مدیر کل حج و زیارت استان قم گفت: امسال 2100 زائر قمی رهسپار سفر حج تمتع می‌شوند.
مهدی صالحی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، با اشاره به سفر حج تمتع در سال 1398 شمسی مصادف با 1440 هجری قمری عنوان کرد: اعزام حجاج با تمهیدات انجام شده از دوشنبه 17 تیرماه سال جاری آغاز می شود و پروازها جهت انتقال زائران تا دوشنبه 14 مرداد ماه ادامه دارد.
مدیر کل حج و زیارت استان قم گفت: امسال 2100 زائر قمی در قالب 14 کاروان رهسپار سفر حج تمتع می شوند؛ ۱۰ کاروان از زائران مدینه قبل و ۴ کاروان نیز مدینه بعد هستند، بدین معنی که کاروان های مدینه اول زودتر از کاروان های مدینه بعد به عربستان اعزام و زائران در مدینه منوره مستقر می شوند.
صالحی عنوان کرد: با توجه به تخریب هتل ها در منطقه غربی، جنوبی و مرکزی مدینه منوره از 5 سال گذشته تاکنون در طرح توسعه مسجد النبی و کاهش هتل ها به 22 مورد، زائران تنها 5 روز در مدینه اقامت دارند و متوسط اقامت زائران در کشور عربستان 35 تا 40 روز خواهد بود.
وی در خصوص بازگشت زائران گفت: پس از انجام اعمال حج، زائران بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به کشور باز می‌گردند که پروازهای بازگشت از شنبه 26 مرداد ماه تا یکشنبه 17 شهریور انجام خواهد شد.
وی بیان کرد:51 درصد از زائران قمی شامل آقایان و 49 درصد نیز بانوان هستند، ضمن اینکه 38 درصد از زائران را افراد زیر 50 سال،37 درصد 50 تا 60 سال و 25 درصد افراد بالای 70 سال تشکیل می دهند.
مدیر کل حج و زیارت استان قم خاطرنشان کرد: در حال حاضر جوان‌ترین زائر قمی 12 ساله و مسن ترین فرد نیز دارای 87 سال سن است.
وی پیرامون وضعیت اعزام عوامل اجرایی به همراه کاروان ها توضیح داد: در جهت مدیریت هتل های مکه 3 مدیر امور اجرایی به همراه 25 نفر از عوامل اعزام خواهند شد.
صالحی با اشاره به اینکه دومین آشپزخانه بزرگ مکه مکرمه توسط قمی ها مدیریت می شود ادامه داد: به همراه کاروان، یک مدیر آشپزخانه و 60 آشپز نیز به مکه مکرمه اعزام می شوند. در جهت رفاه زائران روزانه 15 تا 20 هزار پرس غذا توسط آشپزخانه و عوامل اجرایی در مکه مکرمه طبخ می شود.
مدیر کل حج و زیارت استان قم گفت: اگرچه امسال تورم بالایی در کشور عربستان در خصوص اسکان زائران و قیمت هتل‌ها و حمل و نقل و تامین مواد غذایی وجود دارد اما در بخش تدارکات ویژه اعزام زائران 8 درصد صرفه جویی در هزینه ها اتفاق افتاده است.
وی در مورد علت کاهش هزینه‌های سفر حج در سال جاری اظهار کرد: با توجه به تاکیدات رهبری و دستور ریاست جمهوری توانستیم از ارز نیمایی با تعرفه 7 هزار تومان ویژه زائران استفاده کنیم که اهمیت زیادی در کاهش هزینه ها داشت.
صالحی با تاکید بر حفظ جایگاه و شان زائران ایرانی در سفر حج بیان کرد: امسال مسئولان در جهت انعقاد تفاهم نامه ای به کشور عربستان اعزام شدند و بر مسائل و موضوعات مهمی همچون امنیت،عزت و کرامت حجاج ایرانی در سفر حج تاکید کردند.
وی عنوان کرد: همچنین با پیگیری و تلاش های سازمان حج و زیارت و بعثه رهبری، حج سال گذشته به خوبی آسیب شناسی و برخی از نقاط ضعف و کاستی هایی که وجود داشت بررسی و احصاء شد که در روند بهبود این سفر معنوی دارای برکات زیادی است.
مدیر کل حج و زیارت استان قم تصریح کرد: تعداد زائران قمی در حج تمتع امسال نسبت به سال قبل کاهش داشته است که علت آن عدم به روز رسانی اطلاعات زائران در سامانه رزرو حج تمتع توسط خودشان بوده است. در این باره تقاضا می شود دارندگان اسناد حج تمتع وارد سامانه https://reserve.haj.ir شوند و اطلاعات خود را به روز رسانی کنند تا بتوانیم از سهمیه قم در حج تمتع دفاع کنیم.
صالحی در توصیه هایی متذکر شد: هر یک از زائران، مهمان کشور عربستان محسوب می شوند و نماینده ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و باید نسبت به قوانین کشور عربستان احترام ویژه ای قائل باشند؛ زائران مراقب باشند نباید به عزت ملی و مذهبی ما در سفر حج خدشه ای وارد شود و هر زائر ایرانی باید شان و منزلت ایرانی خود را حفظ کند تا در سفر دچار مشکلاتی نشود.
مدیر کل حج و زیارت استان قم اظهار کرد: خوشرویی در هر زمان و مکان با رعایت احترام نسبت به دیگر زائران و تکریم قوانین کشور عربستان و حفظ وحدت با دیگر مسلمانان در طول سفر حج موجب سربلندی میهن اسلامی ایران در سطح جهان می شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.