حضرت حافظ می‌فرماید: " زکوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی/ از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی"، چراغ امید بر آینده‌ای روشن در دل ما شعله‌وراست و نسیم دل‌انگیز نوروزی آن را فروزان‌تر خواهد کرد حتی اگر ویروس آزاردهنده کرونا در حال تاخت‌وتاز باشد.

زندگی با تمام کم و کیفش در جریان است و به قول شاعر دل‌سوخته دیگری " زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود"، آمار و ارقام رسمی شیب ابتلا به کرونا را همچنان صعودی و نگران‌کننده نشان می‌دهد و دراین‌بین بی‌توجهی عده‌ای در هجوم به مراکز خرید و یا مسافرت شرایط را سخت‌تر می‌کند و جان وزندگی بقیه را به یک تفریح کوتاهی که در فرصت بهتری هم می‌شود آن را انجام داد، ترجیح می‌دهند.

هرسال این موقع مردم با خرید آجیل، شکلات و شیرینی، پخت سمنو، چینش هفت‌سین، دیدوبازدیدها، مهمانی‎های شبانه و سفرهای نوروزی در تدارک عید به‌یادماندنی برای خانواده‌هایشان بودند اما امسال هر فرد به‌تنهایی سهمی در قطع شکست کرونا بر عهده دارد سهمی که فقط با در خانه ماندن و خودداری از مسافرت و تجمعات می‌تواند آن را به نحو شایسته‌ای انجام دهد.

همین دیروز بود که تصاویری از صف طولانی در عوارضی تهران قم مخابره شد که نگرانی‌های مردم را صدچندان کرد، محور مواصلاتی بودن قم در این شرایط می‌تواند اوضاع را برای این شهر باز هم وخیم تر و سیل چندمیلیونی مسافران را با بی‌تدبیری مسوولان و بی‌توجهی مسافران به این شهر روانه کند.

اما این تمام ماجرا نیست و در کنار اکثریتی که در خانه ها مانده اند، متاسفانه اقلیت نه چندان کم تعدادی هم هستند با مسئولیت ناشناسی که نشانگر نبود درک عمیق و یا وجود نگاه های صرفا فردی و خودبینانه وضعیت بغرنج جامعه را نادیده می گیرند و در تدارک خرید و سفر هستند و وقتی با آنها صحبت می کند بقیه مردم را به اصول خود مراقبتی و رعایت بهداشت فردی و در خانه ماندن هم توصیه می‌کنند اما می گویند وضع خود آنان فرق می کرده که به خیابان آمده اند یا راهی سفر شده اند، بهانه هایی مثل همان ها که موقع دیر آمدن ها به ناظم مدرسه تحویل می دادیم! 

دقایقی به جمع همشهریانمان رفتیم و از حال و هوای عید امسال از آن‌ها جویا شدیم، همشهریانی که به‌رغم بی‌توجهی عده‌ای از مردم اما بیشترشان خود را ملزم به رعایت قرنطینه خانگی و خودداری از رفت‌وآمدهای پایان سال و لحظه سال‌تحویل می‌دانستند.

گرفتاری یک فرد رنج تمام بشریت است

وحید از شهروندان قمی می‌گوید: سرنوشت همه ما به یکدیگر گره‌خورده و ما یا همه پیروز می‌شویم و یا همه شکست می‌خوریم.

وی گریزی به‌جا به شعر " چه عضوی به درد آورد روزگار... " لسان‌الغیب شیراز هم زد و ادامه داد: طبق اصل پیوستگی بشری تا وقتی‌که یک نفر در گرفتاری و رنج است هیچ‌کس خوشبخت نیست.

همسرش فاطمه نیز گفت: درست است که من این روزها هفته‌ای دو تا سه مرتبه نزدیکانم را نمی‌توانم ببینم ولی می‌توانم هرروز چند بار به آن‌ها زنگ بزنم و جویای حالشان شوم.

او ادامه داد: پایانی زندگی همه انسان‌ها به مرگ منتهی می‌شود اما به شکست نه؛ ما قرار نیست که شکست بخوریم ما با همدلی و در کنار هم بودن از وضعیتی که امروز تمام کشور را درگیر خودکرده به‌زودی رها می‌شویم.

کرونا لذت فراموش‌شده کنار خانواده بودن را تداعی کرد

رضا دیگر شهروند قمی نیز گفت: در فرهنگ کهن ما ایرانی‌ها همیشه سنت‌های جمعی موج می‌زده است و روح باهم بودن همیشه پررنگ بوده است.

اما او از شرایط بعد از کرونا ناامید نیست و ادامه داد: امروز هم می‌توان این سنت‌ها را با در خانه نشستن و ارتباط از طریق شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های نوین انجام داد و برای قطع زنجیره کرونا امسال باید همه در خانه بمانند.

علی نیز از کساد کسب‌وکارش گله‌منداست اما از این‌که بیشتر در کنار خانواده بوده، حس مطلوبی دارد، او معتقد بود: کرونا در ابتدای ورودش به قم تنهایی و دل‌تنگی را به ما ارمغان آورد.

او ادامه داد: در خانه ماندن اما جلوه مثبت دیگری هم داشت، حضور بیشتر در کنار خانواده و صحبت کردن با آن‌ها، فریضه فراموش‌شده‌ای بود که بعد از شیوع این ویروس دوباره برای ما جلوه‌گر شد.

علی در پایان گفت: روابط خانه و خانواده مهم‌ترین جلوه مثبت کرونا در جامعه بود که مدتی بود به دلیل مشغله‌های کاذب از آن فاصله گرفته بودیم.

قدردان جامعه پزشکی هستیم

لیلا از زنان خانه‌دار قمی هم گفت: از جامعه پزشکی کشور و شهرمان که در این روزها در خط مقدم سلامت مردم قرار دارند تشکر می‌کنم و دوست دارم جایی بتوانم زحمت‌های آن‌ها را جبران کنم.

او اضافه کرد: کرونا یک پدیده تلخ در جامعه است اما فضای بسیار مناسبی نیز برای مطالعه و رسیدگی به کاراهای عقب‌مانده به وجود آورده است.

لیلا گفت: انفعال و ناامیدی در این شرایط بی‌معناست و برای فردی که دنبال انجام کار مفید باشد همین‌الان هم می‌تواند از خانه به اموری چون مطالعه، بافندگی، تزیینات و صدها کار به‌حسب علاقه و امکانات خودش بپردازد.

محدثه از شهروندان قمی هم گفت: این روزهای دلهره‌آمیز دیر یا زود می‌گذرد و شرایط دوباره عادی می‌شود و بنابراین باید از فرصت ایجادشده برای در خانه ماندن برای اندیشیدن بیشتر و  ارتباط با کتاب، فیلم و موسیقی استفاده کنیم.

او افزود: این دشمن مشترک حس  دورهم بودن و در درک صحیح از نهاد خانواده را برای ما بیشتر از قبل تداعی کرد، خانواده ما در این روزها نسبت به سال‌های قبل آرامش بیشتری دارد و دغدغه خرید و شلوغی‌های پایان سال را ندارد.

محمد نیز به ما گفت: کرونا یک درس بزرگ به ما داد اینکه انسان با تمام غرور و پیشرفت‌های مادی و معنویش در برابر ویروسی که ۵ میلیون بار از خودش کوچک‌تر است احساس ضعف و ترس می‌کند.

او اضافه کرد: حس معنویت خواهی و توجه به ندای فطرت را در این روزها بیش از گذشته احساس می‌کنم و دوست دارم این حالت خوف و رجاء را در خودم حفظ کنم.

در پایان باید گفت که در خانه ماندن برای یک مدت نسبتاً طولانی سخت است اما این قرنطینه برای هدف بزرگی چون سلامت تمام جامعه و رها شدن سریع از شر کرونا و قطع زنجیره‌های انتقال ویروس بوده، پس ارزشمند است و می‌توان آن را تحمل کرد.

کرونا یک تمرین برای تقویت روح جمعی و غلبه اراده مردم بر تهدیدهای ناگهانی است، از فرصت کرونا می‌توان برای همبستگی بیشتر مردم در مشکلات آینده کشور استفاده کرد، اتفاقات بعد از شیوع کرونا می‌تواند تصویر دقیقی از میزان همبستگی، مشارکت و تمرین باهم بودن در برابر تهدیدهای مشترک را در مقابل دیدگان ما بگذارد.

در حالی که هر ساله ستاد زائران و کلیه نهادهای اجرایی و خدماتی استان قم بسیج می شدند تا به بهترین شکل میزبان میلیون ها زائر و مسافر نوروزی باشند، امسال به قاعده دیگر شهرها از مسافران و زائران خواسته شده است از سفر نوروزی و آمدن به قم منصرف شوند و در خانه بمانند، در همین راستا حتی حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران که در هر نوروز پذیرایی میلیونی خیل مشتاقان و زائران بود، موقتا بسته شد تا با پایان هر چه زودتر شیوع کرونا و غلبه بر این بیماری مهلک، دوباره آغوش ها بر روی عزیزان در خانواده ها و مسافران و گردشگران در شهرها باز شود و بار دیگر دور هم جمع شویم و سال ۹۹ را با توان، تلاش و زیبایی، در کنار هم و با همدلی و همکاری سالی خوب و موفق رقم بزنیم. 

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا بعدازظهر روز گذشته ۲۸ اسفندماه  ۱۷ هزار و ۳۶۱ تن در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و یک هزار و ۱۳۵ تن به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۵ هزار و ۷۱۰ تن نیز بهبود یافته بودند.

در استان قم نیز تا روز ۲۸ اسفندماه تعداد افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده و ثابت شده است، به یک هزار و ۷۴ تن رسیده است.

بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده در دو هفته پیش، دست کم ۳۰ نفر در قم بر اثر ابتلای به بیماری کووید ۱۹ جان باخته اند.

مسوولان استان همچنین از موج دوم شیوع کرونا در قم در فروردین ماه بیمناک هستند. /

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.