به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی هواشناسی ، یحیی زارع در گفت وگویی اظهار داشت: اطلاعات فوق بر اساس نتایج حاصله از 50 ایستگاه بارانسنجی در استان قم، از ابتدای مهر تا دهم آذرماه، به دست آمده است.
وی اظهار داشت: با وجود آنکه بخش وسیعی از جغرافیای استان قم از لحاظ قلیمی، در منطقه خشک و نیمه بیابانی و بخشی در منطقه کوهستانی واقع است، بر اساس نمایه خشکسالی، مهر و آبان ماه امسال،همه نقاط استان، شاهد درجات مختلفی از خشکسالی بوده‌اند که با روند کم بارشی شدید در استان قم، احتمال وقوع خشکسالی بسیار زیاد است.
وی گفت: مرکز استان قم و شهر قم با کاهش 100درصدی بارش مواجه شده است.
مدیرکل هواشناسی قم افزود: با وجود انتظار می رود بارندگی دربقیه فصول سال،نرمال باشد، اما این روند ، خشکسالی ناشی از کمبود بارش در پاییز را جبران نخواهد کرد.
زارع با اشاره به اینکه اکثر استانهای کشور کم بارشی را در پاییز امسال تجربه کرده اند، گفت: گرم شدن جو زمین، اصلی ترین عامل کم بارشی است.
وی افزود: صنایع گسترده و گازهای گلخانه ای به ویژه دی ‌اکسید کربن، دمای میانگین کره زمین را افزایش داده اند ویخچال‌ها در دو قطب، ذوب شده و سطح آبهای آزاد در حال بالاآمدن است که این تغییرات،موجب خشکی در برخی قسمت ‌های کره زمین و وقوع طوفان و سیل در قسمت‌های دیگر شده است.
زارع با اشاره به اینکه،خشکسالی مخاطره آمیزترین پدیده طبیعی است، افزود: گرچه امکان جلوگیری از وقوع خشکسالی وجود ندارد، اما می‌توان با انجام اقداماتی، اثرات منفی آن را کم نمود.
وی افزود:اهمیت هشدار خشکسالی ، برای برنامه ریزی در بخش‏‌های مختلف کشاورزی، محیط زیست، مدیریت منابع آب های سطحی و زیر‌زمینی است و باید راههای مفید و اثربخشی برای حفظ، مدیریت و توزیع مناسب منابع آبی پیدا کنیم.
زارع با اشاره به اینکه کارگروه 'تهک کشاورزی' در هواشناسی استان قم بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی، توصیه های کشاورزی برای محصولات باغی و زراعی استان صادر می‌کند، گفت: آبیاری غرقابی در ایران و کشت نامناسب یکی از معضلات ما و بسیاری از کشورهای خاورمیانه است. چرا که 85 درصد از آب مصرفی خاورمیانه در بخش کشاورزی مصرف می ‌شود که این عدد در ایران به 90درصد می‌ رسد و این در حالی است که کشاورزی تنها 15درصد از تولید ایران را شامل می ‌شود.
وی با اشاره به استفاده بیش از حد منابع آبی دربخش کشاورزی افزود: درست است که یکی از علل مصرف بالای آب در کشاورزی ایران، آب و هوای خشک آن است، اما می توان بدون کاهش محصولات کشاورزی، با روش‌های نوین آبیاری از این میزان مصرف بکاهیم.
وی افزود: کارگروه‌های تهک کشاورزی در هواشناسی استانهای مختلف کشور، به کرات بی تاثیر بودن آبیاری غرقابی و حتی ضررهایی که آبیاری غرقابی و سنتی به خاک وارد می‌کند را به کشاورزان هشدار داده اند و آبیاری قطره ای و زیر سطحی را جایگزین بهتر و موثرتری معرفی کرده اند.
استان قم با وسعت تقریبی 11240 کیلومتر مربع در موقعیت 34 درجه و 8 دقیقه تا 35 درجه و 11 دقیقه عرض جغرافیایی و 50 درجه و 6 دقیقه تا 52 درجه و 3 دقیقه طول جغرافیایی قرار گرفته است.
استان قم تقریبا در مرکز ایران واقع شده و از شمال به استان تهران ،از شرق به استان سمنان و دریاچه نمک و دشت کویر ، از جنوب به استان اصفهان و از غرب به استان مرکزی محدود می باشد. ناهمواریهای این استان حدود 25 درصد وسعت آن را شامل می شود که عمدتا در جنوب و غرب واقع شده و 75 درصد وسعت دیگر به صورت دشت های کم و بیش مسطح می باشد که عمدتا در نواحی مرکزی ،شرقی، شمال شرقی و جنوب شرقی استان واقع شده است.بلندترین کوه این استان ولیجا با ارتفاع 3330 متر و پست ترین نقطه استان در حاشیه دریاچه نمک با ارتفاع حدود 790 متر می باشد.
میانگین بارش وزنی استان قم 161میلیمتر بوده که بیشترین میزان بارش در مناطق کوهستانی کهک و دستجرد و کمترین بارش مربوط به مناطق شرقی استان ( حاشیه دشت کویر ) می باشد.
7403/ 6133/ خبرنگار- محسن آقاگلی ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.