به گزارش ایرنا، این حرکت نمادین هر سال با محوریت هیات دخیل العباس متشکل از گروه های مختلف تعزیه خوانی، طبال و شیپورزن که در آن گروه های مختلف تعزیه خوانی، مصیبت هایی که پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش بر خاندان ایشان وارد شده است را به نمایش می گذارند، برگزار می شود.
این کاروان از خیابان های تولیددارو و امام خمینی(ره) عبور و به سمت بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) حرکت می کند و در طول مسیر عاشقان و دلسوختگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که شاهد صحنه هایی از مظلومیت و مصیبت های خانواده حضرت سیدالشهدا(ع) پس از واقعه کربلا در قالب تعزیه خوانی هستند، بر سر وسینه خود می زنند و اشک ماتم می ریزند.
برای اجرای این حرکت از صبح روز پنجشنبه گروه های مختلف این کاروان، به ویژه گروه های تعزیه خوانی خود را برای این کار آماده ساختند و بازیگران گروه های تعزیه توسط چهره پردازان، آماده شدند و لباس های متناسب با نقش خود را بر تن کردند.
با شنیدن بانگ الله اکبر و ندای موذن، شرکت کنندگان در نماز ظهر و عصر حضور یافتند و پس از اطعام عزاداران حسینی(ع)، ساعت 13:30 با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم و مداحی، این کاروان حرکت خود را آغاز کرد که رسیدن این کاروان نمادین تا حرم مطهر چند ساعت به طول می انجامد.
بر اساس این گزارش، پیش از ظهر نیز، توسط هیات دخیل العباس، سومین همایش «لبیک یا زینب(س)» پاسداشت شهدای مدافع حرم، ولایت و امنیت با حضور آیت الله سید جعفر میرعظیمی از استادان حوزه علمیه قم، جمعی از خانواده های معظم شهدا، هنرمندان و قشرهای مختلف مردم برگزار شد.
در این همایش با حضور مادر شهیدان مهدی و مجید زین الدین؛ از خانواده های شهیدان ابراهیم و ابوالقاسم رشید و شهید محمدحسین حدادیان شهید مدافع حرم تجلیل به عمل آمد.
دبیر همایش «لبیک یا زینب(س)» در حاشیه این مراسم در گفت و گو با ایرنا با بیان این که همایش مذکور به منظور پاسداشت مقام شامخ شهیدان برگزار می شود، گفت: در نخستین دوره این همایش از خانواده شهید محمدحسین فهمیده و در دوره دوم نیز از خانواده شهید محسن حُجَجی تجلیل شد.
سید مجید رضوی اضافه کرد: هر سال، هنگام تجلیل از خانواده های بزرگوار شهیدان، مادر شهیدان مهدی و مجید زین الدین نیز حضور می یابد و تجلیل با حضور این مادر شهید برگزار می شود.
وی در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: بعد از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) چون اهل بیت ایشان را به اسارت بردند، هر سال این کاروان به صورت نمادین از خیابان تولیددارو به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) حرکت می کند.
رضوی در رابطه با آماده سازی گروه های تعزیه شرکت کننده در این حرکت بیان کرد: گروه های مختلف برای شرکت در این امر، به منظور هماهنگی و آماده سازی حضور می یابند که بیش از 60 گروه طبال، شیپورزن و تعزیه خوان در این حرکت مشارکت دارند.
وی با اشاره به این که کارها به صورت خودجوش و مردمی انجام می شود، افزود: در این 13 سال، کودکان و نوجوانانی در این کاروان نمادین حضور یافته اند که امروز نیز در سن جوانی همچنان در این امر شرکت دارند.
رضوی گفت: ضروری است با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن، مردم به ویژه نسل جوان با زندگی و سیره اهل بیت(ع) و نوع سبک زندگی حسینی آشنا شوند، از این رو با انجام این حرکت های نمادین تلاش می کنیم تا سبک زندگی اهل بیت(ع) را به جامعه معرفی کنیم.
وی ادامه داد: هدف از برگزاری همایش لبیک یا زینب(س) نیز ترویج فرهنگ حسینی، عاشورایی و شهادت در جامعه است تا این مساله را برای نسل جوان تبیین کنیم.
7406/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.