به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از مرکز خبر حوزه، وی در دیدار حجج اسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و محمدتقی سبحانی رئیس همایش «تصوف شاخصه ها و نقد ها»، افزود: کار علمی پیرامون تصوف بسیار خوب است و باید با تبلیغ این فرقه ها در کشور مقابله شود.
وی با قدردانی از احساس مسئولیت دفتر تبلیغات اسلامی در برابر فرق انحرافی، بیان کرد: تصوف از جهات مختلفی قابل مطالعه است که از آن غفلت شده است.
وی خاطرنشان کرد: از اوایل جوانی با صوفی ها درگیر بودیم و نخستین کتابی که نوشتم با عنوان«جلوه حق» در رابطه با تصوف بود که در عین حال که سن کمی هم داشتم، ولی با دقت نوشتم و یک جلدش را برای آیت الله بروجردی فرستادم و ایشان به دنبال من فرستادند و گفتند من کتاب شما را خواندم و هیچ خلافی در آن ندیدم.
این مرجع تقلید با بیان اینکه مطالعه پیرامون تصوف باید از چند جهت دنبال شود،گفت: یکی از جاذبه های تصوف این است که آنان پیروان خود را در فروع دین آزاد می گذارند و خیلی سخت نمی گیرند تا بتوانند بسیاری از کارها را انجام دهند و این آزادی عمل برای عده ای که می خواهند هم اسم مسلمان را داشته باشند و هم آزاد باشند، جاذبه دارد.
وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در رابطه با تصوف این است که اینها معمولا پیروان خود را توصیه می کنند که داخل در سیاست نشوید و از این جهت با بهاییها اشتراک دارند، ولی اخیرا تا حدودی در سیاست هم ورود کرده و گاه با خارجی ها ارتباطاتی بر قرار کرده اند.
وی با بیان این که صوفی ها حسابشان را از جماعت مسلمانان جدا می کنند، گفت: مرکز عبادت تمام مسلمانان جهان مسجد است؛ ولی این ها مرکز عبادتشان خانقاه است و مراسم دینی خود را در خانقاه انجام می دهند.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که یکی دیگر از مشکلات صوفیان این است که شرط صوفی شدن عدم تماس با روحانیون و اهل علم است تا روشنگری اتفاق نیفتد، افزود: این ها در مسیر سیر و سلوک و رسیدن به مقامات عالی، ریاضت های غلطی را اجازه می دهند که در کتاب احیاء العلوم غزالی مصادیق زیادی از این ریاضت ها بیان شده که خلاف اسلام است.
وی به برخی ریاضت های عنوان شده در کتاب احیاء العلوم غزالی اشاره و اضافه کرد: یکی از صوفیان در چاهی خودش را واژگون می ‌کرد و شب تا صبح یا مدتی، خودش را به این صورت درمی آورد؛ دیگری چنین ریاضت می کشید که مشتی چوب را آنقدر به پای خودش می‌ زد تا همه این چوب ها بشکند و چنین مسائلی که با شرع نمی سازد و من در کتاب جلوه حق، موارد متعددی را نقل کرده ام.
وی ادامه داد: نمونه دیگر این که یکی از صوفیان ملامتی برای این که میان مردم بدنام شود، در ملا عام از حمام دزدی کرد و مردم نیز او را دیدند و کتک زدند و آن صوفی گمان می کرد که اینگونه سیر و سلوک بهتری خواهد داشت! چنین مطالب و افکار سخیفی در میان صوفیه وجود دارد که بسیار خطرناک است.

*موضع گیری صوفیان در مقابل ائمه(ع)
این مرجع تقلید با اشاره به طرفداری خارجی ها از صوفیان این حمایت را به خاطر اشتراک در برخی عقاید و کنار آمدن صوفیان با آنها دانست و گفت: تاریخ نشان می دهد که صوفیان در مقابل امامان معصوم(ع) هم می ایستادند و از ایشان ایراد می گرفتند.
وی با بیان این که صوفی ها خوانندگی، نوازندگی و رقص را حرام نمی دانند و مفاهیمی به نام وجد و سماع دارند که برای برخی جوانان جاذبه دارد، گفت: آن ها تقید چندانی به فروع دین ندارند و برای مثال برخی از آن ها می گویند نگاه به زنان حرام نیست و باید قلبت پاک باشد.

**رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در این دیدار با اشاره به رویکرد مساله محوری در دفتر تبلیغات اسلامی، گفت: مبارزه با فرقه های وهابیت، جریان های تکفیری، مسیحیت تبشیری و تصوف بخشی از مسائل اصلی این نهاد است.
حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی در چند سال گذشته رویکرد مساله محوری را آغاز نموده و با پرداختن به مسائل جدی حوزه فرهنگ، میزهای تخصصی تشکیل داده و بسته های جامع اقدامات را تهیه و بخش های مختلف دفتر را در رابطه با حل مسائل روز جامعه بسیج نموده است.
وی با بیان این که در راستای تحکیم بنیان خانواده در دفتر تبلیغات اسلامی بر روی مساله طلاق متمرکز شده ایم، افزود: مسائلی از قبیل سبک زندگی، اخلاق فردی و اجتماعی، مبارزه با فرق انحرافی و تعمیق باورهای دینی و بسیاری از مسائل دیگر فرهنگی مورد توجه ما قرار گرفته و اقدامات اساسی پیرامون آن انجام می دهیم.
وی با اشاره به برگزاری همایش تصوف شاخصه ها و نقد ها به همت دفتر تبلیغات اسلامی، گفت: یکی از اهداف همایش ایجاد شبکه علمی برای کسانی است که در این زمینه کار می کنند و این همایش بهانه ای برای گردهمایی فعالان این عرصه است و انتظار از قم وجود دارد که بتوانند پشتوانه علمی نقد تصوف را فراهم کند.

* مواضع صریح مراجع در مقابله با تصوف راهگشا است
رئیس همایش «تصوف شاخصه ها و نقد ها' نیز در این دیدار مواضع روشن و صریح مراجع در مقابله با جریان های انحرافی از جمله تصوف را راهگشا دانست و خاطرنشان کرد: صوفیان در سال ‌های گذشته فعالیت خود را گسترش داده‌ اند و در قالب همایش و اجتماعات علنی، اندیشه و آداب ناصواب و ناخردمندانه خود را رنگ و روی علمی می زنند.
حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی با اشاره به لزوم معرفی جریان های مختلف تصوف در کشور، یکی از راه های جذب برخی از جوانان را سوء استفاده از نمادهای مقدس تشیع دانست.
وی با بیان این که از نظر اطلاعات میدانی در رابطه با تصوف ضعف جدی داریم و از این رو مخاطره این جریان ‌ها غالبا مغفول مانده است، اضافه کرد: در 2 سال گذشته یک تیم متخصص جریان های تصوف در کشور را رصد کردند و امروز اطلاعات دقیقی از این جریان در سراسر کشور در اختیار داریم و بناست که در قالب نمایشگاهی این فرقه ها برای افراد علاقه ‌مند معرفی شوند و ابعاد پنهان این جریانات روشن شود.
وی افزود: در کنار رصد اطلاعاتی تصوف، با نگاه به نیازها و خطراتی که متوجه نسل جوان کشور است و جریان های انحرافی برای آن ها دام پهن کرده اند، چند کار پژوهشی انجام شده است؛ یکی از ضعف های ما در مقابل جریان تصوف این است که آنها به خاطر جاذبه های ادبی و هنری که دارد، از طریق کتاب های درسی، استادان و دانشجویان را جذب می کند و شناسایی نمی شود.
سبحانی با بیان این که حوزه های علمیه در زمینه پرورش متخصص در این زمینه تا کنون کار چندانی نکرده اند، گفت: نا‌آگاهی برخی از متدینان از جمله مشکلات در این زمینه است که میان تصوف و عرفان حقیقی اهل بیت اشتباه می کنند؛ یکی از کارهای خوبی که در دفتر تبلیغات اسلامی انجام شده، تربیت مجموعه ای از طلاب، دانشگاهیان و فرهنگیان در زمینه آشنایی و نقد تصوف است که در سطوح مختلف آموزش می بینند.
وی تصریح کرد: این نیاز را احساس کردیم که یک همایش علمی در این زمینه برگزار کنیم که به صورت علمی و روشمند، به روشنگری در این موضوع بپردازیم. بعد از فراخوان همایش با استقبال چشمگیری روبرو شد و از مجموع 320 چکیده و 260 مقاله که به دبیرخانه رسید، حدود 60 مقاله نهایی شد تا در قالب این همایش ارائه و منتشر شود.
وی افزود: همچنین ویژه نامه ای تهیه شده و نظرهای مراجع در رابطه با تصوف منعکس شده است و تاریخچه مواجهه تشیع با فرقه های انحرفی صوفی در قالب یک کتابشناسی که در حاشیه همایش منتشر خواهد شد.
همایش «تصوف شاخصه ها و نقد ها» در مهرماه جاری برگزار خواهد شد.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.