به گزارش ایرنا، عبدالله جلالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: برای پشتوانه این طرح 3 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: فاز نخست خط A قطار شهری قم از قلعه کامکار تا میدان مطهری در حال اجراست، اگر چه قرار بود حفاری آن تا پایان سال 97 به اتمام برسد ولی با توجه به مشکلات مالی با مشکل مواجه شد.
وی گفت: تا پایان سال 98 با تکمیل حفاری ها، ریل گذاری خط یک اجرایی و آماده بهره برداری می شود.
وی اضافه کرد: 50 درصد از هزینه خرید واگن های قطار شهری قم از جمله تعهدات دولت است که تا کنون سهم دولت به طور کامل محقق نشده است.
عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز شد، راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.

** تامین تور باغ پرندگی از جمله چالش های این طرح است
وی میدان ولیعصر(عج) را از دیگر طرح های مهم در دستور کار مدیریت شهری و طرحی راهبردی برای تسهیل حمل و نقل عمومی دانست و گفت: فاز نخست آن تا اردیبهشت ماه سال 98 و فاز دوم آن تا پایان شهریورماه عملیاتی می شود.
وی با بیان اینکه طرح تقاطع فردوسی و پیامبر اعظم(ص) با اعتبار 480 میلیارد از 2 ماه قبل آغاز شده و دارای پیشرفت بسیار خوبی است گفت: فاز نخست آن در قالب زیرگذار تا شهریور ماه 98 و کل طرح تا پایان سال 98 به بهره برداری می رسد.
جلالی ادامه داد: تقاطع شهرک قدس و آیت الله بروجردی از جمله طرح هایی است که روند احداث آن تکمیل شده و در روزهای آینده بازگشایی می شود.
رئیس شورای شهر قم با تاکید بر اینکه فاز نخست باغ پرندگان تا پیش از تابستان سال 98 آماده بهره برداری می شود گفت: تامین تور این باغ 300 میلیارد ریال هزینه دربردارد که به دلیل وارداتی بودن، تامین آن تنها چالش پیش روی این طرح است.

** بوستان غدیر به قطب تفریحی قم تبدیل می شود
جلالی ادامه داد: رمپ و لوپ ضلع شرقی پل 9 دی، ماه گذشته به بهره برداری رسیده است ضمن اینکه شهربازی بوستان غدیر با سرمایه گذاری بخش خصوصی به سرعت در حال تکمیل است و تا پیش از تابستان سال 98 افتتاح می شود.
وی بوستان غدیر را ظرفیتی جدی در حوزه گردشگری و فضای تفریحی برای قم دانست و افزود: مناسب سازی، روشنایی و محوطه سازی این پارک انجام شده و چند طرح مهم تفریحی در آن در حال اجراست که تکمیل این طرح ها، بوستان غدیر را به قطب گردشگری استان تبدیل می کند.
وی وضعیت قم از منظر نظافت شهری و جمع آوری پسماند را مناسب دانست و گفت: توسعه فضای سبز و بوستان ها به صورت ویژه در سال 98 مورد تاکید قرار گرفته است، به همین منظور طرح ایجاد «بام سبز» در ساختمان های قم و ارائه تخفیف عوارض به این ساختمان ها توسط شهرداری ابلاغ شده است.

** قم با کمبود شدید پارکینگ مواجه است
وی در ادامه با بیان این که قم با کمبود شدید پارکینگ به ویژه در هسته مرکزی شهر مواجه است گفت: تمام تلاش مدیریت شهری به دنبال رفع این کمبود است که برای تحقق این هدف در بودجه سال 98، بیش از 400 میلیارد ریال برای تملک و احداث پارکینگ پیش بینی شده است.
جلالی گفت: برای توسعه حمل و نقل عمومی و ناوگان اتوبسرانی شهر نیز پیگیری های مناسبی انجام شده تا 200 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی قم اضافه شود که تا کنون تامین 100 دستگاه اتوبوس توسط دولت پذیرفته شده است.
وی با تاکید بر ضرورت بسترسازی لازم برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای توسعه شهر قم گفت: برخورد با سرمایه گذار مطلوب نیست و تا کنون نتوانسته ایم جاذبه ای برای حضور آنها ایجاد کنیم و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، چاره ای جز بسترسازی برای ورود بخش خصوصی به طرح های عمرانی وجود ندارد.
جلالی با بیان اینکه انصراف دو سرمایه گذار برای ساخت هتل پنج ستاره در قم به معنای سنگ اندازی مدیریت شهری پیش پای سرمایه گذاران نیست گفت: نوسانات ارزی و مشکلات مالی ماه های اخیر موجب شده تا سرمایه گذارانی که برای ساخت این هتل ها اعلام آمادگی کرده بودند، توان اجرای این طرح ها را از نطر مالی نداشته باشند.
وی همچنین اظهار داشت: تعداد کارکنان شهرداری قم در سال 97، 2 هزار و 97 تن است که با بازنشستگی تعدادی از کارکنان، این رقم در سال 98 به 2 هزار و 12 تن کاهش می یابد که شورای شهر اجازه جایگزینی نفرات جدید به شهرداری را نداده است.

** پیاده راه سازی ادامه خیابان ارم تا چهارراه شهدا اجرایی می شود
وی ساماندهی هسته مرکزی شهر به ویژه اطراف حرم حضرت معصومه(س) را از جمله اولویت های بودجه سال 98 دانست و گفت: ادامه پیاده راه سازی خیابان ارم تا چهارراه شهدا در این بودجه مورد تاکید قرار گرفته است که ادامه بلوار فاز پنج عمار یاسر تا میدان سپاه به عنوان جایگزینی این مسیر تعیین شده است.
وی با تاکید بر اینکه 4 هزار میلیارد ریال برای بهبود و روان سازی عبور و مرور شهری در بودجه سال 98 پیش بینی شده است گفت: این اعتبار در قالب ایمن سازی معابر، خرید ناوگان اتوبوس، اجرای پل های عابر پیاده، آسفالت معابر، اصلاح هندسی خیابان ها و همچنین اجرای تقاطع ها تعریف شده است.
جلالی گفت: یک هزار و 300 میلیارد برای بهبود محیط شهری و توسعه فضای سبز و همچنین 400 میلیارد ریال برای توسعه فضاهای ورزشی در بودجه سال آینده شهرداری قم در نظر گرفته شده است.
وی همچنین اظهار کرد: شهرها بر اساس الگوهای مختلفی از جمله لانه عنکبوتی، بعلاوه و شطرنجی ساخته می شوند که قم در این زمینه از هیچ الگوی شهرسازی پیروی نمی کند.
وی با بیان اینکه سه طرح بلاتکلیف و نیمه کاره مهم در قم وجود دارد گفت: طرح شهید کاظمی، سامان سازان و مونوریل سه طرح بلاتکلیف شهری است که برخی با مشکل حقوقی مواجه هستند.
رئیس شورای اسلامی شهر قم، افزاش ساخت نمای رومی در ساختمان های قم را یکی از دغدغه های شهری دانست و ادامه داد: این شورا و مدیریت شهری مخالفت خود را با چنین نماهایی اعلام کرده است و برخی اقدام ها از جمله صادر نکردن پایان کار برای ساختمان های دارای نمای رومی نیز در حال بررسی است.
وی با تاکید بر اینکه باید با فرهنگ سازی، ذائقه مردم از روی آوردن به چنین نماهایی تغییر کند گفت: ساز و کار مناسبی در این زمینه ایجاد تا درصورت ضرورت حکم تخریب چنین نماهایی نیز صادر شود.
جلالی همچنین با اشاره به بودجه و حق الجلسه های اعضای شورای اسلامی شهر قم گفت: کل بودجه سال 97 این شورا 20 میلیارد ریال است و این بودجه تنها به جلسات رسمی و علنی، جلسات کمیسیون ها و جلسه کمیسیون تلفیق شورای شهر تخصیص می یابد.

** میزان تراکم منطقه انسجام قم نگران کننده است
وی در ادامه با بیان اینکه موضوع تراکم در قالب طرح تفصیلی و توسط شورای شهرسازی کشور در شهرها تعریف می شود گفت: هر 10 سال این شورا نسبت به طرح تفصیلی شهرها بازنگری کرده و محدوده شهری را بازتعریف می کند.
جلالی با ابراز نگرانی از وضعیت آینده منطقه انسجام از نظر تراکم جمعیت افزود: این منطقه در طرح تفصیلی شهری که در وزارت راه و شهرسازی تعیین شده است دارای تراکم ویژه می باشد که شورای شهر نسبت به این موضوع اعتراض کرده و خواستار اصلاح این موضوع شده است.
وی در پایان با بیان اینکه تنها 2 لایحه از مصوبات پنجمین دوره شورای شهر قم توسط فرمانداری و هیات تطبیق رد شده است گفت: این موضوع نشان از دقت نظر، کار کارشناسی و روند مناسب و قانونی بررسی لوایح در این شورا دارد که این موضوع قابل مقایسه با دوره های گذشته نیست.
7404/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.