یوسف خدادادی روز چهارشنبه در جلسه طرح صیانت از منابع آب افزود: در سال های گذشته در این استان 650 حلقه چاه غیر مجاز وجود داشت که با حمایت دستگاه قضایی و ورود مسوولان شرکت آب منطقه ای این تعداد کاهش یافته و برای مسدود کردن این چاه های غیرمجاز نیز تلاش می شود.
وی اظهار کرد: دلایل مختلفی برای مخاطرات پیش رو و کاهش منابع آبی وجود دارد که از جمله حفر چاه های غیر مجاز ، استفاده غیراصولی و غیر صحیح و غیر علمی از آب های زیرزمینی و استفاده از آن در مصارف کشاورزی ، صنعتی و شرب می باشد.
به گزارش ایرنا از دادگستری اردبیل ، وی به تشکیل چهار کارگروه و تعیین مسوولان ، اعضا و وظایف آنها در این زمینه اشاره کرد و افزود: کارگروه های حفاظت انتظامی و قضایی ـ مدیریت و بهینه سازی مصرف آب ـ آموزش ، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای این طرح تشکیل یافتند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در ادامه گفت: مردم و مسوولان باید در این موضوع ورود جدی کنند ، تا 15 سال آینده اگر تلاش کنیم شاید بتوانیم افت و کاهش سطح آبهای زیرزمینی را جبران کنیم.
وی افزود: نکته مهم اقدامات پیشگیرانه است که باید تلاش شود کشاورزان و فعالان بخش معادن و صنعتگران از آب موجود به صورت علمی استفاده کنند تا بتوانیم این امانت الهی را که متعلق به نسل حاضر و آینده است حفظ کرده و تحویل آیندگان بدهیم.
در سال های اخیر مسوولان استان اردبیل از تنش بی آبی خبر می دهند که از چند سال پیش استان را تهدید می کند و اگر مدیریت مصرف ، بازیابی و تقویت سفره های زیر زمینی و مهار و ساماندهی روان آب ها صورت نگیرد می تواند به بحرانی جدی تبدیل شود.
هشت شهر از 25 شهر استان هم اکنون با تنش آبی مواجه می باشند، اردبیل، نمین، عنبران، مشگین شهر،لاهرود، گیوی، خلخال و فخرآباد شهرهای گرفتار با تنش آبی هستند و در برخی از آنها در تامین کافی آب شرب نیز مشکلاتی وجود دارد.
تعداد روستاهای دارای مشکل آب در استان نیز رقم قابل توجهی را شامل می شود و برخی آمارها تعداد روستاهایی که آب آنها با تانکر تامین می شود را 70 روستا ذکر می کنند.
مصرف بی رویه آب از سوی شهروندان ، هدر رفت آب در بخش کشاورزی، کمبود منابع آب های زیرزمینی ناشی از کمبود بارش و استفاده بی رویه کشاورزان ، ساماندهی نشدن چاه های غیرمجاز و تحقق نیافتن برنامه تغییر الگوی کشت از جمله عواملی هستند که موجب بروز و تشدید تنش های آبی در استان اردبیل می شود.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.