به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قم، عباس پورمیدانی روز یکشنبه در همایش توسعه محصولات گلخانه ای در سال رونق تولید، به بیان دلایل لزوم توجه به کشت گلخانه‌ای پرداخت و افزود: به علت محدودیت‌های زمانی و مکانی که مناطق حاشیه کویر به کشاورزان تحمیل می‌کند، باید به گسترش کشت گلخانه‌ای توجه کنیم.

وی دلیل دیگر اهمیت به گسترش کشت گلخانه‌ای را تنظیم بازار دانست و گفت: افزایش بهره‌وری تولید در سطح و مدیریت منابع آب از دیگر دلیل‌هایی است که ما را به گسترش گلخانه در استان ترغیب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: البته باید سیستم‌های گلخانه‌ای با توجه به نیاز محصول تولیدی و شرایط حاکم اجرا شود و لزومی ندارد برای هر محصول یک گلخانه پیشرفته و مجهز احداث شود.

پورمیدانی یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل توجه به گلخانه را حفظ بازارهای جهانی عنوان و تصریح کرد: برای حفظ بازار صادرات نیازمند ارائه محصولی سالم در بازه‌های زمانی منظم و مشخص هستیم که کشت  در محیط باز نمی‌تواند این امکان را در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی اظهار کرد: باید بدانیم تنها کشت گلخانه‌ای می‌تواند تولید انبوه و بازگشت به ‌موقع سرمایه را تضمین کند و کشاورز بدون دغدغه حفظ سرمایه خود به کشت محصول مورد نیاز بازار بپردازد.

وی با وجود شرایط بد حاکم بر اقلیم استان، کشاورزان قم را خلاق و دارای همت عالی معرفی و بیان کرد: شرایط بد اقلیم قم نتوانسته است کشاورزان را از تولید باز بدارد و عوامل بازدارنده، عامل افزایش خلاقیت کشاورزان شده است.

پور میدانی،  گسترش گلخانه را تنها راه گسترش کشاورزی پایدار در جهان برشمرد و تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان قم و نظام ‌مهندسی آمادگی هرگونه همکاری با کشاورزان در حوزه گلخانه را دارد.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می‌باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت شامل است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۸ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.  

۷۴۰۶/   ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.