به گزارش ایرنا، احمد امیر آبادی فراهانی روز پنجشنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با گرد و غبار قم در تالار امام جواد(ع) استانداری افزود: مدتی قبل ایجاد مرکز تولید برق در نزدیکی قم توسط استاندار وقت و ستاد اجرایی فرمان امام راحل(ره) برای سرمایه گذاری دنبال می شد، اما محیط زیست با آن موافق نبود و ما نیز مخالفت کردیم.
وی گفت: محیط زیست برای ما مهم است، اشتغال را با جابه جایی می توان ایجاد و انرژی های پاک را به صورت های دیگر تولید کرد، اما محیط زیست و طبیعت اگر دستکاری شود قابل جبران نیست.
وی در ادامه با اشاره به لزوم رسیدگی سریع به وضعیت دریاچه نمک، بیان کرد: عکس های هوایی از این دریاچه نشان دهنده کاهش مدام سطح آب آن است که این مساله قابل جبران نیست.
وی تاکید کرد: اگر مساله حقابه دریاچه نمک احیا نشود وضعیت آن بسیار بحرانی تر از دریاچه ارومیه خواهد شد، به خصوص که دریاچه نمک در مرکز ایران و در اطراف چندین استان مهم و کانون های جمعتی کشور قرار دارد، بنابراین هرچه سریعتر باید این مساله در شورای عالی آب دنبال شود.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است. این دریاچه دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و تخصیص نیافتن حقابه آن به یکی از کانون های فعال ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
امیرآبادی همچنین گفت: پیگیر وضعیت سوخت مورد استفاده در نیروگاه حرارتی قم به عنوان یکی از کانون های آلودگی این شهر هستیم و از وزیرنفت و مسئولان شرکت گاز در این خصوص سوال خواهیم کرد.
وی بیان کرد: این نیروگاه در محدوده شهر قم قرار گرفته است و باید سوخت های پاک همچون گاز برای آن اختصاص یابد.
وی ادامه داد: برخی از مراکز صنعتی موجود در قم نیز آلاینده هستند که به خاطر بحث تولید و اشتغال با آن ها برخورد نمی شود و حتی در مواقعی به این واحد ها کمک هم می شود، در بخش سلفچگان به دلیل وجود برخی صنایع آلاینده زندگی برای مردم سخت شده است، درست است که این واحد ها کارگرانی دارند اما باید استانداردهای زیست محیطی را برای ادامه فعالیت رعایت کنند و از این وضعیت آلایندگی خارج شوند.
امیرآبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که استان قم به دلیل تک شهرستانی بودن در تامین برخی اعتبارات و بودجه جاری برخی از دستگاه های خود همچون محیط زیست با مشکلاتی مواجه است، گفت: باید در این زمینه دولت مساعدت بیشتری از قم داشته باشد.
کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با گرد و غبار قم با حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و برخی از مسئولان استانی برگزار شد.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.