عزاداران حسینی از اقشار مختلف اجتماعی در حالی که از عمق جان بر سر و سینه می زدند، با زنده نگه داشتن یاد و نام سقای نینوا حضرت ابوالفضل العباس (ع) بار دیگر ثابت کردند، از جان گذشتگی های شیر مرد کربلا تا ابدیت فراموش نخواهد شد.

 به رسم و سنت هر ساله ایستگاه های صلواتی در جای جای قم بر پا شده و دوستداران  حضرت حسین بن علی(ع) و یاران با وفایش با شربت و چای از مردم سوگوار پذیرایی می‌کنند.

 از نخستین ساعت های صبح دوشنبه دسته جات سینه زنی و زنجیرزنی درسطح شهر به راه افتادند و مداحان نیز با نوحه خوانی و یادآوری رنج ها و مصیبت های خاندان اهل بیت(ع) فضای حزن انگیزی را حاکم کردند.

 گروه های تعزیه خوانی و شبیه خوانی در برخی هیات های عزاداری حضور داشتند و صحنه هایی از قیام کربلا و غربت خاندان پاک و مطهر اهل بیت را در اذهان تداعی می‌کنند.

 حضور نوجوانان و کودکان در عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) بسیار مشهود است و آنان  بار دیگر ثابت کردند دوستی اهل بیت سن و سال نمی شناسد و هر دلی را دیوانه خود میکند.

 مردم از اقصی نقاط میهن اسلامی به قم آمده اند تا در جوار حرم حضرت معصومه (س)برای غریبی و مظلومیت اهل بیت سوگواری کنند.

طبق یک سنت دیرینه مداحان و سخنرانان مذهبی در حرم کریمه اهل بیت(س)، مساجد و حسینیه ها اقدام به مقتل خوانی نموده و با استفاده از روایت های معتبر تاریخی آنچه بر امام حسین و اصحابش گذشته بود را شرح دادند.

به هنگام پخش اذان ظهر حرکت دسته های عزاداری متوقف شدند و سوگواران به صورت خودجوش در صفوف منظم و به هم پیوسته نماز ظهر تاسوعا را اقامه کردند.

درمانگاه خیریه سیدالشهدا قم با بیش از ۵۰ پزشک در بخش های عمومی، تخصصی و فوق تخصصی در محل دبیرستان دین و دانش این استان فعال است و مردم و زائران به صورت رایگان از خدمات آن استفاده می‌کنند.

 مردم و زائران کریمه اهل بیت(س) در روز تاسوعا با مراجعه به مرکز انتقال خون روح الله و اهدا خون به نیازمندان به تاسی از سرور و سالار شهیدان حماسه دیگری از گذشت و فداکاری را به منصه ظهور گذاشتند.

 مسجد مقدس جمکران، مساجد، تکایا، حسینیه ها بقاع متبرکه نیز امروز  صحنه حضور چشمگیر سوگواران حسینی و زنده نگهدارندگان حماسه آفرینان کربلا می‌باشد.

 مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در بیوت مراجع تقلید و دفتر رهبر معظم انقلاب با حضور مسئولان و شخصیت های برجسته حوزوی برگزار، و پس از قرائت زیارت دلنشین و روح بخش عاشورا سخنرانان اهداف و پیام های نهضت حسینی را برای مستمعان تبیین کردند.

عباس بن علی با کنیه «ابوالفضل» و «ابوفاضل» و لقب های قمربنی هاشم، سقا، صاحب لواء الحسین، علمدار، ابوالقِربه، عبد صالح و باب الحوایج، فرزند امیرالمومنین امام علی(ع) و ام البنین در ۴ شعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه متولد شد. ایشان در مکتب امام علی(ع) و برادرانش امام حسن و حسین(ع) تربیت یافت و در واقعه عاشورا به عنوان فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین(ع) و سقایی خیمه های اطفال و اهل بیت امام حضور داشت. ایشان در واقعه کربلا همراه امام حسین(ع) و یاران باوفایش بود و در روز عاشورا به علت بستن آب بر روی امام و یاران ایشان از سوی دشمن، تصمیم گرفته شد برای آوردن آب به فرات برود، مشک را برداشت و چون به کنار فرات رسید یاران ابن زیاد به وی حمله کردند. حضرت ابوالفضل(ع) با دلاور مردی و رشادت های خویش دشمنان را هلاک کرد، وقتی به فرات رسید دست بر داخل آب کرد ولی به علت تشنگی کودکان کربلا آب نخورد و مشک را پر از آب کرد. وقتی که مشک را از آب پر کرد دشمنان از هر طرف او را تیرباران کردند و در همین حال کسی بر او حمله و دست راست او را قطع کرد و حضرت مشک را با دست چپ گرفت. در حالی که حضرت به حرم اباعبدالله فکر می کرد تا بر تشنگان آب برساند در این حال شخص دیگری حمله و دست چپ حضرت را قطع کرد و حضرت بر زمین افتاد و مشک را بر دهان گرفت. در این حال عمر سعد، ندا داد که مشک را تیرباران کنند در این زمان بود که عمودی آهنین بر سر مبارک حضرت فرود آوردند. امام حسین(ع) بر بالین خون آلود حضرت عباس(ع) حاضر شد و فرمود: «اکنون کمر من شکست» و اینگونه بود که با در آغوش قرار گرفتن برادرش، این دلاورمرد اسلام به دیدار حق شتافت و اکنون مرقد مطهر حضرت ابوالفضل العباس(ع) در نزدیکی مرقد مطهر برادرش امام حسین(ع) در کربلا مامن عاشقان و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت شده است.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.