به گزارش ایرنا، سید محمد رضا هاشمی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری بخش جعفر آباد قم با اشاره به این که در حال حاضر و با توجه به تسهیلات پیش بینی شده از سوی دولت برای اشتغال، در دوران طلایی اشتغال روستایی قرار داریم، افزود: با پیشنهاد دولت تدبیر و امید و موافقت رهبر معظم انقلاب و مصوبه مجلس شورای اسلامی، 120میلیارد ریال تسهیلات با سه نرخ سود 4، 6 و 10 درصد در نظر گرفته شده است.
وی با بیان این که نرخ چهار درصد برای شهرهای کمتر از 10 هزار تن و سود 6 درصد برای روستاها و 10 درصد نیز برای روستاهای عشایری و مرزی است، گفت: تفاوت این تسهیلات با سایر تسهیلاتی که در گذشته برای اشتغال روستایی اختصاص پیدا می کرد، این است که متقاضیان امکان ارایه اسناد املاک روستایی به عنوان وثیقه برای اخذ تسهیلات را نیز دارند.
وی اضافه کرد: این تسهیلات دارای 2 سال دوره تنفس و 6 سال دوره بازپرداخت است و فرصت خوبی برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در روستاها محسوب می شود.
هاشمی، یکی از دغدغه های دولت را ایجاد اشتغال در روستاها دانست و گفت: اخذ مجوز بوم گردی در روستاهای قم برای رونق اقتصادی در این مناطق ضروری است.
وی افزود: ایجاد همه امکانات و زیرساخت های لازم در روستاها بدون رونق اقتصادی بی فایده است.
وی فراهم نشدن درآمد و ثروت در روستاها را منجربه ایجاد معضل هایی از جمله مهاجرت روستاییان به شهرها، پدیده حاشیه نشینی و در نتیجه تهدید امنیت و شکل گیری آسیب های اجتماعی و نگرانی برای همگان دانست و افزود: تاسیس خانه ورزش در جهت نشاط اجتماعی و رضایتمندی مردم و رفع موانع و مشکلات در روستاها از جمله اقدام هایی است که دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا باید پیگیری کنند.
طبق سرشماری سال 95 کمتر از 5 درصد جمعیت قم روستانشین هستند.
معاون استاندار قم با تاکید بر این که راه اندازی خانه ورزش در هر منطقه ای از وظایف ذاتی وزارت ورزش و جوانان است، تصریح کرد: برخی ار فضاهای بلا استفاده، مدارس و ساختمان ها برای این کار مناسب است و در برخی مناطق حمام های عمومی قدیمی نیز از محل اعتبارهای دهیاری ها بازسازی و تجهیز شده و به عنوان خانه ورزش مورد استفاده قرار می گیرد.
وی افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور توان دولت در این حد نیست که در هر روستایی سالن ورزشی احداث کند، از این رو دهیاران برخی از فضاها را اجاره نموده و برای تجهیز و استقرار امکانات ورزشی در اختیار اداره کل ورزش و جوانان قرار دهند.
معاون استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیگر اقدام های صورت گرفته در دولت دوازدهم در حوزه روستاها و دهیاری ها افزود: در گذشته تخصیص اعتبار به روستاها بر مبنای برخورداری آنها از دهیاری بود، ولی طی 2 سال گذشته به روستاهای فاقد دهیاری نیز تا سقف 2میلیارد ریال اعتبار داده شده است.
بخش جعفرآباد از بخش های پنجگانه استان قم به شمار می آید که فاصله آن از شهر قم حدود 35 کیلومتر است.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.