شهر قم مهمترین هویت خود را از یک بانوی با کرامت اخذ کرده است و قطعا نباید در این شهر که هزاران زن تحصیلکرده و آماده به ارایه خدمات علمی و فرهنگی و اجرایی هستند، این ظرفیت نادیده گرفته شود.

به گزارش جماران، ایسنا نوشت: زن بودن بزرگی روح می‌خواهد و طاقت و صبری پولادین می‌طلبد تا در برابر حجم وسیع و عظیمی از مشکلات کمر خم نکند و چه کسی می‌گوید که یک زن ضعیف است؟

زنان، بازیگران پرکار و فعال هر جامعه‌ای هستند و پای ثابت همه‌جانبه حلال مشکلات و مصائب زندگی. نقش‌آفرینی پررنگ آنان در جامعه غیرقابل انکار است و چنان کوهی استوار در مقابل مشقت‌های زندگی قدعلم می‌کنند.

بانوی ایرانی در تربیت نسل آینده هر کشور سهیم است و هر چه را که خودآموخته باشد به فرزندان خود منتقل می‌کند و سرنوشت‌ساز می‌شود برای نسلی که خود را مدیون محبت‌های یک شیر زن می‌داند.

قم، به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی و یکی از مهمترین شهرهای جریان تمدن ساز اسلامی، مهمترین هویت خود را یک بانوی با کرامت گرفته است و اگر امروز به عش آل محمد(ص) و نقطه ثقل جریان تمدنی شیعی مبدل شده، به دلیل شرافت ذاتی بارگاه این بانوی با کرامت است.

در این رهگذر قطعا این مساله باید نمادی برای حرکت رو به جلوی بانوان این شهر و استان برای اثرگذاری هرچه بیشتر در این ساختار مترقی باشد. شهر قم شهری است که بیش از 70 هزار دانشجو را در دل خود جای داده است و اگر با همان میزان رایج سال های اخیر یعنی نسبت 60 به 40 نیز حساب کنیم، امروز دختران قمی بیش از 40 هزار کرسی درسی دانشگاه های استان را در اختیار دارند و این جریان در سالهای اخیر نیز تداوم داشته است.

این حجم گسترده حضور دختران در مراکز علمی و دانشگاهی اما مطابق به حضور آنها در بازار کار و همچنین کرسی های تصمیم سازی در استان و شهر قم نبوده است. در این سالها شاید تک چهره هایی در شورای شهر یا اداره کل زن و خانواده استانداری محل حضور زنان در عرصه های مدیریتی بوده باشد ولی در نهایت می توان گفت که با این حجم حضور گسترده زنان در مراکز علمی، هیچ سخنیتی میان این توانایی و فعالیت های شغلی زنان برقرار نیست.

معصومه ظهیری از مهمترین چهره هایی است که در استان قم در سالهای گذشته و حال حاضر منشا اثر بوده است. ولی معاون سابق حوزه های علمیه خواهران، مدیرکل امور بانوان استانداری و استاد حوزه ودانشگاه و کارشناس رسانه ملی در امور تربیتی اجتماعی است. وی می تواند الگوی خوبی برای حضور یک زن موفق در عرصه های مختلف باشد. وی در این رابطه که زنان قمی از چه ظرفیت هایی برای حضور در عرصه های مدیریتی و جریان ساز برخوردار هستند با ما سخن گفت.

وی بیان کرد: با توجه به تغییر وضعیت استان قم طی چهار دهه قبل، می‌توان گفت در زمینه حضور بانوان در عرصه‌های مختلف جامعه رشد ویژه‌ای داشتیم که اکثر آموزشگاه‌ها و تحصیلات تکمیلی نیز رشد مضاعفی داشته، لذا ورزشگاه‌های مختص بانوان و تشکل‌های بانوان که یا اصلاً وجود نداشته و یا بسیار حداقل در سطوح رسمی مثل پزشکی، بیمارستان و آموزش‌وپرورش بوده‌ نیز ایجادشده است.

وی افزود: در خصوص شغل‌های تجاری، بازرگانی و آزاد که در دهه‌های قبل اصلاً وجود نداشته و برای بانوان تعریف نشده بود رشد مضاعفی داشته، اما در سطح کلان و کل کشور موقعیت‌های مناسب برای خانم‌ها در زمینه مدیریتی نتوانستیم به‌خوبی تدارک ببینیم و نیاز به یک سری شرایط و رشد روزافزون است تا به آن عدالت موردنظر قانون اساسی و اسناد بالادستی خود دست پیدا کنیم.

این فعال امور زنان عدم رشد بانوان در زمینه پست‌های مدیریتی را ناشی از شرایط فرهنگی جامعه و رسوبات گذشته و تعصبات و سلایق شخصی دانست و برشمرد و گفت: چنین مواردی باعث ایجاد موقعیت نامتعادل و نامتوازنی در این حیطه شده، برخی هم کم‌کاری خود بانوان درزمینه مطالبات بجا و به اندازه و به موقعی که نداشتند و از شرایط موجود به خوبی استفاده نکردند و پشتیبانی از هم‌جنس خود نداشتند منجر به این شده که در بعضی از موارد به خصوص در جایگاه‌های مدیریتی به شرایط متعادل دست پیدا نکنیم.

وی در خصوص فعالیت مدیریتی حداکثری آقایان نسبت به بانوان در سطح استان قم، اظهار کرد: اگر در شرایط مساوی قرار بر این باشد که رقابت مثبتی بین یک آقا و یک خانم باشد ترجیح بر برتری آقایان است و این مساله به شکل سنتی در چرخه کاری در کشور ما وجود داشته است.البته در شهر قم این شرایط به نسبت شهرهای دیگر از نشر عفاف و پوشش و نوع رفتار بانوان و موقعیت‌ها و فراوانی جمعیت بلکه مناسب‌تر هم هست، ولی به نظر می‌رسد بیشتر سلایق و علایق شخصی باعث شده که زنان کمتر در مراکز مختلف به کار گرفته شوند نه امری که از بالا به کسی دیکته شده باشد.

ظهیری با اشاره به توانمندی و ظرفیت علمی روزافزون بانوان قمی در عرصه‌های مختلف جامعه، بیان کرد: بانوان قمی تاکنون افتخارآفرینی های بسیار زیادی داشتند همچون المپیادهای ورزشی، قبولی‌های کنکور سراسری و ارشد طی سالیان متمادی و کسب رتبه‌های برتر، از این رو اکنون افراد صاحب مقام و نخبه‌های علمی و فرهنگی، آموزشی و پژوهشی زیادی هستند که در بنیاد نخبگان ثبت‌نام کرده و اکثراً قمی هستند ولو اینکه اصالتاً قمی بوده و یا ساکن قم هستند و مسیر رشد و ترقی خود را در همین استان طی کردند.

وی افزود: ما اساتید و مدیران برجسته دانشگاهی و حوزوی زیادی را در سطح استان قم داریم، همچنین بانوان کارآفرین قمی که بسیاری از موارد خلاقیت‌های ویژه‌ای را داشتند، لذا در سفر اخیر خانم خزعلی، معاون محترم ریاست جمهوری، ما بازدیدی را از مراکز تکنولوژی و بیوتکنولوژی داشتیم و نوآوری و خلاقیت‌های خوبی را از بانوان قمی شاهد بوده‌ایم.

این فعال اجتماعی ادامه داد: ضعف موجودی که در استان قم به چشم می‌خورد این است که عرضه مناسب و تقدیر به جلو به اندازه و مطرح شدن در سطح علمی و بین‌المللی کمتر پرداخته شده و توقع ما از مدیران استان تقدیر و دیده شدن زنان را به هفته زن و روز زن و مناسبت‌هایی از این قبیل خلاصه نکنند و در طول سال این رقابت مثبت و متوازن و شایسته تقدیر را برای بخصوص بانوان قم مورد توجه قرار دهند.

ظهیری تصریح کرد: ما از دیرباز دستان بافنده قالی‌باف بانوان قمی در صنایع دستی قم را همیشه هنرمندانه و باظرافت شاهد بودیم که متأسفانه بهای کمی به آن داده شده، باید بیشتر به خود و نیمی از پیکر جامعه خود که بانوان هستند بها دهیم و ارزش قائل شویم.

وی در خصوص توقع بانوان قمی از مدیران استان اظهار کرد: در سیر تحولات اخیر و جابجایی دولت‌ها و بخصوص سرکار آمدن دولت مردمی آیت الله رئیسی توقع بر این است که استعدادها و توانمندی‌ها و قابلیت‌ها را در ذیل نام شایسته سالاری بدون نگاه متعصبانه جنسیتی و فرا جنسیتی و باعنوان فهم شایستگی‌ها و استعدادها ببینند، بکارگیرند و امید بر این است که در این شرایط بتوانیم از بانوان توانمند قمی در پست‌های مدیریتی و هم دوش مردان در مسیر رشد، توسعه، پیشرفت و تعالی همراه و همدل هم همانند هشت سال دفاع مقدس و دوران انقلاب که بانوان قمی پیشتاز بودند، استفاده شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.