به گزارش ایرنا، محمد رضا رشتی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: همایش گره طلایی به همت بنیاد فرهنگی هنری رشتی زاده به منظور تجلیل از فعالان هنر و صنعت فرش دستبافت در هفت رسته و بخش؛ بافنده نمونه، طراح و نقاش برتر، مشاغل وابسته به فرش دستباف (مانند رفوکاری)، صادرکننده برتر، تولیدکننده برتر، پیشکسوت نمونه و تندیس ویژه ترتیب می یابد.
وی گفت: به منظور برگزاری مداوم این همایش به صورت سالانه توسط کمیته اجرایی در هفت رسته مذکور، نفرهای برتر انتخاب می شوند و تندیس گره طلایی و لوح یابود به آنها اهدا می شود.
وی افزود: تلاش می کنیم تا این همایش را به سمت ملی شدن سوق دهیم و به صورت مستمر برگزار و از فعالان هنر و صنعت فرش در سایر استان های کشور تقدیر کنیم و بخش تندیس ویژه همایش را نیز بدین منظور در نظر گرفته ایم.

** 27 هزار تَن در قم کارت بافندگی فرش دارند
وی در ادامه با بیان این که 27 هزار تن در استان قم دارای کارت بافندگی فرش دستباف هستند، گفت: از این تعداد حدود 12 هزار تن بیمه می باشند و نیز حدود 350 تولیدکننده فرش دستباف دارای پروانه تولیدی فرش در استان داریم که از این تعداد، حدود 50 تن دارای طرح ویژه خود هستند.
رشتی زاده با اشاره به نقش مهم رسانه ها در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه خاطرنشان کرد: رسانه ها می توانند، اهمیت این هنر و صنعت و ارزش هنری فرش را برای جامعه بازگو کنند.
وی با بیان این که فرش دستباف قم بهترین فرش دستباف دنیاست، گفت: این محصول مشتریان خاص خود را دارد و هیچ کشوری نمی تواند با کیفیت فرش قم رقابت کند و لازم می باشد که آن را به بازار قالی جهان معرفی کنیم.
وی با اشاره به پیشرفت فرش دستباف استان قم در 2 دهه اخیر در زمینه فنی، تنوع و طراحی تصریح کرد: طرز نگاه به هنر و صنعت فرش دستباف باید تغییر کند.

** هم چنین دبیر اجرایی همایش گره طلایی در این نشست به برگزاری دومین دوره مسابقه طراحی فرش رشتی زاده، با هدف تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه، ایجاد انگیزش، تشویق و ترغیب دانشجویان و دانش آموختگان فرش دستباف، ارتقای سطح دانش، نوآوری و خلاقیت در زمینه طراحی و نقاشی فرش دستباف و استعدادیابی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانشجویان فرش اشاره کرد و گفت: در همایش مذکور از برگزیدگان این مسابقه نیز تقدیر می شود.
حسین بیگ زاده افزود: خلاقیت و نوآوری، توجه به ترکیب بندی و هماهنگی طرح بر اساس تقاضای روز بازار، رعایت قواعد طراحی، قدرت قلم و اصالت های طرح از جمله معیارهای داوری در این مسابقه است.
وی اضافه کرد: در نخستین دوره این مسابقه 72 تن و در دومین دوره آن 30 تن از دانشجویان طراحی فرش دانشگاه کاشان شرکت کردند که دوره های آتی این مسابقه را به صورت ملی و با شرکت همه علاقه مندان در زمینه طراحی فرش برگزار خواهیم کرد.
استاد حاج علی رشتی زاده از چهره‌های ماندگار فرش دستباف در سال 1302 در کاشان‌ چشم به جهان گشود، این هنرمند حدود 400 نقشه و طرح فراموش شده ایرانی را زنده کرد و این نقش و نگارها را در قاب زیبای فرش دستباف ابریشم به تصویر کشید، وی که در سن 21 سالگی بافت فرش را آغاز کرد در 70 سال فعالیت خود توانست زمینه کاری بیش از 800 بافنده را در استان های اصفهان و قم فراهم نماید. این هنرمند برجسته کشور در سن 91 سالگی دارفانی را وداع گفت.
7406/ 1175 خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.