به گزارش ایرنا، وی روز چهارشنبه در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، بیان کرد: بیان مصیبت ها و مظلومیت های حضرت فاطمه(س) به تنهایی کافی نیست، بلکه باید به فضائل آن حضرت نیز توجه شود و آن را بیان کرد.
وی ادامه داد: آن حضرت در خطبه فدکیه شجاعت خود را به نمایش گذاشتند؛ خانمی 18 ساله با آن همه غم و مصیبت در برابر مردم این گونه بایستد و با تسلط سخنان خود را بیان کند، نشان از شجاعت بالای ایشان دارد.
آیت الله مکارم گفت: خطبه فدکیه از جامعیت بسیار بالایی برخوردار است و حضرت زهرا(س) با آن که مصیبت های فراوانی دیده بودند، در یک خطبه اصول و فروع دین اسلام را جمع و برای مردم بیان کردند.
وی افزود: فضیلت دیگری که از حضرت فاطمه زهرا(س) در خطبه فدکیه مشاهده می شود، فصاحت و بلاغت بالای این خطبه است، به نحوی که تمام افراد مسلط به ادبیات عرب شکوه این خطبه را تایید می کنند.
این مرجع تقلید گفت: باید در کنار ذکر مصیبت و مظلومیت حضرت فاطمه زهرا(س) این پیام ها و درس ها را در مجالس فاطمیه بیان کرد.
آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: حالت های رفتاری حضرت زهرا(س) و درس های که در زندگی ایشان است باید برای مردم بیان شود، برخی به این مسائل توجه ندارند در حالی که تمام این نکات برای همه درس است؛ گفته می شود زمانی که حضرت فاطمه(س) به محراب می ایستادند، نور عبادت ایشان به آسمان ها می رفت؛ مردم باید با عظمت حضرت زهرا(س) آشنا شوند.
خطبه فدکیه ازجمله ‌خطبه‌ های ‌مشهوری‌ است ‌که ‌با سندهای ‌معتبر از حضرت زهرا(س) روایت‌ شده‌ است. هنگامی که خبر غصب فدک به حضرت صدیقه کبری رسید، لباس به تن کرده و چادر بر سر نهاد و با گروهی از زنان اقوام و خدمتکاران خود به سوی مسجد روانه شد، در حالی که راه رفتن او همانند راه رفتن پیامبر خدا(ص) بود، به مسجد پیامبر(ص) در آمدند و خطبه ای که بعدها به خطبه فدکیه مشهور شد، را قرائت کردند.
حضرت فاطمه (س) در سال پنجم پس از بعثت و در روز 20 جمادی الثانی در مکه و در خانه حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام و حضرت خدیجه (س) به دنیا آمد. نام مبارک آن حضرت، فاطمه است و از برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه نیز ذکر شده است. ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از جمله کنیه های این بانوی مطهر اسلام است.
سراسر زندگانی صدیقه طاهره(س)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است، ایشان با امام علی(ع) پیشوای اول شیعیان ازدواج کرد و در تمام برهه های حساس زندگی در کنار امام اول شیعیان بود و از او حمایت می کرد، ایشان در همسرداری و مهر مادری الگوی جهانیان است.
حضرت فاطمه زهرا(س) در حالی که از عمر مبارکش 18 سال بیشتر نمی گذشت، بر اثر حوادث ناشی از هجوم به خانه ایشان، به روایتی در 13 جمادی الاول سال 11 هجری قمری و بنابر روایتی دیگر در سوم جمادی الثانی سال 11 هجری قمری به شهادت رسید.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.