در این مطلب می خوانیم:
تشکل ‌های حوزه گردشگری یکی از مهمترین سرمایه های اجتماعی محسوب می شوند که نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری دارند. استان قم در بخش میراث فرهنگی و گردشگری مذهبی یکی از استان های منحصر بفرد کشور است برای رونق بخش گردشگری استان وبه تبع از آن برای رونق اقتصادی شهرمان به همکاری متقابل بین انجمن های صنفی گردشگری وسازمان ها و ادارات استان نیازمند هستیم، بیش از 17سال از عمرتشکل های صنفی گردشگری قم می گذرد تشکلاتی که همچون بازویی توانمند در کنار میراث فرهنگی و گردشگری قم درجهت ارائه خدمات بهتر به مسافران و زائران تلاش می کنند، انجمن صنفی مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی بین راهی قم 5سال است که در دل تشکلات صنفی گردشگری قم پا به عرصه حیات گذاشته برای آشنایی بیشتر، شاخه سبز مصاحبه ای را با سید جواد جلالی رئیس این انجمن ترتیب داده است که می خوانید:
رئیس انجمن صنفی مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی بین راهی قم با اشاره به چالش های موجود بین انجمن صنفی مجتمع گردشگری با اصناف گفت: متاسفانه باید بگویم دعواهای صنفی صنعت گردشگری قم را زمین گیر می کند.
سید جواد جلالی نژاد با بیان اینکه ما در قوانین ضعف نداریم بلکه مشکل در اجرای قانون است اظهارداشت: در قانون به صراحت آمده است مجتمع های گردشگری از قوانین صنفی مستثنی هستند اما همچنان با انصاف برسر این موضوع با چالش هایی روبرو هستیم .

قوانین تفسیر به رای می شوند
وی تفسیر به رای قانون را از مشکلات اصلی توسط اتاق اصناف قم دانست و افزود: در آیین نامه اصناف داریم که مجتمع های گردشگری بین راهی می توانند با یک پروانه بهره برداری زیر نظر میراث فرهنگی فعالیت کنند اما متاسفانه بازهم سلیقه‌ای اخطار 27 می‌دهند برای عدم پروانه صنفی که این اختلاف‌ها باعث شده است در کل همه وقتمان را صرف دعواهای صنفی کنیم، این خیلی از ما وقت می‌گیرد، باعث می‌شود بهره‌ بردارهای ما دچار استرس بشوند نتوانند آنطور که باید و شاید خدمات خوبی را ارائه دهند البته این را اضافه کنم که ما با مسئول محترم اتاق اصناف مشکلی نداریم چون شخصیت بسیار محترمی است ولی به نظر می رسد اتحادیه ها درایجاد این مشکل نقش داشته باشند

متاسفانه مصوبات استانداری قم اجرایی نمی شود
رئیس انجمن صنفی مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی بین راهی قم با انتقاد از عدم توجه به مصوبات استانداری قم اظهارداشت: ما این مشکل را در سطح استان به کمیته کارگروه فنی بردیم، مصوب شد که پروانه بهره‌برداری میراث ملاک باشد همه تمکین کنند ولی متاسفانه به آن توجهی نشد باردیگر به کارگروه گردشگری بردیم زیر نظر اقای بهشتی معاون عمرانی استاندار به اصطلاح مصوب شد که پروانه بهره‌برداری میراث ملاک باشد وهمه از آن تمکین کنند، ولی اجرایی نشد و همچنان لاینحل مانده است.
جلالی با ابراز تاسف از ادامه این روند گفت: تاسف انگیز است که مصوبات استانی قدرت اجرایی ندارند وتا این حد بی اهمیت است که به نظرم این خودش یک معضل است و باید حل بشود چرا که ما از مسئولان انتظار بیشتری داریم که این دست مشکلات صنفی ما را برطرف کنند.
وی فعالیت های مجتمع های گردشگری بین راهی را قانونی دانست وتصریح کرد: همه واحدهای فعال ما قانونی و مجاز هستند وپرونده کاری روشنی دارند متاسفانه ادامه این روند باعث می شود سرمایه گذارانی که تصمیم دارند دراین حوزه ورود کنند پاپس می کشند ودر نتیجه همه استان متضرر می شود که این ظلم به قم است.

مسئولان موانع توسعه گردشگری قم رابرطرف کنند
این مسئول با اشاره برضرورت حمایت مدیران ومسئولان از بخش گردشگری گفت: اگر بخواهیم گردشگری محور توسعه استان قم لحاظ شود همه بخش ها دولتی و خصوصی باید به این موضوع نگاه ویژه ای داشته باشند و درهمه فرایند این اتفاق سرعت بدهند و موانع توسعه این بخش را برطرف کنند چراکه بخش خصوصی می تواند نقش بزرگی در رونق صنعت گردشگری قم داشته باشد واگر مسئولیتی را برعهده بگیرد بخوبی به انجام می رساند.
رئیس انجمن صنفی مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی بین راهی قم با انتقاد از نگاه مسولان استانی به سرمایه گذار اظهارداشت: مشکلی که وجود دارد این است که مسئولان بین سرمایه گذار و سرمایه دار تفاوتی قائل نمی شوند سرمایه دار درجایی سرمایه اش را می برد که به سود آن مطمئن باشد وسودش فقط برای خودش باشد و هیچ سودی هم برای استان ندارد درحالی که سرمایه گذار هدفش هم سود رسانی به جامعه و مردمش است و هم خودش، بنا براین ریسک می کند و سرمایه گذاری می کند درنتیجه باید از سرمایه گذار حمایت شود تا میل و رغبت کند وارد این گود شود نه اینکه هرروز برایش قوانینی سختگیرانه بتراشیم ومانع ایجاد کنیم که حاصلش خروج سرمایه استان وبعضا می بینیم که باعث خروج از سرمایه از کشور را نیز به دنبال خواهد داشت.

سرمایه گذاری در بخش گردشگری امن تر است
جلالی نژاد بایبان اینکه سرمایه گذاری در بخش گردشگری برای سرمایه گذاران به مراتب امن تر ونسبت به دیگر صنعت و حوزه های دیگراست بیان داشت: این را باید هم به سرمایه گذاران و هم به مسئولین گفت که دراین بخش هم اشتغالزایی خوبی وجود دارد و هم برگشت سرمایه مطمئن است اگر موانع برطرف شود که دراین بین به حمایت مسولین استانی نیازمندیم.
وی با بیان اینکه تشکلات صنفی گردشگری این استان هدفشان توسعه صنعت گردشگری قم است اظهارداشت : برنامه های فرهنگی زیادی برای ارتقاء کیفیت صنعت گردشگری قم داریم اما متاسفانه بودجه فرهنگی لازم را نداریم و چند برنامه ای که انجام دادیم با هزینه شخصی انجام شد و تشکل ها خودشان خود جوش بی هیچ چشم داشتی هزینه کردند.

قم برای مسافران همچنان یک معبر است
رئیس انجمن صنفی مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی بین راهی استان قم تصریح کرد: قم از جاذبه های گردشگری ومیراث فرهنگی خوبی برخوردار است اما کمتر مسافری این شهررا به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کند گفت: به علت اینکه تبلیغات درستی بر روی داشته های قم صورت نگرفته در نتیجه برای جذب و ماندگاری مسافر مشکل داریم.
جلالی نژاد با تاکید برلزوم تبلیغات وسیع در شناساندن بخش های مختلف گردشگری قم گفت: هنوز از قم به عنوان معبر استفاده می شود اما اگر تبلیغات و برنامه ریزی جذب مسافر به بخش خصوصی واگذار شود به بهترین شکل ممکن می تواند صنعت گردشگری قم را که برپایه گردشگری مذهبی ومیراث فرهنگی استوار است فعال کنید این را بارها گفته ایم که توزیع نقشه راهنما آن هم در ورودی شهر باعث ماندگاری مسافر نمی شود چراکه مسافر پیش از حرکت مقصدش را انتخاب کرده اگر ما می خواهیم در این بخش موفق شویم باید کاری کنیم که مسافر قبل از سفر با آشنایی که از قم دارد این شهر را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کند و وارد شهرمان شود نه درحین سفر.

برای جذب گردشگر به تبلیغات تخصصی نیاز داریم
رئیس انجمن صنفی مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی بین راهی قم افزود: درمقایسه با شهرهایی مانند کاشان استان قم جاذبه های گردشگری چه در بخش میراث وچه در بخش طبیعت گردی مانند گنبد نمکی ودیگر موارد درجایگاه بسیار بالاتری است، اما کاشان به علت تبلیغات وسیع و گسترده ای که درسطح کشور داشته نسبت به جذب گردشگر خیلی موفق تر از ما عمل کرده است ، بنابراین برای جذب گردشگری وافزایش ماندگاری مسافر به تبلیغات وسیع وگسترده نیاز داریم.
جلالی نژاد تصریح کرد: تاکنون به علت اینکه به طور تخصصی در بخش تبلیغات ورود نکرده ایم و اغلب کارهای که صورت گرفته توسط افرادی انجام شده که سبقه گردشگری نداشته اند به نظر می رسد بهتراست تبلیغات به متخصصانی که در حوزه گردشگری فعال هستند وآشنایی کامل دارند سپرده شود چرا که با شیوه های جذب مشترک بنا برتجربه و تخصص اشراف دارند.
وی با اشاره به فعالیت 110مجتمع گردشگری وواحدهای پذیرایی بین راهی قم افزود: درسال های اخیر با وجود مجتمع های بین راهی آبرومندی مانند مهرماه ، مارال ستاره و مهتاب اتفافات خوبی در بخش صنعت گردشگری قم رخ داده است و از این اتفاق خوب هم استان منتفع می شود وامیدواریم که مسئولان استانی برای توسعه صنعت گردشگری قم از ظرفیت تشکلاهای صنفی حمایت کنند تا شاهد رونق هرچه بهتر صنعت گردشگری این استان باشیم.
/8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.