به گزارش ایرنا ، عباس جعفرزاده روز یکشنبه در جلسه ستاد گرامیداشت روز ملی درختکاری و هفته منابع طبیعی افزود: در حال حاضر منابع طبیعی خلخال از مجهزترین ادارات منابع طبیعی استان اردبیل در برخورداری از امکانات و سیستم های اطفای حریق در جنگل ها و مراتع است.
وی گفت: انجام تمهیدات لازم در پیشگیری از بروز آتش سوزی و مهار سریع آتش سوزهای اتفاق افتاده با همکاری مردم در جنگل های منطقه میزان خسارت وارده از جانب حریق را کاهش داده است.
وی با گرامیداشت هفته منابع طبیعی اظهار کرد: برنامه های این هفته با شعار منابع طبیعی با مردم و برای مردم از 15 اسفند با غرس نهال در محوطه مدرسه توحید روستای علی آباد از توابع بخش مرکزی خلخال آغاز شده و با اجرای برنامه های پیش بینی شده فرهنگی ، اجتماعی از جمله آموزش فرهنگ صیانت از عرصه های طبیعی در بین اقشار مختلف مردم و کاشت و توزیع نهال تا 21 اسفند ادامه خواهد داشت.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال همچنین اظهار کرد: گازرسانی به بیش از 80 درصد از روستاها همراه با پرهیز روستاییان از استفاده از هیزم جنگلی برای پخت و پز و یا گرم کردن محل زندگی ، نهال کاری در سطح وسیعی از مناطق مستعد جنگلی ، اجرای طرح های آبخیزداری و حفاظت از عرصه های جنگلی با مشارکت دهیاران و اهالی روستاهای جنگل نشین از عوامل مهم در افزایش مساحت جنگل های خلخال در سال های اخیر است.
او آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی در مراتع و جنگل ها و عدم رعایت تعادل مراتع و دام در مراتع خلخال را از مهم ترین خطرات تهدید کننده جنگل ها و مراتع این شهرستان ذکر کرد و گفت: امسال 44 پرونده تخلفات دامداران در اداره منابع طبیعی این شهرستان تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شد.
وی افزود: با صدور حکم قضایی برای متخلفان مشکل چرای بی رویه دام در مراتع منطقه از سوی دامداران استان همجوار گیلان در سال آینده برطرف خواهد شد.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد ، 85 درصد از جنگل های استان اردبیل در این شهرستان واقع شده است.
علاوه بر تنوع گونه های جنگلی ، این شهرستان با برخورداری از 212 هزار هکتار مرتع 21 درصد از کل مراتع استان اردبیل را به خود اختصاص داده است.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.