به گزارش ایرنا، سلیمان خاکبان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته قم در مصلای قدس این شهر، افزود: ایران در علوم استراتژیک از جمله فلسفه، عرفان، دین و نظریه های سعادت و پیشرفت رتبه اول جهان می باشد و آمریکا در علوم غیر استراتژیک مانند علوم تجربی رتبه اول جهان است، ولی آنچه آینده جهان و بشریت را رقم می زند علوم استراتژیک است.
وی با بیان این که در باب نظریه و نه در مقام عمل، ایران کشور توسعه یافته جهان است، گفت: آمریکا به هیچ وجه ابرقدرت نیست، چراکه کسی ابرقدرت است که برترین نظریه ها در باب توسعه، پیشرفت و مدیریت جامعه را در اختیار داشته باشد و آن چیزی است که جمهوری اسلامی را تبدیل به ابرقدرت در حوزه فکری می کند.
وی افزود: غرب در نزد اندیشمندان بزرگ غربی فروپاشیده شده و شکست خورده است و آن چه که امروز از غرب به دنیا معرفی می شود مجسمه ای تو خالی است که به زور جنگ و تبلیغات سرپا نگه داشته شده است.
خاکبان در ادامه، دلیل ریزش در درون نیروهای انقلاب، دانشگاه ها و حتی حوزه را تلقی اشتباه از پیشرفت غرب دانست و افزود: اطلاعات غلط و تلقین پیشرفته بودن غرب موجب شده تا برخی از جوانان و دانشگاهیان، کشورهای غربی و آمریکا را پیشرفته بدانند و این در حالی است که ما تعریف ارائه شده آنها درباره توسعه و پیشرفت را نادرست می دانیم.
وی ادامه داد: امروز جهان در پیج تند تاریخی قرار دارد که این پیچ چیزی جز فروریزی جهان مدرن و مدرنیته نیست و همان طور که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مارکسیسم پس از 70 سال استیلای فکری بر بیش از نیمی از کشورهای جهان را باید امروز در موزه های تاریخی جستجو کرد، لیبرالسیم را نیز باید در موزه ها یافت.
عضو هیات علمی دانشگاه قم در ادامه به بازخوانی رسالت حوزه و دانشگاه در برابر انقلاب و نظام با نگاه آسیب شناختی پرداخت و گفت: لازمه تعمیق و استمرار وحدت حوزه و دانشگاه، شناخت نقطه کانونی وحدت بین حوزه و دانشگاه است.
وی مبارزه با استکبار خارجی و استبداد داخلی را از جمله نقاط کانونی وحدت حوزه و دانشگاه دانست و افزود: شناخت و بازخوانی اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی تنها راه تعمیق و استمرار وحدت میان حوزه و دانشگاه است.
خاکبان، نظریه های سعادت، پیشرفت و ولایت مطلقه فقیه را سه دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی دانست و گفت: همه انسان ها به دنبال خوشبختی و سعادت هستند، ولی مشکل امروز بشریت، تفسیرهای مختلف از سعادت است که این امر موجب جدایی بین انسان ها شده است.
وی با بیان این که خوشبختی و سعادت چیزی که جهان مدرن ارائه داده نیست افزود: ما به دنبال تغییر مسیر حرکت انسان ها به سمت خوشبختی حقیقی هستیم و پیام نظام جمهوری اسلامی به جهان و انسان مدرن این است که تعریف آنها از سعادت و پیشرفت دارای اشکال های بنیادین است.
عضو هیات علمی دانشگاه قم با تاکید بر این که به عقیده ما، غرب پیشرفته نیست بلکه دارای شبه توسعه است ادامه داد: الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت که توسط رهبر معظم انقلاب تبیین شده تمام الگوهای توسعه و پیشرفت در جهان را به چالش کشیده است، چراکه غرب توان پاسخگویی به نیازهای واقعی انسان و پرسش های پیرامون آن را ندارد.
خاکبان، نظریه ولایت فقیه را مترقی ترین مدل اداره جامعه و سیستم نظام سیاسی جامعه دانست و ادامه داد: اگر می خواهیم در حوزه های سخت افزاری توسعه یابیم چاره ای جز سرمایه گذاری در قدرت نرم افزاری و توسعه در اندیشه و نظریه پردازی نداریم.
وی سعادت را اصلی ترین گمشده بشریت دانست و گفت: اگر در جامعه، مفاسد اقتصادی ایجاد می شود به خاطر این است که نظریه سعادت را تحت تاثیر غرب دریافته اند و اگر شهید حججی ها پرورش می یابند و شهید می شوند به خاطر آن است که نظریه سعادت را به خوبی و بر اساس نظریه سعادت اسلامی درک کرده است.
خاکبان با اشاره به نقاط اشتراک حوزه و دانشگاه گفت: تا زمانی که حوزه و دانشگاه تلقی درستی و فهم مشترک از نظریه سعادت نداشته باشند نمی توانند به وحدت و تفاهم برسند.
روز 27 آذر، سالروز شهادت حجت الاسلام دکتر مفتح، روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.
7404/ 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.