به گزارش ایرنا، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در این جلسه اظهار داشت: معاونت خدمات شهری شهرداری با ارسال لایحه ای به کمیسون خدمات شهری شورا، با این استدلال که هزینه های تعمیر و تجهیز خودروهای حامل پسماندهای ساختمانی افزایش یافته است، خواستار افزایش نرخ کرایه حمل و انتقال نخاله های ساختمانی شده است.
سید مجتبی سبحانی با بیان این که طبق مصوبه سال 97 شورای اسلامی شهر قم، هزینه انتقال هر جعبه نخاله های ساختمانی 330 هزار ریال است، ولی شهرداری درخواست افزایش آن تا سقف 500 هزار ریال را دارد، افزود: در صورتی که هر جعبه بیش از 24 ساعت در محل باقی بماند و نسبت به انتقال آن اقدام نشود، باید 10 هزار ریال نیز به عنوان عوارض پرداخت شود.
وی افزود: در رابطه با این لایحه شهرداری در کمیسیون مربوطه به صورت مفصل بحث شد، ولی با توجه به این که این نرخ کرایه، در سال جاری یک مرتبه افزایش پیدا کرده، تتها با 15 درصد آن یعنی 380 هزار ریال موافقت شد.

** معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در این جلسه با بیان این که در قم سایت های خوب و مناسبی برای انباشت نخاله های ساختمانی ایجاد شده است، افزود: ساختمان های در حال احداث، نخاله هایی به میزان 500 تن را تولید می کنند، از این رو در زمانی که ساختمانی احداث می شود، اهالی شهر با معضل آلودگی های زیست محیطی ناشی از این پسماندها دست و پنجه نرم می کنند.
سید امیر سامع با بیان این که یکی از روش های جمع آوری و انتقال این پسماندها استفاده از شیوه های سنتی و حمل آن با خودروهای سبک و سنگین است، افزود: در روش های جدیدی که برای جمع آوری این پسماندها مورد استفاده قرار می گیرد، نخاله ها در داخل جعبه قرار داده شده و به وسیله جرثقیل از محل برداشته می شود.
وی یادآور شد: در برخی از شهرها این روش مورد استفاده قرار گرفته و در قم نیز این جعبه های مخصوص نخاله به تعدادی محدودی وجود داشته است، ولی از سال گذشته اجرای این روش برای جمع آوری زباله را در دستور کار قرار دادیم.
معاون شهردار قم افزود: با توجه به ورود بخش خصوصی به این موضوع، درصدد برآمدیم تا با نرخ گذاری منصفانه بر روی کرایه، نوعی رقابت را ایجاد کنیم، تا خودروهایی که به شکل سنتی به جمع آوری زباله اقدام می کردند نیز برای آنها مقرون به صرفه بوده و امکان حضور در این کار را داشته باشند.
سامع با اشاره به استقبال خوب شهروندان از جمع آوری مکانیزه نخاله های ساختمانی، خاطرنشان کرد: در سال گذشته که قیمت حمل نخاله های یاد شده هنوز اضافه نشده بود، سازمان پسماند شهرداری یارانه ای را به این امر تخصیص داد و بیش از 300 مورد درخواست نیز در سامانه 137 شهرداری ثبت شد و این طرح به شدت مورد استقبال قرار گرفت.
وی با بیان این که هزینه انتقال نخاله های ساختمانی با خودروی سبک 500 هزار ریال و خودروی سنگین 700 هزار ریال است، افزود: درخواست ما از شورای شهر این است که برای ایجاد رغبت و انگیزه بیشتر در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در طرح جمع آوری مکانیزه نخاله های ساختمانی با لایحه شهرداری برای افزایش نرخ کرایه موافقت کند.
سرانجام پس از بحث و گفت و گو، با افزایش 15 درصدی نرخ جمع آوری و انتقال مکانیزه پسماندهای ساختمانی در این شهر موافقت شد.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.