به گزارش خبرنگار ایرنا، ادامه فعالیت ناوه جوی که از نخستین ساعات پنجشنبه گذشته قسمت وسیعی از استان اردبیل را زیر تاثیر قرار داده از شامگاه شنبه شدت یافته و بر میزان برف انباشته در سطح شهرها و روستاهای استان افزود.
در شهر اردبیل ماموران شهرداری توانسته اند خیابان ها و معابر اصلی شهر را برف روبی و پاکسازی کنند اما در معابر فرعی و کوچه ها میزان برف تا بیش از 25 سانتیمتر نیز می باشد.
از بامداد پنجشنبه گذشته تا شامگاه شنبه حدود 15 سانتیمتر برف در سطح شهر اردبیل بر زمین نشسته بود و این درحالیست که از شنبه شب تا سپیده دم یکشنبه مقدار آن حدود سه برابر شده است.
مرکز کنترل راههای اردبیل اعلام کرد به علت برف سنگین و کولاک شدید راه فیروزآباد به میانه و خلخال به پونل بسته است و تردد خودروها در سایر جاده های کولاک گیر این استان با استفاده از زنجیرچرخ امکانپذیر است.
این مرکز همچنین با اشاره به وجود برف و کولاک در تمام محورهای مواصلاتی استان اردبیل از رانندگان خواست تا آرامش اوضاع جوی از سفرهای غیرواجب پرهیز نمایند و در صورت ضرورت با احتیاط و بستن زنجیر چرخ و همراه داشتن تجهیزات کامل زمستانی رانندگی کنند.
سحرگاه یکشنبه دمای هوای اردبیل منفی 10 درجه سانتیگراد و آسمان این شهر ابری همراه بارش برف با شدت و ضعف متناوب است.
براساس پیش بینی هواشناسی ؛ رفته رفته از شدت ناپایداری ها تا عصر امروز کاسته شده و به خاطر صاف شدن آسمان و نیز نفوذ سرمای پشت ناوه ؛ بر برودت هوای منطقه در سپیده دم دوشنبه به مقدار زیاد افزوده می شود و احتمال رسیدن سرمای کمینه در ایستگاههای سردسیر این استان به منفی 24 درجه وجود دارد.
همچنین از اواسط این هفته با آغاز وزش باد ؛ وقوع پدیده کولاک در گذرگاههای منطقه انتظار می رود که در محورهای مواصلاتی بین شهری از شدت زیاد برخوردار خواهد بود.
خبرهای دریافتی از بارش برف و حاکمیت برودت هوا در همه نقاط استان اردبیل و به خصوص از جلگه گرمسیری مغان حکایت دارند و در این میان قسمت مرکزی این استان شامل شهرستانهای اردبیل ؛ نمین و نیر و نیز شهرستان خلخال در جنوب این استان بیشترین بارش را دریافت کرده است.
اداره کل آموزش و پرورش اردبیل تمام مقاطع تحصیلی شهرستان های استان به جز پارس آباد مغان را در نوبت صبح یکشنبه به علت حاکمیت وضعیت نامساعد جوی تعطیل اعلام نمود. مدارس در تمام مقاطع تحصیلی در روز شنبه نیز به همین مناسبت در اردبیل تعطیل بودند.
از بعضی مشکلات جنبی که بگذریم این ناپایداری ها که در مجموع از ابتدای آغاز فصول سرد امسال تاکنون سنگین ترین بارش برف در اردبیل و سایر نقاط این استان محسوب می شود برای ساکنان منطقه با شادمانی همراه بوده چراکه قسمتی از کمبود بارندگی را جبران و بر ذخایر آبی منطقه تا اندازه ای افزوده است.
همچنین بارش بیش از یک متر برف در روستای آلوارس واقع در دامنه کوه 4811 متری سبلان ؛ ذخیره برفی پیست اسکی آلوارس در 37 کیلومتری غرب اردبیل را تامین و برای برگزاری مسابقات بین المللی اسکی آماده کرده است.
شهرستان سردسیر اردبیل به خاطر موقعیت جغرافیایی از وضعیت هوایی بسیار متغیر برخوردار است. پیشینیان منطقه بر این باورند که چهار روز مانده از چله بزرگ و چهار روز آغازین چله کوچک (ششم تا چهاردهم بهمن) که از قدیم به چهار چهار موسوم است سخت ترین روزهای زمستان از نظر اوج بارش برف و سرما در منطقه به شمار می آید.
/60166019
خبرنگار : مسعود وسیله** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.