به گزارش ایرنا، مهدی صالحی عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: تا پیش از پیروزی انقلاب سازمان مستقلی به نام حج و زیارت وجود نداشت و زیر مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت کشور بود و در سال 57 با اوقاف تلفیق شد.
وی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب عمده اعزام زائران منحصر به حوزه حج تمتع و عمره منفرده بود، و حتی در سال های پس از انقلاب نیز بواسطه ممانعت رژیم بعث عراق به عتبات عالیات هیچ اعزامی صورت نمی گرفت، بیان داشت: حج و زیارت به صورت یک سازمان مستقل و زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را از سال 1370 آغاز کرد، و برغم وجود منازعات سیاسی با عربستان و توقف اعزام حج در برخی سال ها عملکرد حج و زیارت استان در اعزام زائر به سفر حج رشد چشمگیری داشته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: سال گذشته 2 هزار و 500 زائر در قالب 18 کاروان از قم به حج تمتع اعزام شد، و در سال 98 نیز همین تعداد زائر اعزامی را خواهیم داشت، و با انجام مذاکره با سازمان مرکزی حج و زیارت تلاش داریم این سهمیه را افزایش دهیم.
مدیرکل حج و زیارت قم با اشاره به فعالیت 62 دفتر زیارتی در این استان و پوشش کامل زائران حتی در دورترین مناطق گفت: از سال 1382 تاکنون 450 شخص حقیقی و حقوقی به عنوان متخلف زیارتی در قم شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند، از این رو کلیه افرادی که قصد تشرف به حج و یا عتبات عالیات دارند برای نام نویسی فقط از طریق مراکز و کارگزاری های حج و زیارت اقدام کنند.
رئیس حج و زیارت قم همچنین یادآور شد: به همت مسئولان حج و زیارت و همچنین بعثه رهبر معظم انقلاب برای تمتع سال 98 تفاهم نامه با طرف سعوی منعقد شده و ثبت نام آن از اوایل اسفندماه آغاز خواهد شد.
وی تصریح کرد: با رایزنی های صورت گرفته با دولت مقرر شده هزینه حج تمتع کمتر از 300 میلیون ریال باشد، که این موضوع با توجه به نوسانات ارزی سال های اخیر اقدام پسندیده و شایسته ای به شمار می آید.
صالحی همچنین با اشاره به غرفه حج و زیارت قم در نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در استان قم خاطرنشان کرد: دستاوردهای حج و زیارت استان طی سال های پس از پیروزی انقلاب در 28 محور از جمله جایگاه و اهمیت حج در انقلاب اسلامی، راهبری سیستمی و نظام مند حج و زیارت، ساختار و تشکیلات ستاد مرکزی اربعین و اصول و سیاست های راهبردی اربعین به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه که از چهاردهم بهمن در محل مصلای قدس شهر قم آغاز شده فردا به کار خود پایان می دهد.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.