به گزارش ایرنا، عباس خرمی روز چهارشنبه در دومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، با اشاره به لزوم تغییر الگوی کشت، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی قم و لزوم صرفه جویی در منابع آبی، سعی شده است گیاهانی در منطقه ترویج یابد که مقاوم به شوری و کم آب بر باشند.
وی اضافه کرد: توسعه باغ های پسته، گیاهان دارویی، گل محمدی و کشت های گلخانه ای در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان این که کشت گلخانه ای تا 10 برابر نسبت به کشت در هوای باز باعث افزایش تولید می شود تصریح کرد: در این راستا سال گذشته مجوز بهره برداری کشت گلخانه ای برای پنج هکتار از اراضی استان با اشتغال 10 تن و تمدید پروانه یک واحد در قم صادر شد.
خرمی خاطرنشان کرد: همچنین پروانه تاسیس کشت گلخانه ای برای 30 واحد صادر شده است که امیدواریم در سال جاری به بهره برداری برسد که حداقل برای 60 تن اشتغال زایی به همراه خواهد داشت.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
وی گفت: سال گذشته پروانه تاسیس و بهره برداری برای یک واحد تولید قارچ خوراکی صادر شد و این واحد سالانه یک هزار و 240 تن قارچ خوراکی تولید می کند.
وی بیان کرد: در چهار سال گذشته، آبیاری تحت فشار در 9 هزار هکتار از اراضی استان عملیاتی شده است که حداقل تا 70 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی قم افزود: شرکت های طراحی آبیاری تحت فشار با اشتغال 40 تن و 35 شرکت پیمانکار با اشتغال 60 تن ساماندهی شده است.
وی ادامه داد: ساماندهی 13 واحد سم فروشی، تمدید 250 پروانه دام، طیور و شیلات، صدور 19 پروانه تاسیس در بخش دام، طیور و شیلات، 220 مورد بازدید از کارخانه های خوراک دام و 53 مورد بازدید از دامداری ها از دیگر فعالیت های سازمان نظام مهندسی کشاورزی قم می باشد.
به گفته وی، 2 هزار و 400 تن عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی قم هستند که از این تعداد، یک هزار تن بیکار و یا در شغل های غیرمرتبط شاغل می باشند.
خرمی افزود: 152 شرکت فنی و مهندسی نیز عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی قم است.
دومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم با حضور اعضای ستاد در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد و سازمان هایی از جمله صنعت، معدن و تجارت، نظام مهندسی کشاورزی، جهاد کشاورزی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی عملکرد برنامه های خود را ارائه دادند.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.