مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی به ضرورت ایجاد کمیته نجات‌ بخشی به منظور احیای شهریری در استان اردبیل تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، فرهاد عزیزی در جلسه بررسی طرح پوشش محافظ سایت موزه شهریری تصریح کرد: با وجود اینکه آثار تاریخی در سطح کشور متعدد است اما حفاظت از هر یک قویا دنبال می شود.

وی افزود: شهریری یکی از محوطه های باستانی قابل توجه در کشور است که آماده حمایت از طرح های ساماندهی و حفاظتی آن هستیم.

مدیر کل دفتر امور پایگاه های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: ضروری است در استان کمیته نجات بخشی به منظور احیای شهریری ایجاد شود و در عین حال تمامی برنامه های حفاظت نیز بر اساس طرح جامع انجام شود.

عزیزی معتقد است با توجه به اینکه شهریری پایگاه ملی است باید تمامی طرح های حفاظتی با اصول فنی و برنامه جامع همراه باشد.

وی در خصوص مطالبه مردم استان مبنی بر ثبت جهانی این اثر نیز ادامه داد: مطالعه این اثر برای ثبت جهانی توسط دفتر امور پایگاه های میراث جهانی دنبال خواهد شد.

مدیر کل دفتر امور پایگاه های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همچنین در خصوص  احداث سرویس بهداشتی سیار در محوطه تاریخی قول مساعد داد.

عزیزی همچنین از مشاور طرح خواستار ادامه مطالعات جهت اجرای سوله محافظ این اثر تاریخی شد.

نادر فلاحی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل نیز با تاکید به اهمیت تاریخی منطقه شهریری، ساماندهی آن را یک مطالبه مردمی دانست.

وی افزود: در گذشته اشتباهاتی در خصوص ساماندهی این منطقه انجام شده و امروز وظیفه ما است که با صیانت از این اثر تاریخی نسبت به ساماندهی آن اقدام کنیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: به منظور ساماندهی این اثر تاریخی، با پیگیری های مکرر شهریری به عنوان پایگاه ملی معرفی شده و در قالب سایت موزه طرح های ساماندهی عملیاتی می شود.

فلاحی متذکر شد: با توجه به نیاز مبرم منطقه به ساماندهی، این پروژه نمی‌تواند شامل مرور زمان شود و لازم است طرح ساماندهی و اجرای پوشش محافظ در کمترین زمان تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه نباید در ساماندهی این محوطه تاریخی تاخیری مشاهده شود، ادامه داد: برای خود بنده پذیرفته نیست که امسال اقدامی در این خصوص صورت نگیرد.

در این جلسه کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به ضرورت بهره گیری از ظرفیت مردم بومی جهت صیانت از شهریری تاکید کرد.

حسن یوسفی با بیان اینکه می‌توان از مشارکت مردم روستاهای اطراف این اثر تاریخی در طرح‌های حفاظت بهره گرفت، اضافه کرد: حتی در ثبت جهانی اثر نیز میزان مشارکت مردم بومی محلی در طرح های حفاظت یکی از مولفه‌های به ثبت رسیدن اثر تاریخی است.

همچنین رازانی استاد دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در این جلسه به مشارکت مردم در طرح حفاظت تاکید کرد.

وی افزود: در اجرای هر طرح حفاظتی لازم است با برنامه جامع گام برداریم و برای اجرای سازه محافظ نیز شرایط اقلیمی لحاظ شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.