به گزارش ایرنا، مصطفی کاویانی عصر سه شنبه در کارگروه تخصصی اشتغال قم در تالار امام جواد(ع) استانداری، با بیان این که مهلت ثبت نام برای این جشنواره تا پایان مهرماه امسال بود، زمان برگزاری آیین اختتامیه آنرا هفته آخر آذرماه جاری عنوان کرد.
وی گفت: طی آن، 9 تن از کارآفرینان در سه بخش صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات که بنا به نظر هیات داوری به عنوان کار آفرین برتر شناخته شدند، تجلیل می شوند.
وی افزود: جهاد کشاورزی با معرفی 38 تن، ضمن تحقق 126 درصدی سهمیه ابلاغی، هشت کار آفرین را بیش از سهمیه تعیین شده معرفی کرده است.
کاویانی تعداد کار آفرینان معرفی شده از سوی بخش صنعت را نیز21 تن عنوان کرد و افزود: برای این جشنواره اطلاع رسانی دقیقی صورت گرفت اما با این حال تاکنون اداره کل آموزش و پرورش، اتاق بازرگانی، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشگاه صنعتی هیچ کارآفرینی را معرفی نکردند.
مدیرکل تعاون قم در ادامه با اشاره به یکی از مصوبه های کارگروه تخصصی اشتغال استان مبنی بر 48 میلیارد ریال تسهیلات به عنوان وام خود اشتغالی، افزود: این وام به مبلغ 100 میلیون ریال برای هر متقاضی و با نرخ 4 درصد ارایه می شود.
وی افزود: مطابق این مصوبه تسهیلات یاد شده در روستاها به صورت خود اشتغالی و در شهرها به افراد پشتیبان که حداقل بتوانند برای 15 تن اشتغال ایجاد کنند قابل پرداخت است.
دبیر کارگروه تخصصی اشتغال استان با بیان این که بنیاد شهید با 12 طرح، صنعت و معدن با 36 طرح، میراث فرهنگی با 32 طرح و جهاد کشاورزی با 25 طرح بیشترین معرفی را به اداره تعاون داشتند، پیشنهاد داد: با توجه به کمبود تقاضا برای دریافت این تسهیلات، این مقدار وام در شهرها نیز بدون پشتیبان به افراد ارایه شود.

** نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت استفاده کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی قم از این ظرفیت افزود: در صورتی که اعتبار پیش بینی شده برای پرداخت تسهیلات مذکور تا پایان سال جاری پرداخت نشود، به خزانه بازگردانده می شود و امکان استفاده از آن وجود ندارد.
حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در عین حال با پرداخت وام بدون پشتیبان و صرفا به افراد مخالفت کرد.
سرانجام مقرر شد مطابق مصوبه کارگروه اشتغال این وام در روستاها به صورت خود اشتغالی و در شهرها به پشتیبان ارایه شود.

** اکبر میرشکار مدیرکل کمیته امداد امام (ره) قم نیز با اشاره به تخصیص 280 میلیارد ریال اعتبار به عنوان وام خود اشتغالی برای مددجویان تحت پوشش این نهاد، افزود: از این مبلغ پرونده هایی به ارزش240 میلیارد ریال به بانک های عامل معرفی شد، ولی تاکنون 74 میلیون ریال آن ترتیب اثر داده شده است.

** رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی استان قم نیز کل مبلغ تخصیصی به عنوان وام خود اشتغالی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی را 124 میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: 87 میلیارد ریال این مبلغ در اختیار بانک ها قرار گرفته و ما 57 میلیارد ریال آن را به بانک ها معرفی کردیم، ولی تنها 20 درصد از آن معادل 10 میلیارد ریال پرداخت شده است.

** مدیرکل فنی و حرفه ای استان قم نیز با اشاره به اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار افزود: میزان استقبال کشوری از این طرح در قم 38 درصد بوده در حالی که میانگین کشوری آن 20 درصد است.
احمد عطارنیا سهمیه در نظر گرفته شده برای استان را در این طرح، 650 کارآموز عنوان کرد و افزود: تعداد 65 واحد صنفی شناسایی و 250 کار آموز به آنها معرفی شدند.
وی با اشاره به مشکلات و موانع موجود در مسیر اجرای طرح اذعان داشت: خیلی از کارآموزان که به واحدهای پذیرنده معرفی می شوند، با مشکل بیمه تامین اجتماعی مواجه هستند.
مدیرکل فنی و حرفه ای قم با اشاره به بی نتیجه بودن مکاتبه های صورت گرفته با تامین اجتماعی این استان افزود: سازمان فنی و حرفه ای کشور این موضوع را از طریق تامین اجتماعی پیگیری و برطرف نموده است، اما با این حال موانع موجود در استان کماکان وجود دارد.
وی با بیان این که رویکرد مهارت آموزی در محیط واقعی کار مرتبط با صنایع دستی است افزود: کمیته امداد امام باید در معرفی افراد کمک های لازم را داشته باشد و کارگروه اشتغال نیز از طریق صدا و سیما در زمینه طرح، برای کارآموزان و واحدهای پذیرنده اطلاع رسانی نماید.
عطارنیا افزود: اداره کل فنی و حرفه ای استان دارای 53 کارگاه آموزشی است، ولی به دلیل ظرفیت محدود باید از ظرفیت واحدهای صنفی و بنگاه های اقتصادی برای آموزش کارآموزان استفاده کنیم.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.