بازگشت فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی به حالت عادی 

برغم ادامه خطر موج جدیدی از گسترش ویروس کرونا در قم و هشدارهایی که نهادهای ذیربط در این خصوص داده اند، روز شنبه اغلب فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در این شهر به حالت شبه عادی بازگشته است که می‌تواند طلیعه افزایش این فعالیت‎ها در روزهای آتی باشد.

گزارش خبرنگار ایرنا در ساعات گوناگون از سطح شهر قم حاکی است: حضور خیابانی مردم، فعالیت اصناف و فروشگاه ها، ترافیک و آمد و شد خودروها در سطح شهر امروز شنبه ۲۳ فروردین تفاوت چندانی با یک روز عادی در دوره پیش از کرونا ندارد. 

مهار ویروس کرونا و ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ویروس کرونا دراین استان مدیریت شده، ولی هنوز مهار نشده و تحقق این امر نیز به عملکرد عمومی جامعه در طرح فاصله گذاری اجتماعی مرتبط است.

محمد رضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران قم افزود: در حال حاضر بحث فاصله گذاری هوشمند باید با ظرافت خاصی اعمال شود.

استفاده از نصف سهم امام(ع) برای کمک به بیماران مبتلا به ویروس کرونا

آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید، در پاسخ به استفتایی اجازه داد نصف سهم امام(ع) برای کمک به آسیب‌دیدگان از بیماری ویروس کرونا استفاده شود.

مشارکت حرم مطهر حضرت معصومه(س) در رزمایش کمک به نیازمندان

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در پیامی، با لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب با موضوع اجرای یک رزمایش گسترده برای کمک به نیازمندان، ضمن تاکید بر مشارکت آستانه کریمه اهل بیت(ع) در این طرح از مردم به ویژه خیران، مسئولان، نهادها و موسسه‌ها برای ارایه حداکثری کمک‌های مومنانه و گره‌گشایی از کارِ گرفتاران دعوت کرد.

آیت‌الله سید محمد سعیدی در این پیام افزود: مسیر زندگانی بشر مملو از ابتلائات گوناگون بوده و هست و در این میان آنچه بیش از همه به چشم می آید، همدلی و فرهنگ اصیل مردم است.

نظر آیت‌الله فاضل لنکرانی درباره روزه بیماران در دوره کرونا

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، درباره روزه‌داری در ایام شیوع ویروس کرونا گفت: روزه برای افراد مریض که موجب تشدید بیماری می‌شود و همچنین افراد سالمی که احتمال عقلائی مریض شدن به سبب روزه را می دهند، واجب نیست.

شیوع کرونا فرصتی برای تحقق دولت الکترونیک

استاندار قم، با تاکید بر ایجاد شرایط لازم به منظور ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان توسط دستگاه های اجرایی قم گفت: شیوع ویروس کرونا فرصت مناسبی را برای تحقق دولت الکترونیک در استان به وجود آورده است و باید از آن بیشترین استفاده را داشته باشیم.

بهرام سرمست در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران قم افزود: بخشی از این اقدام به عزم و اراده مدیران، زیرساخت‌ها و تربیت شهروند الکترونیک بستگی دارد.

تولید ماسک بهداشتی در قم کافی نیست

فرماندار قم، با اشاره به توزیع ۵۶۱ هزار ماسک بهداشتی در این قم گفت: هنوز ماسک در سطح قم به تعداد کافی تولید نمی‌شود.

مرتضی حیدری در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران قم افزود: پیگیری تولید و توزیع ماسک و همچنین تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی از اولویت های کارگروه نظارت و بازرسی ستاد فوق است که ۱۰۰ درصد آن تامین شده‌است.

تولید روزانه ۲۲هزار ماسک توسط گروه‌های جهادی

مسئول بسیج سازندگی قم گفت: درحال حاضر ۲۲ کارگاه تولید ماسک با تولید روزانه ۲۰ هزار ماسک بهداشتی درسطح استان به همت گروه‌های جهادی فعال است.

سرهنگ علی دستوری درگفت وگویی افزود:‌ تاکنون ۳۰۰ هزار ماسک تولیدی این کارگاه‌ها بین مرکزهای درمانی و عموم مردم به‌ویژه اهالی مناطق آسیب‌پذیر توزیع شده‌است.

حمایت از کسب‌وکارهای فناورانه آسیب‌دیده از کرونا  

رییس پارک علم و فناوری قم، با تشریح بسته‌های حمایتی برای کسب و کارهای فناورانه آسیب دیده ازکرونا گفت: این بسته‌های حمایتی برای واحدهای فناور عضو پارک و برای سه‌ماهه نخست سال‌جاری خواهد بود.

سید حسین اخوان علوی درگفت و گوبا ایرنا، با بیان این‌که حمایت از انواع کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا مسئولیت اجتماعی و وظیفه شرعی است، افزود: در این میان حمایت از کسب‌وکارهای استارتاپی و نوپا اهمیت دوچندانی دارد.

ضرورت ثبت‌نام مشاغل کم‌خطر برای آغاز فعالیت در سامانه سلامت

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، با اشاره به آغاز اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند گفت: مشاغل کم‌خطری که مجوز بازگشایی آنها صادر شده‌است، باید در بخش سامانه ثبت‌نام اصناف و صنایع در تارنمای https://salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد پیشگری، کنترل و مبارزه با ویروس کرونا افزود: باید کم کردن محدودیت‌ها پلکانی و با شیب بسیار کم شروع شود تا تماس ها افزایش پیدا نکند.

پایان غربالگری قمی‌های مسافر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: غربالگری شهروندان قمی که در ایام عید نوروز به مسافرت رفته بودند و در روزهای اخیر به قم بازگشته اند، انجام شد و به اتمام رسید.

سیامک محبی در گفت وگویی افزود: به طور قطع اجرای درست طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، تاثیر به سزایی در کاهش زنجیره انتقال ویروس کرونا دارد و با توجه به اهمیت ثبت‌نام درسامانه https://salamat.gov.ir از همشهریان می‌خواهیم که در این سامانه ثبت‌نام کنند و در راستای مبارزه با این ویروس کمک تیم‌های بهداشتی باشند.

بانوی ۹۷ ساله کرونا را شکست داد

بانوی ۹۷ ساله قمی به عنوان چهارمین بهبودیافته بالای ۸۵ سال استان، با شکست کرونا از بیمارستان مرخص شد.

پس از حاج علی اکبر ۸۹ ساله، پیرمرد ۱۰۶ ساله قمی و پدر شهید محمدعلی افشاری با ۱۰۰ سال سن، حالا نوبت به پیرزن ۹۷ ساله قمی به عنوان چهارمین بهبودیافته بالای ۸۵ سال سن دراستان بود که روز شنبه (دیروز) از بیمارستان مرخص شد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند. 

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.