به گزارش ایرنا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری روز چهارشنبه دردیدار مدیرکل آموزش و پرورش، معاون سوادآموزی اداره کل و کارشناسان نهضت سوادآموزی استان قم در ساختمان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: باید تدبیری اندیشیده شود تا تمام کودکانی که در سن تحصیل قرار دارند، در مدرسه حضور داشته باشند.
وی با اشاره به ویژگی های شهر مقدس قم به عنوان عش آل محمد(ص) خاطرنشان کرد: قم با شهر‌های دیگر تفاوت‌ بسیاری دارد، این شهر باید در همه زمینه‌ ها از جمله سوادآموزی و علم ‌آموزی الگو باشد.
وی افزود: در عرصه سوادآموزی علاوه بر آموزش و پرورش و مرکزهای دانشگاهی؛ حوزه ‌‌های علمیه نیز باید فعال شوند و به نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش کمک کنند تا شاهد ریشه‌ کن شدن بی ‌سوادی در جامعه باشیم.
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به لزوم مذاکرات میان آموزش و پرورش و حوزه علمیه برای رفع مساله بی‌ سوادی گفت: تاکنون دراستان‌ قم تلاش‌ ها و گام‌ های خوبی برداشته شده است، اما باید پیشرفت‌ ها بیشتر باشد تا بی‌ سوادی درجامعه از بین برود.
وی با اشاره به تاکید اسلام به فراگیری دانش گفت: امام خمینی نیز به این مساله اهتمام ویژه ای داشتند و در اوائل انقلاب ، مساله آموزش ‌همگانی و نهضت سوادآموزی را مطرح کردند، چرا که زیبنده یک جامعه دینی و اسلامی نیست که در آن افراد سواد کافی و مناسب نداشته باشند.
وی با بیان این که تلاش‌ های آموزش و پرورش درمساله سوادآموزی قابل تقدیر است، گفت: در استان قم شاهد این تلاش ها هستیم، ولی هنگامی که آمار تعداد افراد بی ‌سواد را می ‌شنویم، متوجه می‌ شویم که باید تلاش‌ های بیشتری در این زمینه انجام شود.
آیت الله حسینی بوشهری پیشنهاد تشکیل اتاق فکر و استفاده از ابتکارها و خلاقیت های افراد خوش فکر و صاحب نظر را مطرح و اظهار کرد: با استفاده از نظرهای کارشناسان باید در زمینه سوادآموزی و علم ‌آموزی با شتاب بیشتری حرکت کرد.
وی دربخش دیگر سخنان خود، گفت: ارزش دانش و عالم در آموزه ‌های دینی بر کسی پوشیده نیست، یکی از افتخارهای اسلامی، قرآنی و اعتقادی ما این است که کتاب آسمانی ما پس از نام خداوند متعال، با واژه «اِقرأ» شروع شده است و این موضوع بیانگر اهمیت خواندن، آگاهی پیدا کردن، شناخت و معرفت می باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که در قرآن کریم بیش از 80 مورد از علم و عالم سخن گفته شده است، تصریح کرد: این مساله از دغدغه های مهم اسلام است و در دین اسلام مشوق های گوناگونی برای توسعه دانش وجود دارد.
حمیدرضا شیخ الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش استان قم نیز دراین دیدار گفت: در حال حاضر در این استان حدود 33 هزار تَن بی سواد هستند.
هفتم دی ماه سال 58 سازمان نهضت سوادآموزی با هدف باسواد کردن بی ‌سوادان کشور تشکیل شد؛ امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران طی پیامی، قشرهای گوناگون مردم را به مبارزه فراگیر با نقیصه بی سوادی فرا خواندند و از مسئولان خواستند تا آموزش و پرورش با تمام امکانات بپاخیزد و ریشه بی سوادی را از بُن برکنند و بر همین اساس سازمان نهضت سوادآموزی به عنوان یک نهاد انقلابی تاسیس شد.
7406/ 6133/خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده:جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.