به گزارش ایرنا،این استان بدلیل دارا بودن آب های گرم معدنی متعدد در سرعین، مشگین شهر ، نیر و گیوی، مناظر طبیعی منحصر بفرد و همچنین آب و هوای مطلوب سالانه پذیرای میلیون ها نفر گردشگر داخلی و خارجی در فصول بهار و تابستان است و سالیان سال است مسئولان خروج از گردشگری تک فصلی را نویده دادند در حالی که غیر از برگزاری جشنواره زمستانی در سرعین برنامه خاصی در این استان برای توسعه گردشگری زمستانی انجام نشده است.
در فصول پاییز و زمستان همواره میزان گردشگران و مسافران این استان به مراتب کم شده و این امر نارضایتی صاحبان مجتمع های آبدرمانی و کسبه و بازاریان را بدنبال داشته و شتاب رونق اقتصادی منطقه را می گیرد.
رشته کوه سبلان در غرب اردبیل به گفته کارشناسان یکی از بهترین مکان ها برای اجرای برنامه های کوهنوردی و ورزش های زمستانی است اما تنها به بهره برداری سنتی و استفاده از ظرفیت های طبیعی در فصل تابستان محدود شده و در فصول سرد تقریبا بلااستفاده است در حالی که بهترین فصل بهره برداری از جاذبه های دامنه سبلان مانند آب های گرم معدنی فصل زمستان می باشد.
برگزاری ورزش های زمستانی با هدف افزایش میزان گردشگران در استان باعث توسعه گردشگری زمستانی می شود که متاسفانه در این مورد هم غفلت مسئولان مبرهن و آشکار است.
راه خروج استان اردبیل از گردشگری تک فصلی برنامه ریزی برای گردشگری تمام فصول با اجرای برنامه های مختلف ورزش های زمستانی ،برگزاری اردوهای ورزشی کوهنوردی و اسکی ،راه اندازی تورهای گردشگری زمستانی با هدف اطلاع رسانی و شناساندن ظرفیت های گردشگری استان اردبیل از جمله راهکارهای توسعه گردشگری زمستانی در استان اردبیل می باشد.
رئیس هیات‌مدیره جامعه گردشگری الکترونیک ایران می گوید: شاید در هوای برفی نشستن در خانه و کنار شومینه یا زیر کرسی‌ برای برخی دلچسب‌تر باشد، اما از جمله تحولاتی که در دهه‌های اخیر در صنعت گردشگری به ‌وجود آمده، تنوع فصلی آن است.
حسن تقی‌زاده انصاری می افزاید: گردشگری زمستانی یکی از اشکال فصلی گردشگری است که در گذشته طبقات بالای اجتماعی می‌توانستند از آن استفاده کنند، ولی امروزه به ‌علت رونق این صنعت و وجود تسهیلات ارزان‌‌قیمت و همچنین عمومی شدن جریان‌های گردشگری مورد توجه دیگر اقشار مردم نیز واقع شده است.
او بیان می کند: شاید زمانی که صحبت از گردشگری زمستانی بود تصویر چند نمونه از ورزش‌های خاص همانند اسکی در ذهن متصور می شد اما امروزه زیرمجموعه‌های این رشته آنقدر متنوع شده است که به شمارش نمی‌آیند و بعضی از کشورها از آب و هوای سرد خود یا به اصطلاح عامیانه آن آب و هوای «خشن» استفاده کرده و محیطی گرم و آرام را برای استفاده گردشگران پدید آورده‌اند.
اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در بازدید از پیست اسکی آلواس سرعین استفاده از ظرفیت های هوای پاک و مناطق کوهستانی استان برای توسعه گردشگری زمستانی ضروری دانست و گفت: برگزاری جشنواره های زمستانی در مناطق مختلف این استان به ویژه سرعین می تواند به عنوان گامی برای معرفی قابلیت های زمستانی منطقه محسوب شود و این به شرطی است که با محتوی غنی، تبلیغات مناسب و به واقع در حد یک جشنواره زمستانی برگزار شود تا بتواند جمعیت قابل توجهی را از مناطق مختلف کشور به خود جلب کند.
وی افزود: تقویت گردشگری زمستانی جز اولویت های اول توسعه صنعت گردشگری این استان است و یکی از راه های آن توجه ویژه به ورزش های زمستانی است.
وی بر لزوم مطالعه هر چه سریع تر طرح جامع گردشگری شهرستان سرعین و تدوین آن توسط مشاوران توانمند داخلی و خارجی تاکید کرد و افزود: حمایت از بخش خصوصی در راه اندازی پیست های اسکی جدید در مناطق مستعد می تواند سرعت بیشتری به رونق گردشگری در فصل زمستان بدهد که در همین باره توسعه سرمایه گذاری ها در پیست اسکی آلوارس که دارای سابقه فعالیت در این حوزه است در دستور کار قرار گرفته است.
استاندار اردبیل بیان کرد: در سال های گذشته فاز نخست پیست اسکی آلوارس با یک تله سیژ افتتاح شده است و در حال حاضر تلاش می کنیم تا فاز دوم این مجموعه در قالب تله کابین گردشگری و فاز سوم با تله کابین ویژه اسکی بازان حرفه ای در آینده نزدیک راه اندازی شود.
بهنامجو با بیان اینکه سرمایه گذار مجموعه تفریحی آلوارس برای انجام سرمایه گذاری های بیشتر جهت توسعه این مجموعه اعلام آمادگی کامل کرده است افزود: استانداری اردبیل و دستگاه های مسئول با تمام توان از طرح توسعه این مجموعه با هدف توسعه ورزش های زمستانی حمایت می کنند.
ایوب بهتاج مدیر کل ورزش و جوانان استان اردبیل هم گفت: برگزاری مسابقات اسکی سراسری در پیست آلوارس به تحرک بخشی حوزه گردشگری شهرستان سرعین در فصل زمستان کمک می کند.
وی افزود: پیست اسکی آلوارس بعد از پیست شمشک دومین پیست معتبر ایران است که در صورت پایان یافتن خط 2 و 3 تله کابین و امکانات اقامتی و خدماتی این مجموعه شاهد برگزاری مسابقات جهانی در این مجموعه خواهیم بود که به مراتب در توسعه گردشگری زمستانی تاثیرگذار خواهد بود .
بهتاج ادامه داد: بدون شک با سرمایه گذاری بیشتر در آلوارس و بهسازی جاده و ایجاد امکانات تفریحی و ورزشی کافی ، شاهد توسعه ورزش های زمستانی و جذب گردشگران بیشتر داخلی و خارجی به استان در فصل زمستان خواهیم بود.
کریم حاجی زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل هم دراین باره به ایرنا گفت: توسعه و رونق گردشگری زمستانی از برنامه های سال های اخیر استان است و طرح های مختلف این زمینه اجرا می شود.
وی افزود: عمده قابلیت برای توسعه گردشگری زمستانی، رونق ورزش‌های زمستانی است که هرچند زیر ساخت های لازم در این زمینه فراهم نیست ولی می توان اقدام های موثری برای جذب گردشگران با برگزاری ورزش های زمستانی انجام داد.
وی اضافه کرد: برگزاری مسابقات رالی کوهستان ،اسکی و کوهنوردی در منطقه کوهستانی سبلان از جمله ورزش های زمستانی مورد نظر است که در بین جوانان و ورزشکاران طرفداران زیادی دارد.
وی سرمایه گذاری در طرح های گردشگری زمستانی را یادآور شد و گفت: بخش خصوصی می تواند طرح های مختلفی را در زمینه گردشگری زمستانی اجرا کند و دولت هم آمادگی دارد از سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه حمایت کند .
وی رونق روستاهای هدف گردشگری را در توسعه گردشگری زمستانی را ضروری دانست و گفت:10 روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری و دارای بافت با ارزش روستایی در استان وجود دارند که پنج مورد آن در شهرستان خلخال واقع شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با بیان اینکه جشنواره زمستانی سرعین یک برند ملی برای استان است افزود: گردشگری در این استان در حال حاضر فصلی است و فقط در فصل تابستان شاهد حضور خیل گردشگران در این استان هستیم.
حاجی زاده از برنامه ریزی برای سرمایه گذاری بیشتر جهت رونق بخشیدن به گردشگری استان در فصل زمستان خبر داد و گفت: در همین باره افزایش امکانات و زیرساخت های لازم برای استفاده از جاذبه های استان اردبیل در فصل زمستان در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه شهرستان های مشگین شهر و خلخال باید همپا با شهرستان سرعین که دارای استعدادهای قابل توجهی در حوزه ورزش و تفریحات زمستانی هستند، فعال شوند افزود: با این حال پیست اسکی آلوارس به دلیل نزدیکی به سرعین و قرار گرفتن در دامنه های سبلان می تواند به محور توسعه گردشگری زمستانی استان تبدیل شود.
استان اردبیل با وجود قابلیت های منحصربفرد از جمله 37 منطقه نمونه گردشگری که در درون خود تمام بخش ها و جنبه های گردشگری طبیعی ، فرهنگی ، سلامت و تاریخی را دارا می باشد می تواند بسیار بیشتر از این در راستای توسعه بخش گردشگری منطقه تاثیرگذار باشد.
217 واحد اقامتی اعم از 86 هتل آپارتمان ، 100 مهمانپذیر و 30 هتل در این استان وجود دارد که از نظر تعداد مراکز اقامتی در سطح کشور اردبیل رتبه سوم و از نظر تعداد تخت رتبه ششم را دارد.
گزارش :یعقوب شاددل**انتشار دهنده:عارف شیرزاد
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.