سید رضا موسوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: پساب شبکه فاضلاب قم پس از تصفیه با آبهای جمع آوری شده از سطح شهر، تجمیع شده و با استفاده از کانال هایی به پایین دست قمرود هدایت می شود و مورد استفاده برخی کشاورزان قرار می گیرد که درهمین رابطه باید تاکید کرد؛ اداره کل حفاظت محیط زیست موافق استفاده از پساب فاضلاب شهری قم با این کیفیت در بخش کشاورزی استان نیست.
وی بیان کرد: براساس توافق های انجام شده قرار است قسمتی از این پساب و روان آب ها برای تعادل بخشی به دشت قمرود استفاده شود که این مساله در نگاه نخست، اقدام مثبتی است اما نباید به این بهانه از آب پساب فاضلاب شهری قم برای کشاورزی منطقه قمرود استفاده شود.
موسوی ادامه داد: استفاده از پساب فاضلاب و روان آب های شهر قم در بخش صنعت نیز امری معقول است اما در این بخش باید مراقب بود تا منابع جدید تامین آب موجب گسترش حجم صنایع آب بر در استان و آسیب های محیط زیستی ناشی از آن نشود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: فاضلاب و پساب شهری به عنوان یک منبع پایدار و فرصت برای تامین آب مورد نیاز بخش هایی همچون صنعت و آبیاری فضای سبز و همچنین جبران کسری سفره های زیرزمینی مطرح می باشد، اما رها شدن این پساب و استفاده بدون نظارت از آن برای محیط زیست تهدید آفرین است.
براساس نظر کارشناسان به طور میانگین حجم پساب فاضلاب شهری قم و روان آب هایی که به پایین دست قمرود وارد می شود حدود 130 لیتر در ثانیه است.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.