به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی عصر یکشنبه در ویژه برنامه تفسیر قرآن کریم که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، با بیان اینکه جز ۱۶ قرآن کریم مربوط به سوره مبارکه مریم و طه است، افزود: مهمترین مسئله در سوره طه توجه به یکی از ابعاد مقاومت در سیره حضرت موسی (ع) یعنی مقاومت در برابر مشکلات فرهنگی و نمادهای شیطانی است.

وی بیان کرد: زمانی که حضرت موسی (ع) برای مناجات به میقات رفت زمان مناجات ایشان ۱۰ روز تمدید شد بنابراین عده‌ای تصور کردند که پیامبر خدا از دنیا رفته است و سامری نیز از این فرصت استفاده کرد که سامری مجسمه سازی بود که در ساخت مجسمه توانایی بسیاری داشت بنابراین مجسمه‌ای به شکل گاو ساخت و لوله‌هایی در آن تعبیه کرد به گونه‌ای که وقتی باد می‌پیچید صدایی شبیه گاو از آن مجسمه خارج می‌شد و به مردم گفت که خدای شما همین گوساله است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ۷۰ هزار نفر از بنی اسرائیل تحت تأثیر فعالیت هنری مخرب این شخص قرار گرفتند و بت پرست شدند و حضرت موسی (ع) زمانی که به سوی قوم خود بازگشتند اقداماتی علیه این اقدام فرهنگی انجام دادند.

وی بیان کرد: نخستین اقدامی که حضرت موسی (ع) برای مقابله با این اقدام فرهنگی انجام داد، آگاهی بخشی عمومی بود که در این زمینه هارون مردم را به سوی خداوند دعوت کرد و گفت که پروردگارتان همان خداوند مهربان است که شما را از رود نیل رد کرد، بر شما باد که از ولی خدا پیروی کنید و خدا را با جاذبه‌های ظاهری مادی عوض نکنید.

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم دولابی گفت: متأسفانه برخی از ملت‌ها با وجود اینکه عنایات الهی را می‌بینند و مستکبر در کشورشان فروپاشیده می‌شود و طاغوت از بین می‌رود بعد از مدتی به فکر مادی گرایان و دولت‌های مادی می‌افتند.

وی اظهار داشت: دومین اقدامی که حضرت موسی (ع) انجام داد این بود که عموم مردم را مورد بازخواست قرار داد بدین صورت که ایشان در مبارزه با کسانی که دل به دنیا داده‌اند و برده گوساله‌ای شدند فرمود آیا وعده‌های الهی را فراموش کردید در حالی که باید صبر و تحمل داشته باشید تا پیروزی نهایی قسمت شما شود.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام سومین مورد که مورد توجه حضرت موسی (ع) برای مقابله با تهاجم فرهنگی انجام گرفت را بازخواست مسئولان امر دانست و افزود: خداوند نقل می‌کند که حضرت موسی به هارون خطاب کرد که ای هارون تو مأمور و مسئول هستی و چرا در مقابل گمراهی عده‌ای بی تفاوت بودی که حضرت هارون مشکلات و اقدامات خود را بیان می‌کند و بدین وسیله بی گناهی ایشان اثبات می‌شود.

وی بیان کرد: مسئولان باید به انجام امور توسط کسانی که در عرصه فرهنگ مسئولیت دارند، دقت داشته باشند و آنها را به دلیل کوتاهی در عرصه فرهنگ مورد بازخواست قرار دهند.

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم گفت: متأسفانه فضای مجازی به قتلگاه جوانان تبدیل شده بنابراین مسئولان امر در این زمینه باید پاسخگو باشند.

وی اقدام بعدی حضرت موسی (ع) را از بین بردن آثار هنری مخرب و گمراه کننده عنوان کرد و افزود: با اثر هنری مضر و هنرمند مفسد و غیرمتعهد باید برخورد جدی داشت.

استاد تفسیر قرآن کریم بیان کرد: حضرت موسی (ع) به سامری فرمود که به وضعیتی دچار می‌شوی که با هیچکس امکان ارتباط نخواهی داشت که در روایات آمده وی دچار بیماری مسری شد و هیچکس نتوانست با وی ارتباط برقرار کند.

وی عنوان کرد: امیدواریم خداوند توفیق ایستادگی در مقابل هجمه دشمن به ویژه در عرصه فرهنگ را به ما بدهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.