آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در این همایش با اشاره به علاقه مردم دنیا به معنویت گفت: زمینه برای تبلیغ اسلام و توسعه مفاهیم و معارف اسلامی در همه جهان فراهم است.

وی تصریح کرد: برای تبلیغ اسلام در گستره تمام جهان باید نهضت ترجمه مفاهیم و کتب قرآنی به زبان های مختلف انجام بگیرد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: ظرفیت های فرهنگی و دینی ملت ایران در حدی است که می تواند برای تمام بشریت و مردم کشورهای جهان الهام بخش باشد.

وی افزود: مفسران و قرآن پژوهان در انجام فعالیت های پژوهشی افق دید خود را از مرزهای کشور به گستره تمام جهان گسترش دهند.

مصباح یزدی افزود: در طول تاریخ و تا چند دهه اخیر فعالیت و تدبر قابل توجهی در رابطه با قرآن کریم صورن نگرفته بود.

وی خاطرنشان کرد: با انقلاب اسلامی نسیمی بهشتی در رابطه با توجه به قرآن کریم با نفس الهی امام راحل به وزیدن گرفت.

وی یادآور شد: نگارش تفسیر المیزان علامه طباطبایی نقطه عطفی در قرآن شناسی در سطح اسلام و به ویژه مذهب تشییع بود.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: جلسات تفسیر علامه طباطبایی در مسجد سلماسی قم جان تازه ای به علوم قرآنی و درک و فهم قرآن داد.

وی عنوان داشت: علامه طباطبایی و تفسیر المیزان مفاهیم قرآن را احیا کرد و این کتاب آسمانی را از حالت مهجوریت خارج نمود.

مصباح یزدی اظهارکرد: علامه طباطبایی دین بزرگی بر گردن تمام جامعه و قرآن پژوهان دارد، همچنین علامه در المیزان به بسیاری از شبهات سلفی های الازهر مصر پاسخ داده است.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادمه اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی گرایش جدیدی در سطح کشورهای اسلامی برای استفاده از قرآن در مدیریت های اجرایی، علمی و بهتر فهمیدن این کتاب آسمانی آغاز شد.

مصباح یزدی عنوان کرد: باید از نعمتی که انقلاب برای فهم بهتر قرآن به وجود آورده استفاده کنیم و مصداق کفران نعمت در این زمینه نشویم.

رییس موسسه تدبر در کلام وحی نیز در این همایش بیان کرد: برای حرکت در مسیر مقاومت در درجه نخست باید عوامل خطر به درستی شناسایی و رصد شود.

حجت الاسلام علی صبوحی تصریح کرد: اضمحلال درونی در بین جامعه اسلامی و بی تفاوتی نسبت به ارزشها، دشمنان داخلی و نفاق و دشمن خارجی سه عامل و تهدید اصلی در رابطه با کیان دین اسلام است.

وی افزود: اولویت اول در حراست از اسلام جلوگیری از پوچ شدن عقاید مردم در برابر ارزش های الهی است و مقابله با نفاق و دشمن خارجی در اولویت های بعدی قرار می گیرد.

صبوحی تاکید کرد: در طول تاریخ همواره بی توجهی به فقرا و اقشار ضعیف جامعه و ناعدالتی اجتماعی، از عوامل مهم سقوط و نابودی تمدن ها بوده است.

وی تصریح کرد: در جامعه ای که ثروتمندان نسبت به حل مشکل فقرا بی تفاوت باشد طبق سنت های الهی محکوم به نابودی خواهند بود.

او یادآور شد: جامعه ای که در آن نسبت به عدالت، فقرا و یتیمان بی توجهی شود مردم آن جامعه به امتحانات الهی بی توجه می شوند.

وی گفت: جامعه ای که به دنیاگرایی روی آورد طبق سنت های قطعی قرآن کریم سرانجام نابود خواهد شد. /

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.