به گزارش ایرنا، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی رسیدگی به وضعیت مناطق روستایی و رفع چهره محرومیت از آن به خصوص دراستان قم به عنوان خاستگاه نهضت، دردستور کار مسئولان نظام قرار گرفت و کارهای عمرانی و زیرساختی بسیاری دراین مناطق اجرا شد که این روند تا همین امروز هم ادامه دارد،اما وجود امکانات رفاهی وزیرساختی مناسب در مناطق روستایی توفیق چندانی در حفظ جمعیت بومی آن نداشت و کارشناسان را به این باور رساند که تا مساله اشتغال در روستا حل نشود، توسعه مناطق روستایی به هدف نهایی خود نخواهد رسید.
از این رو طی سالهای گذشته طرح پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد اشتغال فراگیر و پایدار درمناطق روستایی در دستور کار دولت قرار گرفت و استان قم نیز با اختصاص اعتباری قابل توجه از مزایای این طرح ملی بهره مند شد.
اکنون پس از سپری شدن مراحل مقدماتی طرح و شناسایی ظرفیت مناطق روستایی استان برای اختصاص اعتبارات لازم، فرآیند پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر روستاییان در قم آغاز شده و امید است در آینده نزدیک جهشی بزرگ در سطح تولید و اشتغال این مناطق ایجاد شود.

** قم رتبه پنجم کشور در زمینه اشتغال پایدار روستایی
در همین رابطه خبرنگار ایرنا در گفت و گو با مسئولان اقتصادی ، آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر روستائیان را پیگیری کرد؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در این زمینه گفت: این استان با انعقاد820 میلیارد ریال قرارداد بانکی جهت پرداخت تسهیلات، رتبه پنجم کشور در زمینه اشتغال پایدار روستایی را به دست آورد.
مهرداد غضنفری افزود: این موفقیت بر اساس آخرین گزارش های تهیه شده از عملکرد تولید اشتغال استان در حوزه روستایی بدست آمده است.
وی ادامه داد: این رقم تسهیلات پرداخت شده درحالی شکل گرفته که شاخص جمعیت روستایی قم نسبت به سایر مناطق کشور محدود است و روستائیان تنها چهار درصد جمعیت این استان را تشکیل می دهند، ولی عملکرد تسهیلاتی برخی از استان ها که جمعیت روستایی آنها حدود 40درصد است، بسیار پایین تر از قم است.

** 460 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستائیان در قم پرداخت شد
همچنین مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استانداری قم در این رابطه به ایرنا، گفت: از ابتدای اجرای طرح پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر روستائیان تا شهریورماه سال جاری، پس از انعقاد قرارداد و اجرای مراحل بانکی،460 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان واجد شرایط در این استان پرداخت شده است.
سجاد چهرگانی افزود: با پرداختن این تسهیلات در قالب 115 طرح اشتغالزایی، فرصت اشتغال جدید برای 809 تن در مناطق روستایی قم ایجاد شد.
وی با اشاره به این که روند پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر روستائیان در قم همچنان ادامه دارد، افزود: کل اعتبار استان در این بخش دو هزار و 20 میلیارد ریال می باشد که حدود 70 درصد آن برای سال جاری تعیین شد و از این میزان نیز تاکنون رقمی معادل 820 میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات، تخصیص پیدا کرده است.
چهرگانی گفت: برخی از متقاضیان دریافت این تسهیلات به اشتباه تصور می کنند، دولت درحال پرداخت پول به روستائیان است، در حالی که این تسهیلات برای ایجاد اشتغال پایدار روستایی است و مهمترین ویژگی آن ایجاد فرصت های شغلی جدید است.
وی بیان کرد: برای دریافت این تسهیلات لازم است متقاضیان مدارک و مجوزهای مورد نظر را در اختیار داشته باشند و آن را در سامانه کارا که به همین منظور ایجاد شده ، ثبت کنند.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین هدف های دولت برای پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر روستائیان، پایبندی و ماندگاری جمعیت ساکن در مناطق روستایی به محیط روستا با در اختیار داشتن شغل مناسب است و به همین دلیل نمی توان این تسهیلات را در اختیار طرح هایی قرار داد که اشتغال جدید ایجاد نمی کنند.

** 650 میلیارد ریال برای اشتغال مددجویان روستایی قم اختصاص یافت
مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استانداری قم همچنین گفت:650 میلیارد ریال اعتبار برای اشتغال مددجویان نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی در مناطق روستایی این استان در قالب پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر روستائیان درنظر گرفته شد.
وی بیان کرد: این اعتبارات درقالب ایجاد طرح های کوچک اقتصادی تا سقف 500 میلیون ریال به متقاضیان ایجاد اشتغال جدید در مناطق روستایی پرداخت می شود.
وی ادامه داد: پس از ثبت نام متقاضیان و بررسی صلاحیت آنان توسط نهادهای نظارتی، روند پرداخت این تسهیلات به منظور ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و ماندگاری روستائیان در محل سکونت خود، به زودی آغاز خواهد شد.
چهرگانی گفت: طرح های پرداخت تسهیلات خودکفایی که توسط نهادهای حمایتی درمناطق روستایی به اجرا درمی آید، در بالا بردن سطح درآمد مددجویان روستایی ثاثیر زیادی دارد اما در ایجاد فرصت های شغلی جدید و پایدار چندان موثر نیست و به همین دلیل، روند پرداخت آن با تسهیلات مورد نظر در طرح اشتغال فراگیر روستائیان متفاوت است.
وی افزود: یکی از مهمترین هدف های دولت برای پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر روستائیان، پایبندی و ماندگاری جمعیت ساکن در مناطق روستایی به محیط روستا با در اختیار داشتن شغل مناسب است و به همین دلیل نمی توان این تسهیلات را در اختیار طرح هایی قرار داد که اشتغال جدید ایجاد نمی کنند.

** ایجاد اشتغال در روستاهای قم با صنایع تبدیلی کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز پیرامون این موضوع به ایرنا، گفت: گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی در زمینه تولید دام و طیور، شیر و لبنیات و محصولات باغی و زراعی از مهمترین اولویت های بخش کشاورزی این استان برای گسترش فرصت های شغلی پایدار در مناطق روستایی استان است.
محمد رضا طلایی بیان کرد: قم در زمینه تولید طیور و تخم مرغ از جمله استان های برجسته کشور است و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی صنعت مرغداری در مناطق روستایی قم، می تواند حجم تولید و اشتغال در آن مناطق را افزایش دهد.
به طور میانگین در استان قم هرساله حدود 70 هزار تن تخم مرغ و 40 هزار تن گوشت مرغ تولید که حجم بالایی از آن به سایر استان های کشور صادر می شود.
حدود 600 واحد مرغداری در استان قم فعال است که از این تعداد 311 واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت پنج میلیون و 700 هزار قطعه و 174 واحد مرغداری تخمگذار به ظرفیت هشت میلیون و 700 هزار قطعه است.
وی ادامه داد: همچنین قم به عنوان یکی از قطب های مهم پرورش دام و تبادل آن در کشور، در زمینه تولید گوشت قرمز و محصولات لبنی نیز امتیازهای شاخصی دارد و ایجاد کارخانه های صنایع تبدیلی و تکمیلی این صنعت در مناطق روستایی استان می تواند ارزش افزوده فعالیت اقتصادی دامداران استان را به نحوه قابل توجهی گسترش دهد.
قم دارای 27 هزار راس گاو شیری و 115 هزار راس گاو و گوساله پرواری است که در دامداری های صنعتی پرورش می یابند؛ به طور میانگین هر ساله در این استان 320 هزار تن محصولات دامی تولید می شود.
وی افزود: یکی دیگر از سیاست های استان برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی، فعالیت در بخش پرورش گیاهان دارویی است که این صنایع می تواند از خام فروشی محصولات تولیدی در قم جلوگیری و آن را به فرآورده های متنوع و دارای ارزش اقتصادی تبدیل کند.
وی با اشاره به نقش موثر وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی در افزایش آمار تولید و اشتغال مناطق روستایی، ادامه داد: برای ایجاد این صنایع در مناطق روستایی استان تسهیلات بانکی مناسبی درنظر گرفته شده است که سرمایه گذاران علاقه مند به فعالیت در این بخش می توانند از آن استفاده کنند.
جمعیت روستایی قم در همه بخش های این استان پراکنده اند؛ قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش کهک، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و مرکزی است؛ جمعیت ساکن در مناطق روستایی قم، کمتر از پنج درصد جمعیت کل استان است.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.