیشتری به این صنعت نمایند. بدیهی است با شکوفایی این صنعت درهمه نقاط ایران و از جمله قم افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده ،تاجایی که بسیاری از تحصیل کنندگان در دانشگاه ها،این رشتهٔ دانشگاهی را برای خود به عنوان ادامه تحصیل بر می گزینند.
می توان گفت که قم از نظر مذهبی رتبه دوم را در کشور داراست و نیز شهر مزبور دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است که طیف وسیعی از آن جاذبه ها در نزد مردم گمنام و ناشناس هستند.
در معرفی این جاذبه ها می توان به گنبد نمکی قم، بیت امام ، موزه مراجع ، خانه طباطبایی،بازار قدیم قم،خانه تاریخی زند(موزه مردم شناسی)، مدرسه فیضیه قم،دریاچه نمک حوض سلطان(دریاچه شاهی،دریاچه ساوه)، کاروانسرای دیر گچین،باغ گنبد سبز،خانه تاریخی ملاصدرا، کاروانسرای منظریه، آتشکده نویس، کاروانسرای طینوج ،مدرسه غیاثیه پامنار ،پل دلاک ،گنبد نمکی یزدان ،کاروانسرای قلعه سنگی، کاروانسرای حوض سلطان، کاروانسرای دلاک، کاروانسرای پاسنگان ،بوستان گلها،میل سنگی چاهک، میل امامزاده عبدالله ، میل صنو علی، گلزار شهدا، پل شکسته قمرود، میل بابک، منطقه تاریخی قلعه عبدالله و ... اشاره کرد.
لازم به ذکر است که از نظر مذهبی شهر مقدس قم علاوه بر حرم حضرت معصومه (س) دارای بقاع متبرکه 444 امامزاده است که نام بردن تمامی این اماکن متبرکه در این گزارش نمی گنجد.
اما به صورت کلی ، قم شهرت خود را مدیون حضرت معصومه (س) این گوهر نایاب و مسجد مقدس جمکران است که باعث شده است تا هر ساله تعداد کثیری از افراد و زائران را از سراسر کشور و جهان به سمت خود جذب کند.
علاوه بر تعدادی از جاذبه های گردشگری که نام برده شد مرقد علما و مشاهیر معاصر مدفون در حرم را هم می توان از این جاذبه ها دانست.
به گفته مورخان و تاریخ دانان تعداد زیادی از علما،مشاهیر ،سلاطین ، بزرگان ،خیران ، سرشناسان و اشخاص پرآوازه قمی و دیگر دوستداران اهل بیت و تعدادی از شهدای معزز همانند شهید محراب آیت الله سید اسدالله مدنی و سه دختر امام جواد(ع) به نام های ام حمیده،زینب ،میمونه و هم چنین بریهه دختر موسی مبرقع نیز در حرم مطهر این بانوی دو عالم مدفون هستند.
از سلاطین مدفون در حرم حضرت معصومه (س) می توان شاه صفی اول پسر صفی میرزا پسر شاه عباس کبیر، شاه عباس دوم،شاه سلیمان، شاه سلطان حسین ،فتحعلئشاه قاجار و محمد شاه قاجار را نام برد.
از مشاهیر و شخصیت های سرشناس و به نام ،می توان به پروین اعتصامی و یوسف اعتصامی ، شبیر خاقانی،قوام السلطنه، مشیر السلطنه، ضیاء الملک تفرشی ، علی اصغر اتابک و خواجه نوری اشاره کرد که به صورت کلی تعداد این افراد یعنی مشاهیر ،علما، سلاطین و خیران و دیگر بزرگان این شهر مقدس که در حرم بانوی دوعالم ،حضرت معصومه (س) مدفون هستند به 95 نفر می رسد.
در کنار این اماکن متبرکه می توان به مسجد امام حسن عسکری (ع) اشاره کرد که این مسجد یکی از قدیمی ترین مساجد این شهر است که بر اساس برخی از روایات به فرمان خود امام حسن عسکری (ع)، امام یازدهم شیعیان و از طریق نماینده ایشان احمد ابن اسحاق اشعری در قرن سوم ساخته شده است که فرمان ساخت این مسجد توسط شخص امام ،ارزش معنوی و تاریخی این اثر را چندین برابر می کند که دراوایل، درمکان فعلی این مسجد آتشکده ای قرار گرفته بود که بعدها در اواخر قرن اول هجری تعدادی از اشعریان به این شهر آمدند و آتشکده را خراب کردند و به جای آن بر روی ویرانهٔ این آتشکده ،این مسجد مهم را بنا نهادند.
علاوه بر این می توان به مسجد بزرگ اعظم به عنوان یکی دیگر از جاذبه های مذهبی این شهر اشاره کرد که این مسجد در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه (س) واقع شده است که به هزینه آیت الله العظمی بروجردی و به تدبیر مرحوم لرزاده برپا شده است و علاوه بر آن می توان به یکی دیگر از مسن ترین بناهای شهر،مسجد جامع قم اشاره کرد که بخش عمده آن در قرن ششم و به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.
در کنار تمامی جاذبه های تاریخی و باستانی و مذهبی که در این گزارش عنوان شد می توان به مکان های تفریحی هم اشاره کرد که عامل گرایش و جذب بسیاری از افراد به این شهر شده است ،همانند پارک آبی سر پوشیده آب و تاب و دیگر مناطق تاریخی همانند روستاها با فاصله اندکی از قم و اختلاف دمای فاحش و تنوع میوه های گرمسیری که در بیشتر بازار های بزرگ کشور همانند بازار بزرگ تهران به فروش می رسد که وجود این جاذبه ها در این شهر باعث شده تا هر ساله جمعیت کثیری از سراسر کشور و سایر کشور های مسلمان و غیر مسلمان به این شهر آمده و علاوه بر تحصیل در حوزه های علمیه از جاذبه های این شهر و تفریح گاه های اطراف قم استفاده می کنند.
منبع: روزنامه گویه قم
8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.