محمد نیک پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برنامه خطرسنجی 10 ساله بیماری های قلبی و عروقی از بهمن ماه سال گذشته در قالب برنامه طرح تحول نظام سلامت در مراکز سلامت جامعه و پایگاه های سلامت آغاز شد و از اردیبهشت ماه امسال به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.
طرح تحول سلامت از اردیبهشت ماه سال 93 در کشور اجرایی شد و تاکنون این طرح در چهار مرحله اجرا شده است که شامل مراحل درمان، بهداشت، اصلاح تعرفه های پزشکی و اصلاح نظام آموزش پزشکی است.
در استان قم 41 مرکز سلامت جامعه و 136 پایگاه سلامت فعال است و یک هزار و 16 نیرو شامل پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس روانشناسی بالینی، پرستار، مراقب سلامت، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای به ارائه خدمات بهداشتی و سلامت می پردازند.
وی اضافه کرد: این برنامه ویژه افراد بالای 30 سال می باشد که در قالب آن فشار خون، قند و کلسترول که سه فاکتور مهم در بروز بیماری های قلبی و عروقی است، با توجه به سن، جنس و وضعیت سلامت فرد اندازه گیری می شود.
بر اساس آمار 571 هزار و 522 فرد بالای 30 سال در استان قم زندگی می کنند و تاکنون 129 هزار و 343 تن معادل 22.63 درصد جمعیت قم در قالب این طرح ارزیابی سلامت شده اند.
وی ادامه داد: استعمال سیگار، چاقی و سوابق خانوادگی و ژنتیکی از دیگر عواملی است که در این طرح بررسی می شود و پس از آن کارت میزان خطرسنجی 10 ساله قلبی عروقی در گروه هدف صادر می شود.
3.3 جمعیت استان قم لاغر، 28.5 درصد دارای وزن طبیعی، 38.8 دارای اضافه وزن و 29.3 نیز چاق هستند.
به گفته نیک پور، ارائه مشاوره سبک زندگی، تغذیه ای، ترک دخانیات و الکل در گروه هدف و معاینات دوره ای 3، 6 ، 9 ماهه و یک ساله بر اساس میزان خطر احتمالی بیماری های قلبی و عروقی از اقدام هایی است که در مراکز سلامت جامعه و پایگاه های سلامت انجام می شود.
وی بیان کرد: پس از ارزیابی سلامت افراد توسط تیم سلامت، کارت های ویژه ای به رنگ های سبز، زرد، نارنجی و قرمز صادر می شود که نشان دهنده وضعیت سلامت مراجعه کنندگان است.
افرادی که کارت سبز دریافت نمایند نشان دهنده این است که احتمال ابتلاء فرد به بیماری های قلبی و عروقی در 10 سال آینده زیر 10 درصد، کارت زرد بین 10 تا 20 درصد، کارت نارنجی بین 20 تا 30 درصد و کارت قرمز بیش از 30 درصد است.
به گفته وی، تاکنون برای بالغ بر 90 درصد مراجعه کنندگان کارت سبز و کمتر از 10 درصد کارت هایی به رنگ های زرد، نارنجی و قرمز صادر شده است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت قم هدف از اجرای طرح را اطلاع از وضعیت بیماری ها و برنامه ریزی برای بهبود سلامت جامعه عنوان و بیان کرد: زمانی که افراد از بیماری ها و مشکلات سلامت خود آگاه شوند نسبت به بهبود وضعیت بهداشت و سلامت اقدام می کنند.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.