سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: استفاده از مصالح بوم آورد و منطبق با بنا اولویت مرمت پل های تاریخی در سطح استان است.

به گزارش ایلنا، نادر فلاحی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر تصریح کرد: مرمت بناهای تاریخی باید متناسب با مصالح اولیه احداث بنا باشد.

وی با ذکر مثالی به استفاده از ملات آهک و گچ اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر چهار پل تاریخی نادری، هفت چشمه (یدی گوز)، ابراهیم آباد و یعقوبیه در حال مرمت است که عملیات مرمت از صفر تا 100 توسط اداره کل انجام می شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: در وضعیت فعلی مرمت پل‌های تاریخی ذکر شده به اتمام نرسیده و در حال اجرا است.

فلاحی با اذعان به مشارکت شهرداری در کف سازی پل‌ها اضافه کرد: مرمت پل ها روند مستمری داشته و به صورت مداوم توسط کارشناسان اداره کل اجرا می شود.

وی افزود: به ویژه در مرکز استان پل های تاریخی متعددی بر روی رودخانه بالخلی چای احداث شده که به صورت مستمر مرمت می شوند.

میراث فرهنگی آماده مشارکت با بخش خصوصی جهت مرمت بناهای تاریخی اردبیل است

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: این مجموعه آماده مشارکت با بخش خصوصی جهت مرمت بناهای تاریخی این استان است.

وی تصریح کرد: هیچ منعی در مرمت خانه ها و بناهای تاریخی نداریم و آماده مشارکت با مالک هستیم.

وی افزود: میراث فرهنگی نقشه فنی، نقشه مرمتی، کمک مالی و ناظر را در اختیار مالک قرار می دهد و کافی است مالکان خانه ها و بناهای تاریخی در امر مرمت مشارکت داشته باشند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: در وضعیت فعلی 9 بنای تاریخی در اختیار اداره کل است که مالکان می توانند در مرمت و بهسازی مشارکت داشته باشند؛ این 9 بنا به صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی معرفی شده است.

فلاحی افزود: در سال جاری مشارکت در مرمت سه خانه تاریخی رئیسی، شیخ زاده و منافزاده در دستور کار قرار گرفته و علاوه بر این حمام یعقوبیه، حمام پیرزرگر و حمام حور پروژه های مرمتی فعال اداره کل است.

وی تاکید کرد: برای مرمت هر خانه تاریخی مبلغی در حدود 30 میلیون تومان اختصاص یافته که بی شک پاسخگوی هزینه ها نبوده و ضروری است بخش خصوصی نیز در مرمت ابنیه تاریخی مشارکت داشته باشد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان متذکر شد: نمونه موفق مشارکت بخش خصوصی در مرمت ابنیه تاریخی در بازار تاریخی اردبیل مشاهده می شود بطوریکه از مساحت هشت هکتاری بازار سالانه بخش هایی مرمت می شود.

 

سرمایه گذاری 225 میلیارد تومانی بخش خصوصی در حوزه گردشگری اردبیل

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از سرمایه گذاری 225 میلیارد و 646 میلیون و 600 هزار تومانی بخش خصوصی در این استان خبر داد.

وی تصریح کرد: در دو ماه گذشته برای این میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی موافقت اصولی صادر شده است.

وی افزود: تمامی طرح های سرمایه گذاری بعد از بررسی توسط کارشناسان و تائید در شورای فنی موافقت اولیه دریافت می کنند که در دو ماه اخیر نیز 30 مورد موافقت اصولی اولیه با حجم سرمایه گذاری ذکر شده صادر شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: طرح های سرمایه گذاری به واسطه تاثیر محسوس در اشتغال زایی مورد تاکید است و طرح های سرمایه گذاری ذکر شده نیز برای هزار و 10 نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

به گفته فلاحی طرح‌های سرمایه‌إگذاری در حوزه مجموعه های گردشگری، محوطه های گردشگری، کمپینگ، واحدهای اقامتی، واحدهای پذیرایی و واحدهای سرگرمی و پذیرایی است.

وی متذکر شد: بعد از صدور موافقت اصولی اولیه، طرح های سرمایه گذاری جهت دریافت استعلام به دستگاه های ذیربط مراجعه می کنند که انتظار ما بررسی طرح های گردشگری در کمترین زمان و صدور مجوزهای لازم است تا بتوان طرح های ارائه شده را در کمترین زمان به اشتغال زایی رساند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: بعد از دریافت استعلام ها، مجوز احداث تاسیسات گردشگری صادر می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.