در این آیین باشکوه که نمایندگان مراجع تقلید ،‌ آیت الله سید احمد خاتمی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری و بهرام سرمست استاندار قم حضور داشتند یاد و نام آن فقیه مجاهد و خستگی ناپذیر گرامی داشته شد.

استاد حوزه علمیه قم در این آیین طی سخنانی با اشاره به خدمات ارزشمند آیت الله مرعشی نجفی ، او را میراث دار علمای پیش از خود و شخصیت های بزرگی مانند شیخ صدوق و شیخ طوسی دانست و اظهار داشت: آن فقیه وارسته عزم خود را برای حفاظت از این میراث گرانبها جزم کرد و این اراده را خداوند بر قلب و فکر او انداخت.

حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی بیان داشت: آن روزی که بیگانگان و انگلیسی ها درحال انتقال آثار علمی موجود در کتابخانه های نجف به کتابخانه‌های اروپایی بودند، این مرد بزرگ یک تنه به میدان آمد و همه زندگی خود را وقف حفظ و صیانت از میراث گرانبهای شیعه کرد و در این راه حتی به زندان نیز رفت.

وی با بیان اینکه مرحوم مرعشی نجفی یکی از کم نظیرترین عالمان دینی در احیای آثار شیعی به شمار می آید، گفت: آن فکری که این بزرگوار ۷۰ یا ۸۰ سال پیش داشت، اگر از نو شروع می کردیم و کسی تازه امروز به فکر آن می افتاد، عملا امکانپذیر نبود و بسیاری از این آثار ار دست رفته بود.

حسینی قمی یکی از سفارش های موکد ذکر شده در وصیت نامه آیت الله نجفی را تعلیم، تعلم و تدریس عنوان کرد و گفت: آن فقیه عالیقدر در کنار فعالیتهای گسترده علمی و فقهی خود، همواره در کنار مردم بود و به حل مشکل‌ نیازمندان و خدمات عمومی جامعه اهتمام ویژه ای داشت.

آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی در سال ۱۲۷۶ هجری شمسی در شهر نجف اشرف بدنیا آمد. وی در نجف، کاظمین، کربلا، سامرا، قم، تهران و کرمانشاه تحصیل کرد و از محضر استادانی چون حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی استفاده برد و در ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد رسید و از برخی مراجع تقلید آن زمان اجازه اجتهاد دریافت کرد.

این فقیه والامقام در طول بیش از ۷۰ سال تدریس در حوزه علمیه قم دانشمندان بسیاری را تربیت کرد که به شماری از آنها اجازه اجتهاد داد. شهیدان مفتح، بهشتی، مطهری، مصطفی خمینی و آیت الله طالقانی از جمله معروفترین شاگردان آن محروم به شمار میآیند.

آیت الله مرعشی نجفی سرانجام در هفتم شهریورماه ۱۳۶۹ هجری شمسی در قم به دیدار حق شتافت و پیکر پاکش طبق وصیتی که کرده بود در کتابخانه اش در خیابان ارم قم  به خاک سپرده شد.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.