به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، محمد رضا طلایی با بیان این مطلب که کارشناسان معتقدند 60 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی قبل از اینکه به مصرف گیاه برسد، هدر می‌رود، اظهار کرد: طی سه سال گذشته مجموعه سازمان جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را برای کاهش میزان هدررفت و بهینه سازی مصرف آب به کار بسته است.

وی افزود: بهینه سازی مصرف آب و مدیریت آن به دلیل شرایط اقلیمی استان قم و بادهای گرم امکان اجرایی نداشت و در گذشته سالانه حدود 200 هکتار از اراضی قم زیر پوشش سیستم‌های آبیاری نوین قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی در مدیریت آب در استان قم رخ داده است بیان کرد: فقط در سال 95 در حدود 5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سیستم‌های آبیاری نوین اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اضافه کرد: طی سه سال گذشته بیش از 8 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قم زیرپوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار گرفته اند که در همین راستا نزدیک به 60 میلیارد تومان از اعتبارات ملی در استان قم به صورت کمک‌های بلاعوض به کشاورزان پرداخت شده است.

طلایی با تاکید بر اینکه برنامه ای برای افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در استان قم نداریم، خاطرنشان کرد: کشاورزان استان نیز به این باور رسیده اند که مدیریت مصرف آب نباید منجر به افزایش سطح زیر کشت شود و آمار و ارقام نیز این مسئله را تائید می‌کند که به رغم کاهش سطح زیرکشت با افزایش تولید در بخش کشاورزی مواجه بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی قم تغییر و بهره وری از آب افزایش پیدا کرده است، گفت: شرایط مدیریت آب در بخش کشاورزی قم نسبت به سه سال گذشته قابل قیاس نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: در گذشته اگر اعتباری در راستای بهینه سازی مصرف آب به استان اختصاص می‌یافت باید به دنبال کشاورزان می‌رفتیم تا آنان را مجاب به اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در مزرعه کنیم، امروز این مسئله کاملا متفاوت شده و کشاورزان در صف اجرای آبیاری نوین در مزارع خود هستند.

طلایی تصریح کرد: تغییر فرهنگ مصرف آب در بخش کشاورزی استان قم کار بسیار سخت و طاقت فرسایی بود که با اقدامات ترویجی و آموزشی موفق شدیم فرهنگ کشاورزان را در مدیریت آب تغییر دهیم و نکته مهم این است که این تغییر فرهنگ منجر به رضایتمندی نسبی کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی و مجموعه مدیریت استان شده است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 787124
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.