کرونا فرصتی برای تقویت انسان‌دوستی

استاندار قم گفت: تهدید ایجاد شده ناشی از شبوع ویروس کرونا فرصتی مناسب و مغتنم برای شناخت ابعاد گوناگون ظرفیت های پنهانی جامعه و اجتماع و تقویت فرهنگ انسان‌دوستی و کارهای خداپسندانه است.

بهرام سرمست در بازدید از قرارگاه مردمی تداوم جهاد در تکیه شاه خراسان، با قدردانی از نیت های خیرخواهانه و مشارکت های مردمی در تهیه بسته های معیشتی برای اقشار نیازمند در این قرارگاه افزود: خداوند به نیت های خیر و انگیزه های خدمت به مردم، توفیق در عمل می دهد.

ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، با بیان این‌که مهار کرونا بدون فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن نیست، گفت: باید فاصله‌گذاری هوشمند باظرافت و دقت خاصی اجرا شود تا زحمات کشیده شده برای اعمال روند کاهش تماس‌ها به هدر نرود.

محمدرضا قدیر درجلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران قم، با اشاره به طرح فاصله‌گذاری هوشمند افزود: توجه به این طرح به‌ویژه در مرکزها و اجتماع‌های عمومی حایز اهمیت است و نباید فروشگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری و بازارهای مسقف دراین طرح مورد غفلت واقع شوند.

اصناف نقض‌کننده فاصله‌گذاری اجتماعی اعمال قانون می‌شوند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اصنافی که بدون توجه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اقدام به فعالیت کنند؛ از طریق ماموران بهداشت، تعزیرات، اصناف و نیروی انتظامی اعمال قانون می‌شوند. 

سیامک محبی در گفت‌وگویی، با اشاره به اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند برای کنترل کرونا در قم افزود: در این طرح واحدهای صنفی پرخطر اجازه فعالیت ندارند.

ضرورت رعایت مسائل بهداشتی

رئیس شورای اسلامی شهر قم، با بیان این‌که خطر ابتلا به ویروس کرونا هنوز وجود دارد، گفت: توقع داریم، مردم عزیز مسائل بهداشتی را رعایت کنند و یکی از مواردی که در این زمینه خوب مدیریت شده است؛ بحث حمل و نقل عمومی است.

عبدالله جلالی در جلسه شورای اسلامی شهر قم افزود: هر زمانی که خطوط اتوبوسرانی راه اندازی شود، همه جوانب را مورد توجه قرار می‌دهیم و شهرداری در این زمینه، دقت های لازم را خواهد داشت.

اختصاص بودجه برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا 

سید مجتبی سبحانی‌ثابت رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم در جلسه این شورا گفت: در زمینه مبارزه با شیوع ویروس کرونا در اصلاحیه بودجه سال گذشته شهرداری قم ۲ میلیارد تومان و در بودجه سال جاری نیز مبلغ سه میلیارد تومان به این امر اختصاص یافت.

توجه به بیمه بیکاری رانندگان تاکسی

عباس ذاکریان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در جلسه شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به مساله شیوع ویروس کرونا در جامعه و مشکلات به وجود آمده از لحاظ معیشتی برای رانندگان تاکسی، خواستار شد تا مساله بیمه بیکاری این افراد نیز مورد توجه قرار بگیرد و موانع پرداخت آن از سوی بیمه رفع شود.

یک تقاطع به نام مدافعان سلامت نامگذاری شد

در جلسه شورای اسلامی شهر قم، لایحه اخذ مجوز نامگذاری اسامی پیشنهادی برای شوارع و معابر در ۲۶ مورد، از جلمه نامگذاری تقاطع غیرهمسطح بلوار آیت الله بروجردی و شهرک قدس به نام «مدافعان سلامت» و ۲۴ کوچه به نام شهدا به تصویب این شورا رسید.

لزوم هوشیاری هنگام خریدهای اینترنتی  

رییس پلیس فتای استان قم، با تاکید بر لزوم ماندن خانواده ها در منازل و رعایت مسائل بهداشتی گفت: وضعیت کنونی کشور باعث افزایش خریدهای اینترنتی از تارنماها (سایت‌ها) و شبکه های اجتماعی شده و نیاز است تا همشهریان هنگام خریدهای اینترنتی هوشیار باشند.

سرهنگ علی موالی درگفت وگویی افزود: افراد سودجو با تشکیل گروه‌ها و کانال‌هایی با عنوان‌های گمراه‌کننده اعم ازجشنواره بهاره، ارسال پیامک، مزون لباس و ... اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

وی توصیه کرد: در زمان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی‌، باید از نماد اعتماد الکترونیک اطمینان حاصل کرده و با کلیک بر روی آن به تارنمای (سایت) «اینماد» متصل شوند و از مشخصات، نشانی، شماره تماس و تاریخ اعتبار نماد آن فروشگاه اینترنتی مطلع شوند، در حال حاضر تارنماهای دارای نماد را می‌توان در تارنمای «اینماد» به نشانی اینترنتی https://enamad.ir مشاهده کرد.

شهروندان از اماکن فاقد کد رهگیری سلامت خرید نکنند

اتاق اصناف قم با صدور اطلاعیه ای با بیان این‌که شروع به کار اصناف مشروط به ثبت نام در سامانه سلامت و ارائه تعهد و التزام به اجرای ضوابط سلامت در طرح مقابله با کرونا است، اعلام کرد: کلیه صنوف موظف به ثبت نام در سامانه سلامت (https://salamat.gov.ir) و اخذ کد رهگیری و نصب آن در معرض دید می باشند، بنابراین از شهروندان عزیز تقاضا داریم از واحدهای صنفی که کد رهگیری سلامت را دریافت و در محل نصب نکرده‌اند، خرید نداشته باشند.

نظر آیت‌الله مکارم شیرازی درباره روزه

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، نظر فقهی خود را نسبت به روزه ماه رمضان در دوره شیوع کرونا را عنوان کرد و خوردن روزه را منوط به برخی شروط دانست.

کرونا فرصت‌ها و چالش‌هایی را فراروی فقه گشوده‌ است

آیت الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری در هم اندیشی علمی پیرامون ویروس کرونا که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان این‌که ویروس کرونا فرصت‌ها و چالش‌هایی را فراروی فقه گشوده‌است، گفت: شناخت و فعال کردن ظرفیت‌های فقهی، می‌تواند تهدیدات را تضعیف و یا اِمحا، وفرصت‌ها را به حرکتی در جهت تعالی اجتماعی از حیث دینی و افزایش عمق تجربه فقهی، تبدیل کند.

«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.