شهامت هدایت روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: بر اساس توافق به عمل آمده بین مسئولان دو استان، مرز مشترک جغرافیایی حفاظت منابع طبیعی بین 2 استان از این پس برداشته شده و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان و اردبیل می‌توانند برای مبارزه با متجاوزان به عرصه‌های جنگلی و مرتعی وارد عمل شوند.
وی افزود: احداث سه پاسگاه حفاظتی و 2 برجک نگهبانی مشترک برای جلوگیری از قاچاق چوب و زغال جنگلی، نصب دوربین در معبر و گلوگاه‌ها برای پایش تصویری از جنگل‌ها و همچنین گشت مشترک نیروهای یگان حفاظت دو استان از دیگر توافق های دو طرف می باشد.
مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل گفت: با افرادی که اقدام به تخریب جنگل و مراتع کرده برخورد قانونی شده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می شوند.
وی از افزایش جریمه 80 میلیون ریالی برای تخریب هر هکتار اراضی ملی خبرداد و افزود: در سال های گذشته با همکاری دستگاه قضایی اراضی تصرف شده از دست افراد سودجو و فرصت طلب خلع ید و به دولت بر گردانده شده است.
مدیر کل منابع طبیعی استان اردبیل بهره برداری بی رویه از جنگل ها، خشکسالی، تغییر اقلیم و کمی بارش را از مهم ترین پیامدها و مشکلات فعلی منابع طبیعی برشمرد و گفت: برای استفاده بهینه از مراتع و جنگل ،بهره برداری اصولی و جلوگیری از تخریب آنها لازم است مشارکت همگانی صورت بگیرد .
هدایت جلب مشارکت های مردمی و استفاده از دانش و ظرفیت نیروهای بومی را در حفظ و نگهداری جنگل ها ضروری خواند و گفت: بهترین حافظ عرصه های منابع طبیعی خود بهره برداران و مردم هستند و نقش اساسی و کلیدی در حفظ این مواهب الهی دارند.
وسعت جنگل های استان اردبیل با احتساب بیشه زارها و درختچه زارها 63 هزار و 153 هکتار می باشد که در سه ناحیه رویشی خزری (هیرکانی) - ارسبارانی و ایرانی ، تورانی واقع شده است. این میزان 53/3 درصد از سطح استان را تشکیل می دهد.
بیشتر مناطق جنگلی استان اردبیل با جنگل های استان گیلان مشترک می باشد.
7110/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.