به گزارش ایرنا، بلایای طبیعی هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارد که شناخت آن می تواند از شدت خسارت های احتمالی بکاهد در همین رابطه وقوع سیل 11 فروردین سال 1388 در بستر رودخانه قمرود که جان چهار تن را گرفت، باعث شد از آن زمان مسئولان شهری قم نسبت به بارش های شدید باران در منطقه بالادست این شهر و جلوگیری از خطر احتمالی در مسیر رودخانه قمرود حساسیت بیشتری داشته و با پیش بینی وقوع سیلاب، فورا اقدام به تخلیه رودخانه از مسافر و خودرو نمایند.
مسیر رودخانه قمرود قم از اوائل دهه 80 شمسی برای آمد و شد خودروها و کاهش ترافیک هسته مرکزی قم مهیا شد و در سال های گذشته به صورت بلوار در 2 مسیر در حدود هشت کیلومتر به صورت رفت و برگشت در آمده است، اما آمادگی کامل برای بستن و تخلیه آن در کوتاه ترین زمان ممکن وجود دارد و به همین دلیل در اثر بارش های اخیر این مسیر مسدود و تردد در آن ممنوع شد تا از بروز خسارت های جانی و مالی احتمالی در قم جلوگیری شود.
همچنین ستاد مدیریت بحران استان قم قبل از آن که شرایط به دلیل بارش های شدید از کنترل خارج شود، جلسات مختلفی را تشکیل و ازکلیه دستگاه های اجرایی خواست که درخصوص حوادث احتمالی سیلاب و آبگرفتگی در سطح استان آمادگی کامل را داشته باشند و از شهروندان و مسافران نوروزی درخواست کرد که به هیچ وجه در مسیر رودخانه ها و مکان هایی که احتمال سیلاب وجود دارد اتراق نکنند.
برای بررسی بیشتر موضوع، خبرنگار ایرنا، نظر شماری از مسئولان استان در خصوص راهکارهای مدیریت بحران سیلاب در قم و روش های صحیح مواجهه با آن را جویا شد.

**قم با آغاز بارندگی به حالت آماده باش درآمد
استاندار قم پیرامون این موضوع با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه های عضو شورای مدیریت بحران به صورت آماده باش درآمدند، گفت: در مواجهه با بلایای طبیعی همچون سیل حفظ سیستم یکپارچه مدیریت بحران مهمترین اولویت به شمار می آید.
بهرام سرمست با اشاره به این که از مدل مدیریت مکعب بحران استفاده کردیم که پیش بینی، پیشگیری، انسجام و هماهنگی مولفه های آن است، بیان کرد: هم افزا نمودن تعامل و هماهنگی بین اعضا مهم ترین موفقیت شورای مدیریت بحران استان است.
وی اظهار داشت: پس از اعلام هشدار وقوع سیل احتمالی در استان، از پارک خودرو در فضاهایی که در محدوده جاری شدن سیلاب قرار داشت، جلوگیری شد و از مسافران و زائران آنان خواسته شد به توصیه ها و هشدارهای ایمنی مسئولان توجه داشته باشند.
وی با اشاره به نقش حساس و موثر شهروندان درکنترل و مدیریت شرایط ناشی از بارندگی اذعان داشت: مردم در این شرایط باید اطلاعات لازم در خصوص مسائل ترافیکی و مقررات عبور و مرور را از رسانه های رسمی پیگیری کنند و به شایعه هایی که از کانال های دیگر مطرح می شود، ترتیب اثر ندهند.
سرمست همچنین گفت: به لحاظ احتیاط مسیر بلوار زائر( رودخانه قمرود) به کلی تخلیه و تردد در آن ممنوع اعلام شد.
وی اضافه کرد: از قبل برای پارکینگ زائر نیز پیش بینی های لازم انجام و بر اساس هشدار مدیریت بحران اقدامات مورد نیاز برای تخلیه آن در شرایط اضطراری فراهم بود.

** مرخصی مدیران اجرایی قم لغو شد
استاندار قم همچنین گفت: برای مواجهه با سیلاب احتمالی، تمام دستگاه های امدادی، اجرایی و خدماتی در آماده باش کامل بودند و مرخصی های مدیران اجرایی استان لغو شد.
سرمست افزود: تلاش کردیم با همکاری مردم، برنامه ریزی درستی انجام دهیم تا باران به عنوان رحمت الهی برای مردم استان تبدیل به نِقمت و بلا نشود.
وی با اشاره به آمادگی کامل دهیاران، شوراهای اسلامی روستاها و روستاییان در مواجهه با سیل احتمالی، گفت: فرماندار قم نیز دراین رابطه مدیریت بحران بخش کهک که احتمال سیل در آن وجود داشت را برعهده گرفت.
وی در ادامه گفت: اقدام های ستاد مدیریت بحران استان از جمله برگزاری 2 جلسه شورای هماهنگی بحران استان و تصمیم های اتخاذشده در موعد مقرر و پیش بینی های لازم موجب گردید خسارت مالی و جانی در بارش های اخیر نداشته باشیم.

** از مردم خواسته شد به بخش کهک قم سفر نکنند
بخشدار کهک نیز گفت: از مردم شهر قم و مسافران درخواست داشتیم با توجه به نامساعد بودن هوا و احتمال جاری شدن سیل از حضور در این بخش خودداری کنند.
ابوالفضل خوبرو افزود: با همکاری اعضای ستاد بخش و دهیاران همه روستاهای بخش، آمادگی لازم برای مواجهه با سیلاب وجود داشت.
بخشدار کهک گفت: از قبل به ساکنان منطقه هشدار داده بودیم که درصورت اخطار به سرعت خانه های خود را تخلیه کنند.
وی افزود: همچنین به ساکنان روستاهایی مانند خورآباد، اَوِل، تیره و کرمجگان قم که در مسیر رودخانه ها قرار دارند، هشدار داده ایم تا از نزدیک شدن به رودخانه ها خودداری کنند و در صورت بروز مشکل، آمادگی تخلیه خانه های خود را داشته باشند، چون احتمال جاری شدن سیل و ورود آب به منزل های مردم وجود داشت.
خوبرو؛ با بیان این که اهالی منطقه درحال آمادگی به سر می برند، گفت: تمامی مسیرهای منتهی به رودخانه ها مدیریت شد و دستگاه هایی مانند بولدوزر و لودر آماده بودند تا درصورت بروز حادثه، از ورود آب به روستاها جلوگیری کنند.
بخش کهک در جنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم 30 کیلومتر است، این بخش دارای 2 دهستان کهک و فردو و 18 روستا می باشد.

** تصویب 21 مصوبه درخصوص مقابله با سیل
مدیرکل مدیریت بحران قم نیز گفت: روز دوشنبه هفته جاری نخستین جلسه شورای مدیریت هماهنگی بحران قم با تصویب 21 مصوبه برگزار و تدابیر اثرگذاری اتخاذ شد که در غیراینصورت خسارات و تلفاتی در محورها و بخش های استان رخ می داد.
محسن اوروجی افزود: اسکان زائران، بسته شدن برخی محورها، مسدود شدن ورودی ها به رودخانه قمرود و برف روبی از جمله این اقدامات بود که اگر اقدامی صورت نمی گرفت خانه های برخی روستاها مثل جنت آباد را آب فرا می گرفت.
وی با اشاره به این طی یک روز 100 مترمکعب سیلاب از رودخانه قمرود عبور کرد، گفت: بیمارستان ها، اورژانس 115 و هلال احمر با تمام اکیپ و تجهیزات در آماده باش بودند.
وی با اشاره به این که در برخی روستاها انحراف سیل به زمین های کشاورزی خسارت زد، خاطرنشان کرد: ارتفاع آب در منطقه امامزاده اسماعیل به 2 متر رسیده بود که برای جلوگیری از خسارت های احتمالی، اتراق در کنار رودخانه ممنوع شد.
اوروجی درادامه به سد کبار قم نیز اشاره کرد و گفت: با مدیریتی که صورت گرفت آب سرریز شده ازاین سد در مسیر طبیعی رودخانه های پایین دست قم به مسیر حرکت در آمد.
سد قدیمی کبار در دشت کبار در نزدیکی زنبورک روستای خورآباد از توابع بخش کهک قم قرار دارد.
وی همچنین گفت: به دنبال بارش شدید باران از بامداد روز دوشنبه هفته جاری، به منظور جلوگیری از هرگونه خسارت جانی و مالی به شهروندان و زائران، مسیر تردد در رودخانه قمرود این استان برای تردد مسدود شد.
اوروجی افزود: همچنین کلیه وسائل نقلیه داخل رودخانه قمرود تخلیه و از زائران و مسافران خواسته شد ضمن عدم توقف در این مسیر، به پارکینگ های محدوده هسته مرکزی شهر مراجعه کنند.

** ورود 50 متر مکعب بر ثانیه آب به قم
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم نیز گفت: روز دوشنبه هفته جاری بیشترین حجم سیلاب ورودی به داخل شهر حدود 50 مترمکعب بر ثانیه بود که 50 درصد کمتر از پیش بینی های صورت گرفته بود.
احمد حاجی حسینی مسگر بیان این که بیش از سه متر مکعب بر ثانیه آب در قمرود جریان دارد، افزود: سد کوچری حدود 73 و سد 15 خرداد 38 میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد.

** برنامه های آبخیز داری
مدیرکل منابع طبیعی قم نیز در رابطه گفت: حوزه بالا دست شهر قم و پایین دست سد 15 خرداد که شهر قم را از نظر سیلاب تحت تاثیر قرار می دهد، 335 هزار هکتار است.
سید محمدتقی سجادی افزود: تاکنون برنامه های آبخیزداری با اعتبارات صندوق توسعه ملی در 70 هزار هکتار از این منطقه اجرا که با این اقدامات بیش از 70 درصد اهداف اصلی برای تاخیر در ورود سیلاب به مناطق شهری محقق شده است.
وی اضافه کرد: تقاضا داریم برای سال جاری نیز اعتباری اختصاص یابد تا 270 هزار هکتار باقی مانده به تدریج در چند سال تکمیل شود و قم را در برابر سیلاب ها ایمن نماییم.

** همه ظرفیت های قم برای اسکان مسافران آماده سازی شد
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نیز گفت: همه ظرفیت های استان و سالن های مسقف برای اسکان مسافران آماده سازی شد تا در صورت بحران بتوانیم آنها را در این مکان ها ساماندهی کنیم.
یونس عالی پور با اشاره به بارندگی های شدید هفته جاری افزود: چند جلسه ویژه برای بررسی وضعیت اسکان مسافران در این شرایط برگزار و از همه امکانات موجود استفاده شد.
وی افزود: اطلاع رسانی لازم به مسافران انجام شد تا در بستر رودخانه اتراق نکنند، در کنار آن فضاهای آموزش و پرورش توسعه یافت و سالن های ورزشی، نمازخانه ها و حتی مصلا برای اسکان در نظر گرفته شد.

** اجازه ورود آب به قم داده نشد
شهردار قم نیز با بیان این که دوشنبه شب با تلاش عوامل شهرداری اجازه ورود آب به داخل شهر قم داده نشد، گفت: با توجه به تجربه سال های گذشته امکانات وسیعی برای جلوگیری از سیلاب در شهر پیش بینی، جلوی سیلاب در بلوار غدیر قم گرفته و مسیر آب به سمت دیگری هدایت شد.
سید مرتضی سقاییان نژاد افزود: در اطراف حرم حضرت معصومه(س) دبی آب به قدری بالا بود که آب از زیر آسفالت بالا می زد که امیدواریم بتوانیم با هماهنگی سازمان آبفا معضل شبکه فاضلاب بافت فرسوده اطراف حرم را مرتفع نماییم.
وی با اشاره به این که ریل های راه آهن در داخل شهر دست و پا گیر است، خاطرنشان کرد: این ریل ها سدی در برابر مسیر آب است که مسیر را تغییر می دهد و مدیریت را دچار مشکل می کند.
به گفته وی، روز دوشنبه سه هزار مسافری که در 6 بوستان شهر قم اسکان یافته بودند، به اماکن مسقف منتقل شدند.

** شهرداری قم آماده مقابله با آبگرفتگی معابر بود
مدیرکل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری شهرداری قم نیز گفت: با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارندگی به صورت رگبار طی هفته جاری، کارکنان و ماشین آلات مکانیزه این نهاد آماده مقابله با آبگرفتگی در معابر شهر بودند.
سید محسن میرهادی با اشاره به استفاده از یکهزار و 500 نیرو خدمات شهری برای رها سازی روان آب های احتمالی از سطح شهر، افزود: با توجه به پیش بینی هایی که صورت گرفته بود، حدود چهار هزار و 500 مترمکعب لایروبی انهار برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر در مناطق هشت گانه صورت گرفت.
وی با بیان این که از 250 زیرگذر سطح شهر نیز بازدید فنی انجام شد، اضافه کرد: 250 دستگاه ماشین آلات مکانیزه سنگین و سبک و 10 دستگاه الکتروموتورپمپ خودمکش در سطح مناطق مستقر شد تا در مواقع نیاز، به کار گرفته شود.
به گفته وی، 9 دستگاه تانکر مکنده هم در قسمت هایی که چاه های جذبی وجود دارد به ویژه بافت فرسوده شهر، مستقر شد.

** 51 عملیات رفع آب گرفتگی توسط هلال احمر قم انجام شد
سرپرست معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر قم نیز در این زمینه گفت: پس از آغاز بارش شدید باران جمعیت هلال احمر با فراخوان 146 تن نجاتگر در قم و بخش های استانی و بکارگیری تجهیزات لازم از جمله 19 پمپ لجن کش و کف کش و پنج دستگاه خودروی کمک دار سبک و پنج دستگاه آمبولاس کمک دار، این عملیات ها را انجام داد.
سعید یعقوبی بیان کرد: 51 عملیات رفع سیل و آبگرفتگی طی 24 ساعت در استان توسط امدادگران این دستگاه انجام شد.
وی از رهاسازی 16 خودروی گرفتار در سیلاب محورهای مواصلاتی استان خبر داد و افزود: این خودروها در بخش های سلفچگان، قمرود و روستاهای تابعه نیزار و جعفریه گرفتار شده بودند که با تلاش نیروهای امدادی رهاسازی شدند.
یعقوبی، تخلیه آبگرفتگی 26 منزل مسکونی و ساختمان اداری از سیلاب را از دیگر عملیات های صورت گرفته عنوان کرد و گفت: این عملیات ها در مناطق قنوات قمرود (ملک آباد)، علی آباد نیزار، وشنوه و جنت آباد انجام شد.
وی بیان کرد: تخلیه آبگرفتگی 6 واحد دامداری در شهرک دامشهر و همچنین تخلیه آبگرفتگی زیرگذرهای آزادراه قم - کاشان و جاده قدیم قم - تهران به درخواست اداره کل راهداری به کمک پمپ های کف کش از دیگر اقدام های صورت گرفته توسط این دستگاه بود.
سرپرست معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر قم خاطرنشان کرد: یک مورد عملیات جستجو و نجات فرد گمشده در اثر بارش در منطقه ملک آباد از دیگر فعالیت های تیم های امدادی هلال احمر قم در وضعیت مواجهه با بارش های شدید و سیل احتمالی بود.
یعقوبی با اشاره به ادامه آماده باش کامل نیروهای امدادی در جمعیت هلال احمر استان قم جهت اجرای مرحله دوم عملیات ها، از مردم خواست در صورت نیاز با سامانه 112 تماس بگیرند.

** حضور رئیس مجلس در قم
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز سه شنبه هفته جاری نیز با سفر به قم از رودخانه قمرود این استان که پس از بارندگی های اخیر سیلاب درآن جاری شده است، بازدید کرد.
علی لاریجانی همچنین با حضور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران قم ، طی سخنانی با بیان این که تمهیدات اندیشیده شده در قم مشکلات را کاهش داده است، گفت: تشکیل ستاد مدیریت بحران، اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و ارسال پیامک برای آگاهی مردم، باعث شد تا مسیر رودخانه قمرود سریع تخلیه شود و حادثه ای پیش نیاید.
وی ادامه داد: دامشهر و بخش های قنوات و کهک از نقاطی می باشند که آسیب پذیری بیشتری دارند و باید توجه جدی تری کرد تا در آینده نگرانی در این زمینه وجود نداشته باشد.
به گفته وی در استان قم با احساس مسئولیت جدی حوادث رصد و پیگیری شد و تا این ساعت مشکلی نبوده است که جای قدردانی دارد.
بارندگی شدید از یک شنبه شب هفته جاری در قم آغاز شد و تا روز ششم فروردین ماه ادامه داشت و طبق اعلام اداره کل هواشناسی این استان، بارش در برخی ساعت ها در ارتفاعات استان بویژه در بخش کهک به صورت برف بود. مدیریت بحران قم نیز در اطلاعیه ای، نسبت به احتمال سیلابی شدن مسیل ها و آبگرفتگی معابر به دلیل ناپایداری وضعیت جوی استان طی روزهای دوشنبه و سه شنبه(پنجم و ششم فروردین) هشدار داد بود.
طی دوشنبه و سه شنبه هفته جاری بیش از 40 میلیمتر باران درقم بارید.
گزارش: سید محمد ابراهیم جنابان
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.