' منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس در شمالغرب ایران در مجاورت کشورهای ارمنستان، آذربایجان( جمهوری خودمختار نخجوان) قرار گرفته است.
بیش از دو دهه است که منطقه آزاد ارس فعالیت خود را شروع کرده و در این منطقه سرمایه گذاری های اساسی صورت گرفته است. شرکت های بزرگ صنعتی-تجاری در منطقه آزاد فعالیت می کنند. سرمایه گذاران از معافیت های مالیاتی و دیگر مزایای منطقه آزاد برخوردارند.
اما لایحه منطقه آزاد تجاری-صنعتی اردبیل در هفته اخیر برای بحث به کمیسیون اقتصادی رفته تا در ادامه برای رای گیری در صحن علنی مجلس مطرح شود. اگر این مطالبه به حق استان اردبیل (منطقه آزاد اردبیل) در صحن علنی مجلس رای لازم را کسب ومصوب شود، تحولی عظیم درحوزه اقتصاد در استان اردبیل و آذربایجان شرقی اتفاق می افتد.
اول اینکه به خاطر همجواری منطقه آزاد ارس با منطقه آزاد اردبیل، منطقه آزاد اردبیل از تجربیات منطقه آزاد ارس استفاده بهینه می کند تا زودتر کار را شروع کند.
دوم اینکه محدوده منطقه آزاد ارس با مصوب شدن منطقه آزاد اردبیل به نوعی افزوده می شود، در واقع منطقه آزاد اردبیل فاز دوم منطقه آزاد ارس محسوب می شود با این تفاوت که منطقه مغان برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و ایجاد کشت و صنعت دارای خاک حاصلخیز ، نورلازم ، آب کافی و دارای نیروگاه سیکل ترکیبی برای احداث کارخانه با هر توان برقی می باشد و با بندرخشک اصلاندوز به جمهوری آذربایجان وصل می شود، تا محصولات تولیدی را از طریق راه آهن آذربایجان به منطقه قفقاز و روسیه انتقال دهند.
سوم اینکه کمربند امنیتی سفید در مرزایران، آذربایجان وارمنستان به وجود می آید. کمربند امنیت سفید با حضور تجار بین المللی مرزهای کشورهای مزبور را پویا می کند و مناطق مرزی از فقر و ناامنی به ثروت و امنیت سفید مبدل می شوند. امنیت سفید در مرزهای ایران مهمترین شاخصی است که لزوم مصوب شدن منطقه آزاد اردبیل را توجیه می کند. امنیت سفید مهمترین نوع امنیت و ارزانترین نوع امنیت می باشد.
چهارم اینکه همجوار بودن منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد اردبیل در مرز ایران ،آذربایجان ،ارمنستان روابط بین الملل را در منطقه تقویت و نشاط بین المللی در مناطق مرزی حکمفرما می شود. یکی از امتیازات منطقه آزاد تسهیل در صدور روادید برای سرمایه گذاران می باشد.
پنجم اینکه وجود فرودگاه پارس آباد یکی از زیرساخت های ارتباطی مهم برای منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد اردبیل می باشد. سرمایه گذاران به راحتی و با سهولت می توانند به هر دو منطقه آزاد ارس و اردبیل از طریق فرودگاه پارس آباد تردد کنند.
ششم اینکه در کنار هم بودن منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد اردبیل به تقویت زیرساخت ها ی دو منطقه کمک و رونق اقتصادی را در منطقه دوچندان می کند.
در هر حال اگر این مطالبه مردمی و به حق استان اردبیل در مجلس مصوب شود تحولی در مناطق مرزی کشورهای ایران ،آذربایجان،ارمنستان و نخجوان به وقوع می پیوند که مهمترین رویکرد آن امنیت سفید و بهترین رویکرد آن ایجاد اشتغال و تولید ثروت در منطقه آزاد اردبیل و منطقه آزاد ارس می باشد. امید که این مهم محقق شود.
خبرنگار:یعقوب شاددل** انتشار دهنده :
/6016 /7110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.