محمد شهیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: همشهریان در زمینه استفاده از وسایل گازسوز بسیار دفت کرده و مواردی را که اطلاع ندارند از کارشناسان آتش نشانی راهنمایی بخواهند و این مساله را به عنوان یک مرگ خاموش و دردآور بسیار جدی بگیرند.
وی با بیان این که با وجود آموزش های گوناگون در این زمینه، آمار مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن در کل کشور بالاست، اضافه کرد: آمار مسمومیت ها با گاز مونواکسید کربن با آغاز سرما در اوایل پاییز افزایش قابل توجهی می یابد.
به گفته وی، عمده این مسمومیت ها ناشی از استفاده نادرست از وسایل گرمایشی خانگی و همچنین استفاده از وسایل غیراستاندارد در محفظه هایی مانند چادرهای مسافرتی و کابین های خودرو به ویژه خودروهای سنگین است.
شهیدی خاطرنشان کرد: سال گذشته در این استان، 2 تن به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن جان باختند و 134 تن مصدوم شدند.
وی افزود: از مصدومان، 115تن که علائم خفیفی داشتند در مدت زمانی کوتاه مداوا و ترخیص شدند و 19 تن به دلیل شدت بیشتر علایم مسمومیت در مراکز بیمارستانی بستری شدند.
وی با اشاره به این که سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری، تاری دید و در برخی موارد تشنج از علائم مسمومیت با گاز منواکسیدکربن است، افزود: در صورت مواجه شدن با فرد مسموم، نخستین و مهم ترین اقدام رساندن اکسیژن(هوای تازه) به مصدوم و تماس با اورژانس 115 است که باز کردن پنجره اتاق یا خارج کردن فرد از آن محیط موثرترین اقدام جهت بهبود حال فرد مسموم است.
وی اضافه کرد: در مسمومیت با گاز خطرناک مونواکسیدکربن قصور انسانی در استفاده از نوع وسایل برای تولید گرما و دقت در کنترل اینگونه وسایل اهمیت بالایی دارد.
رئیس مرکز اورژانس 115 قم با بیان این که بیشتر مسمومیت ها با گاز منواکسید کربن مربوط به خروج لوله بخاری از محل اصلی است، تاکید کرد: شهروندان از روشن کردن هرگونه وسایل گرمایشی غیرمتعارف که باعث مسمومیت می شود، خودداری کنند.
شهیدی با بیان این که مونواکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است، گفت: ممکن است در یک محیط ثابت افرادی که دچار مسمومیت با این گاز می شوند، تظاهرات بالینی آن ها یکسان نباشد و یک فرد دچار سردرد، یک فرد دچار حالت تهوع و یا فرد دیگری دچار کاهش سطح هوشیاری شود؛ از این رو همواره به کارکنان اورژانس در مورد تظاهرات بسیار متغیر و متنوع در رابطه با مسمومیت با این گاز آموزش های مداوم داده می شود.
وی به هموطنان توصیه کرد: در مواردی که افرادی شک به مسمومیت با این گاز را دارند، در اولین اقدام فرد آسیب دیده را از محیط خارج کنند و بلافاصله با اورژانس 115 تماس بگیرند و برای حضور سریع عوامل اورژانس نشانی دقیق خود را اعلام کنند.
دوازدهم آذرماه جاری، نخستین فرد فوتی در سال جاری یک جوان 32 ساله بود که بر اثر استفاده از ذغال در داخل چادر به علت مسمومیت با گاز مونواکسید کربن (CO) جان خود را از دست داد.
بر اساس آمار منتشر شده، در سال 94 نیز مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن منجربه مرگ 11 تن و کاهش سطح هوشیاری 107 تن در قم شد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.