به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالرسول هاجری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: پژوهشگاه های حوزه و دانشگاه، علوم و فرهنگ اسلامی، فرهنگ و اندیشه اسلامی، قرآن و حدیث، جامعه المصطفی العالمیه، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، موسسه آموزشی امام (ره) و اتحادیه دانش آموختگان حوزه و دانشگاه از جمله این مجموعه های علمی دانشگاهی به شمار می آیند.
وی با اشاره به ضرورت ها و خاستگاه های طرح گفتمان انقلاب تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب چالش های بسیاری در عرصه های مختلف معرفتی و اجرایی پیش روی جامعه دینی و علمی کشور قرار گرفت و آرمان های انقلاب و مواضع بین المللی رهبران آن درباره برتری اسلام و آموزه های وحیانی بر مکاتب بشری و الگوهای رایج، موجب هجوم موجی از مسائل و چالش های معرفتی و تئوریک از سراسر جهان به پایه گذاران، نظریه پردازان و هواداران انقلاب اسلامی شد.
وی با بیان اینکه حوزه علمیه از دهه نخست انقلاب برای پاسخگویی به نیازهای معرفتی و فزاینده جامعه دینی و نظام اسلامی متناسب با نیازهای کشور و در ابعاد فردی و اجتماعی اقدام به تربیت طلاب به صورت تخصصی و ویژه اقدام نمود، خاطرنشان کرد: نسل جدید حوزه که با پیروزی انقلاب جذب حوزه های علمیه شده و با آغاز دوران دفاع مقدس به جبهه های پاسداری از اسلام و ایران شتافته بودند پس از پایان جنگ برای دفاع و پاسخگویی علمی بهنگام و روزآمد به چالش معرفتی پیش روی اسلام و انقلاب، در عرصه علم و پژوهش میدان های جدیدی را ایجاد کردند و وارد عرصه های تخصصی علوم انسانی اسلامی شدند.
‌هاجری؛ ورود گسترده، هدفمند و سازمان یافته حوزه و روحانیت در رشته های تخصصی علوم انسانی اسلامی را دارای دستاوردهای بسیار بزرگ و تحول آفرین دانست و گفت: تاسیس و گسترش مراکز آموزش عالی حوزوی در رشته های تخصصی علوم انسانی اسلامی، راه اندازی پژوهشگاه و موسسات عالی پژوهش و تولید و انتشار صدها اثر مکتوب و چند رسانه ای در حوزه تلاقی علم و دین و همچنین تشکیل انجمن های علمی حوزه و برگزاری سلسله درس های خارج فقه معاصر برخی از این دستاوردهاست.
وی تصریح کرد: طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی در عرصه علوم انسانی و اسلامی در راستای معرفی روشمند آثار فاخر و برگزیده عالمان مسلمان و محققان حوزوی به مجامع علمی داخل و خارج کشور و همچنین فراهم آوردن زمینه های مناسب برای نظریه پردازی، تولید دانش، نقد عالمانه و گفتمان سازی با همکاری دبیرخانه شورای راهبردی نظریه پردازی گفتمان سازی و دبیرخانه انجمن ها و قطب های علمی حوزه آغاز شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عناصر و مولفه های طرح گفتمان انقلاب خاطرنشان کرد: این طرح برای معرفی روشمند آثار برگزیده و منتخب اندیشمندان مسلمان به مجامع عالی علوم داخل و خارج کشور، 6 برنامه را در دستور کار قرار داده که شناسایی و انتخاب مستمر و روشمند آثار برگزیده و برتر علوم انسانی اسلامی شامل کتاب، نرم افزار، مقاله ها، کرسی نظریه پردازی و معرفی مستمر و تدریجی آثار منتخب در مجموعه کتابشناخت گفتمان علمی انقلاب اسلامی بخشی از آن می باشد.
وی اضافه کرد: تاکنون بالغ بر 30 جلد از این مجموعه در 15 هزار صفحه آماده سازی و تدوین شده و هر سال نیز به تعداد مجله ها و صفحه های آن اضافه می شود.
هاجری، سامانه نرم افراری کتابشناخت را از دیگر ارکان تشکیل دهنده این طرح ذکر کرد و گفت: این سامانه برای تسهیل در دسترسی محققان و دانش پژوهان و همچنین ارائه آثار برتر و منتخب در حوزه علوم انسانی اسلامی در دهه فجر رونمایی می شود.
وی برگزاری نمایشگاه تخصصی آثار منتخب در عرصه علوم انسانی اسلامی در مراکز دانشگاهی و حوزه های علمیه سراسر کشور را نیز از دیگر مولفه های طرح گفتمان انقلاب عنوان کرد و افزود: در این نمایشگاه از بیش از 2 هزار عنوان کتاب برتر و منتخب در 17 رشته تخصصی علوم انسانی اسلامی رونمایی خواهد شد.
وی مکان این نمایشگاه را سالن ولایت مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اعلام کرد و یادآور شد: این نمایشگاه طی روزهای 12 تا 15 بهمن از ساعت 8 تا 20 دایر خواهد بود و بازدید از آن برای عموم آزاد است.
وی گفت: آیین افتتاحیه این نمایشگاه فردا سه شنبه ساعت 10 صبح با سخنرانی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور برگزار خواهد شد.
وی، نمایشگاه دائمی و کتابخانه تخصصی و برگزاری نشست های تخصصی در مراکز علمی و دینی کشور با محوریت آثار برگزیده و برتر را نیز دیگر رکن و مولفه طرح یاد شده دانست و اذعان کرد: به دلیل تعداد بالای آثار برتر و منتخب ارسالی که به دبیرخانه گفتمان رسیده، راه اندازی یک نمایشگاه دائمی و کتابخانه تخصصی در حوزه علمیه قم در دستور کار قرار گرفته و در آینده ای نزدیک راه اندازی و اطلاع رسانی می شود.
هاجری در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و موسسات عالی علمی و پژوهشی کشور، نهادها و مراکز علمی و پژوهشی و اساتید، محققان و دانش پژوهان که متقاضی عضویت در طرح گفتمان و یا علاقه مند به برگزاری نمایشگاه تخصصی گفتمان و یا متقاضی خرید آثار هستند با رایانامه Daeh@ismc.ir در ارتباط باشند.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.