به گزارش ایرنا، وجود دانشگاه، یکی از مهمترین عوامل توسعه و پیشرفت در هر منطقه ای است و امروز قم پذیرای 55 مرکز علمی و دانشگاهی است که هر کدام از آنان می تواند نقش مهمی در حل مسائل پیش روی مسئولان استان و کمک به مسیر حرکت رو به رشد آن داشته باشد.
همچنین تحقیقات و پایان نامه های دانشجویی از جمله خروجی های ارزشمند دانشگاه ها به حساب می آید که لازم است هر کدام از آنان به منظور هدف خاص تدوین شود تا در نهایت بتواند گره گشای مشکلی باشد.
در اینجا باید گفت سالانه حدود سه هزار و 500 پایان نامه دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری در دانشگاه های قم تدوین می شود که اگر این حجم از پژوهش های علمی بر اساس نیازهای استان تهیه شود، تحولی بزرگ در مسیر رشد و توسعه قم به وجود می آید.
در همین راستا خبرنگار ایرنا برای شناخت دقیق تر ظرفیت های این حوزه، نظرات شماری از مسئولان و متولیان مراکز علمی و دانشگاهی استان قم را جویا شد.

** پایان نامه های دانشجویان با هدف رفع مسائل قم تدوین شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قم در این رابطه گفت: برای استفاده مطلوب از پایان نامه های دانشجویی در کمیسیون دانشجویی استان تصویب شد که پایان نامه های پذیرفته شده در دانشگاه های قم، دارای رویکرد بومی بوده و برش استانی داشته باشد.
سید محمد رضا هاشمی بیان کرد: امروز قم در مساله خشکسالی با آسیب های جدی مواجه است که پایان نامه های دانشجویی می توانند راهکارهای عملیاتی برای حل این موضوع را ارائه دهند.
وی همچنین با اشاره به اهمیت ارتباط صنعت با دانشگاه، ادامه داد: استان قم با دارا بودن نیروی انسانی کارآمد و تحصیل کرده باید در حوزه صنعت سرآمد سایر مناطق کشور باشد و در این زمینه اقدام های خوبی برای نزدیکی صنعت و دانشگاه و تهیه پایان نامه های مرتبط با ظرفیت های صنعتی استان، در حال انجام است.
وی افزود: قم یک شهر دانشگاهی است که حدود 75 هزار دانشجو در 55 دانشگاه و مرکز علمی آن مشغول تحصیل هستند، بنابراین ظرفیت اندیشه ورزی بالایی در این استان وجود دارد که باید برای حل مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از آن استفاده شود.
وی ادامه داد: تنها در سال تحصیلی جدید 19 هزار دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی قم مشغول به تحصیل شدند که این رقم نشان دهنده اهمیت این استان در فضای دانشجویی کشور است.
هاشمی گفت: فعالیت 200 تشکل دانشجویی و 160 نشریه فعال در این حوزه از دیگر افتخارات دانشگاه های استان قم است که می تواند گره گشای حل مشکلات استان باشد.

** از ظرفیت علمی قم به صورت کاربردی استفاده شود
همچنین فرماندار قم دراین رابطه گفت: افسوس می‌‌خورم چرا ازظرفیت های علمی شهر قم به صورت کاربردی برای حل مسائل جامعه استفاده نمی شود.
رضا سیار با بیان اینکه توسعه علمی رمز بقای کشور و نظام جمهوری اسلامی است، افزود: قم در زمینه بهره‌ مندی کاربردی از حوزه علوم و فناوری‌های نوین، نیازمند انجام اقدام های مهم و اساسی است.
وی همچنین از مدیریت دانشگاه واعضای هیات علمی، اساتید و دانشجویان درخواست کرد برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در کشور و استان به یاری دولت و دستگاه های اجرایی بیایند.
سیار پیشنهاد کرد: دانشگاه های استان با ظرفیت علمی خود کلینیک های مشاوره ای با مدیریت جهادی برای غلبه بر آسیب های اجتماعی دایر کنند و در این مساله نقشی بی بدیل ایفا نمایند.
وی افزود: باید نشست های مشترک دستگاه های اجرایی برای استفاده از توانمندی دانشگاه های استان با محوریت فرمانداری قم تشکیل گردد تا از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده شود.

** کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه در قم تشکیل شد
مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قم نیز پیرامون این موضوع، گفت: به منظور افزایش سطح همکاری مراکز علمی با بخش تولید، کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه در زیرمجموعه کمیسیون دانشجویی استان تشکیل شده است.
مرتضی بابایی افزود: دانشگاه ها و مراکز علمی فعال در قم ظرفیت های فراوانی برای حل مسائل بخش های اقتصادی دارند و باید از این توانمندی ها برای افزایش سطح تولید و اشتغال استان استفاده شود.
وی با اشاره به این که سالانه به طور میانگین سه هزار و 500 پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در قم تدوین می شود، گفت: اگر این پژوهش های علمی در مسیر کمک به رفع نیازهای استان در بخش های صنعت، گردشگری و کشاورزی تهیه شود می تواند سطح اقتصاد قم را به میزان قابل ملاحظه ای گسترش دهد.
وی ادامه داد: در کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه استان، کارگروه های تخصصی به منظور شناسایی دقیق توانمندی های مراکز علمی و همچنین نیاز صنعتگران در قم و معرفی آنان به یکدیگر تشکیل شده است.
بابایی بیان کرد: امروز که در شرایط تحریم ظالمانه دشمنان قرار داریم، این دانشگاهیان هستند که می توانند به کمک صنعتگران شتافته و با بهره گیری از آموخته های خود، نیازهای آنان را برای حفظ چرخه تولید و اشتغال استان برطرف سازند.

** 30 درصد رساله دانشجویان دکترا در قم کاربردی شده است
همچنین رئیس دانشگاه قم گفت: 30 درصد رساله دانشجویان مقطه دکترا در این استان کاربردی شده است که باید این میزان افزایش یابد.
حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز افزود: در قم پنج هزار دانشجو دکترا مشغول تحصیل است که کاربردی کردن رساله این دانشجویان در مسیر حل مشکلات استان از جمله اهداف مسئولان و دانشگاه های قم است.
وی بیان داشت: برنامه ریزی برای کاربردی کردن و تقاضا محور بودن پایان نامه ها و رساله ها نیازمند جدیت بیشتر دانشگاه هاست.
رئیس دانشگاه قم ادامه داد: باید به جای سلیقه نگری و نظرهای شخصی، حل مسائل اساسی استان و کشور بر مبنای دستاوردهای پژوهشی صورت گیرد.
دیرباز افزود: دستاوردهای علمی مبتنی بر پژوهش و تحقیق منجر به راه حل های توسعه پایدار می شود و انتخاب چنین مسیری توسعه پایدار وعلمی را در کشور رقم می زند که با تغییر افراد دستخوش تغییر نمی شود.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.